به‌عنوان مثال گفتمان‌های سازندگی، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها هر یک بر اثر مشارکت شهروندان ایجاد شد. قوه‌مجریه نمی‌تواند شعاری و تبلیغاتی باشد، بلکه با اجرائیات، اقدامات، بودجه، برنامه و نیروی انسانی باتجربه سروکار دارد. اغلب سیاستگذاری‌های داخله و خارجه را قوه‌مجریه انجام می‌دهد و رها کردن موتور اصلی ماشین حکومت جز پشیمانی نتیجه‌ای نخواهد داشت. انتخاب میان نامزدها کار سختی نیست و به راحتی می‌توان فردی که با دانش، تجربه و به لحاظ سیاسی استخوان‌دار است، انتخاب کرد.

۱- آگاهی و تجربه نسبت به قوه‌مجریه و عملکردهای آن: اولین معیار قوه‌مجریه انتخاب فردی است که وزارتخانه‌ها را بشناسد و تجربه کار اجرایی داشته باشد. تجربه فعالیت در وزارتخانه‌ها و به‌خصوص کار در عرصه نهادهایی که با روابط خارجی سروکار دارند، می‌تواند شاخص عینی مهمی باشد. فردی که نماینده مجلس بوده است، در استانداری یا وزارت خارجه یا نهادهای امنیتی و اقتصادی سازوکارهای طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا را می‌داند. رئیس‌جمهور نمی‌تواند صرفا نظامی، دیپلمات یا صرفا استاد تدریس باشد، بلکه باید علاوه‌بر آگاهی و تخصص تجربه کار عملی در نهادهای اجرایی داشته باشد. وزارتخانه‌ها را بشناسد، وضعیت بودجه و درآمدها و مخارج نهادهای حکومتی را بداند و تجربه حضور در سطوح عالی سیاست خارجی و نمایندگی کشور را داشته باشد.

۲- همراهی با سایر بخش‌های حکومت: هشتاددرصد قوانین تصویب شده در قوه مقننه، توسط قوه‌مجریه از طریق لایحه فرستاده می‌شود و اصل برنامه‌های توسعه و بودجه را سازمان برنامه زیر نظر رئیس‌جمهور و هیات دولت طراحی و اجرا می‌کنند. مسوول اصلی توسعه و ایجاد‌کننده گفتمان‌های سیاسی در ایران قوه‌مجریه است و نهادی که مستقیم با رای شهروندان سر و کار دارد، ریاست‌جمهوری است. رئیس‌جمهور علاوه‌بر اینکه باید سیاستمداری پخته و باتجربه باشد، لازم است با سایر بخش‌های حکومت درگیری نداشته باشد. همراهی و اعتماد نهادهای مذهبی، نظامی و بدنه بوروکراتیک کشور می‌تواند مسائل کلان سیاسی را راهگشایی کند.

۳-دایره واژگان: یکی از راه‌های شناخت نامزدها کلمات و گزاره‌هایی است که به کار می‌روند. به گفته امام علی (ع) انسان‌ها در زیر زبان پنهان هستند و هر فردی را می‌توان از طریق واژگانی که به کار می‌برد، شناسایی کرد. واژگان، شخصیت، زندگی، تجربه و جهان زیست هر فرد است. برخی نامزدها دایره واژگان وسیع‌تری دارند و می‌توانند از منظرهای مختلف پدیده‌ای را تفسیر کنند. یاد داشتن روایت‌های زبانی مختلف رواداری، صبر، ادب و احترام را افزایش می‌دهد. دایره واژگان تخصصی مرتبط با علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت، روابط بین‌الملل و حقوق نشان‌دهنده دانش و تجربه نامزدهای انتخاباتی است.

در جمع‌بندی می‌توان گفت کشور مسافرخانه نیست که هر زمان دوست داشتیم آن را رها کنیم یا دیگران برای ما بسامانش کنند. کشور همه دارایی، میراث و سهم شهروندان از هستی است و دولت-کشور جز با اراده شهروندان مسوول و متعهد ساخته نخواهد شد.