در حال حاضر تنها چند کشور آلمان، دانمارک، انگلستان و هند توانایی تولید محصول با کیفیت کاتالیست را در جهان دارا هستند. شرکت نفت و گاز سرو با تولیدات خود باعث شد تا نام ایران نیز به جمع سازندگان توانمند محصولات صنایع تکنولوژی پیشرفته (High-Tech) اضافه شود به طوری که در حال حاضر با تولید انواع کاتالیست‌های فرآیندهای مختلف پتروشیمی، پالایشی و فولادی، دغدغه بزرگی را از صنایع کشور برطرف کرده  است.

تجاری‌سازی و بومی‌سازی انبوه کاتالیست‌های صنایع مذکور، از خدمات با اهمیتی در سطح ملی است  که از سوی شرکت نفت و گاز سرو برای این صنایع به ارمغان آمده است.

به گزارش روابط عمومی‌ شرکت نفت و گاز سرو، این شرکت در راستای ایجاد زبان مشترک با متخصصان واحدهای مصرف‌کننده کاتالیست، طی ۴ سال گذشته با چاپ و انتشار تخصصی‌ترین کتب حوزه کاتالیست و برگزاری کارگاه‌های عملیاتی، باعث افزایش نرخ دسترسی به اطلاعات فنی در این حوزه شده است.

این در حالی است که با برگزاری ۱۴ کارگاه‌های آموزشی در حوزه کاتالیستی برای صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد و پذیرای ۲۶۶ نفر از کارشناسان، مدیران و متخصصان صنایع یادشده و صدور گواهی پایان دوره آموزشی برای آنها، به عنوان خدمتی نوین در کارنامه خدمات مهندسی فروش این شرکت دانش‌بنیان وجود دارد. دسترسی آسان‌تر به خدمات فنی و پشتیبانی موضوع حائز اهمیتی است که این شرکت توانسته است در طول فعالیت خود آن را در سطح رضایت‌مندی بالایی به مشتریانش عرضه کند.

از روزی که نخستین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه آبادان تاسیس شده است، بیش از یک قرن می‌گذرد که از آن زمان تاکنون بازار کاتالیست‌های مصرفی صنایع کشور در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشته است، اما با عرضه محصولات شرکت نفت و گاز و جلب اعتماد شرکت‌های مصرف‌کننده کاتالیست، علاوه بر آنکه از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است، به طوری که به لحاظ ابعاد مالی و هزینه جایگزینی کاتالیست باعث کاهش شدید قیمت‌های عرضه از سوی شرکت‌های خارجی نیز شده است. به تبع این امر همچنین باعث کاهش هزینه‌‌های مالی خرید کالا، شامل بیمه، ترانزیت و نحوه پرداخت و افزایش قدرت چانه‌زنی کارفرما نیز شده است.

شرکت نفت و گاز سرو تاکنون با در اختیار داشتن ۲۲ رفرنس بارگذاری محصولات خود در حوزه کاتالیستی در شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد خوزستان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، فولاد هرمزگان به فعالیت خود در حوزه تولید کاتالیست احیای مستقیم آهن برای مجتمع‌های فولادی کشور به تولید محصولات با کیفیت رقابتی خود ادامه می‌دهد.

همچنین در حوزه صنعت پتروشیمی ‌و پالایش، همکاری‌های متعددی با شرکت‌های بزرگی چون پتروشیمی ‌شیراز به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پتروشیمی ‌کشور، پتروشیمی ‌پردیس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک کشور و سومین تولیدکننده این مواد در جهان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تامین نیاز پنج ساله کاتالیست‌های ریفرمینگ، شرکت پتروشیمی ‌فناوران، شرکت پتروشیمی‌ رازی، پالایش نفت تهران و ... در کارنامه این شرکت ثبت شده است.

در شرایط تحریم‌های ظالمانه حاکم بر کشور در چند سال گذشته با حمایت مالی جدی به عمل آمده از دانشمندان ایرانی دانش تولید کاتالیست در داخل کشور به دست آمده و در حال حاضر می‌توان گفت در برخی کاتالیست‌ها در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم.  

در همین  دانش بنیان بودن شرکت نفت و گاز سرو و تحقیقات مستمر توسط واحد R&D این شرکت که مجهزترین واحد تحقیقاتی کشور در بخش خصوصی است، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک تعداد محصولات این شرکت افزایش چشمگیری داشته باشد.

تعداد شرکت‌های توانمند و سازنده کاتالیست در دنیا به کمتر از ۱۰ شرکت می‌رسد که این پیام آور محدود بودن سطح دسترسی به دانش ساخت کاتالیست در دنیا است، اما با تمامی ‌موانع پیش رو، متخصصان شرکت نفت و گاز سرو با تکیه بر دو دهه فعالیت پژوهشی خود توانستند تابوی تولید کاتالیست را در ایران بشکنند و ایران به جمع تولیدکنندگان این محصولات اضافه شود.