تقسیم 1000 ریال سود از سوی «فرآور»

در ابتدای این جلسه حمید علاماتی مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی ۹۷ پرداخت و به سوالات اکثر حاضران پاسخ گفت. علاماتی با بیان اینکه این شرکت در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند، گفت: هدف اعضای هیات‌مدیره شرکت براین اساس بوده که شرکت را به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر در سطح ایران معرفی کرده و با برنامه‌ریزی درست در فضای رقابتی به جایگاه شایسته در این صنعت برسد.

وی به افزایش ۴۴ درصدی فروش شرکت در سال مالی ۹۷ اشاره کرد و افزود: فروش شرکت در سال گذشته از رقم ۸۷۳ میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریال به رقم یک هزار و ۲۵۸ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال رسید که این افزایش فروش به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و به دنبال آن افزایش در تولیدات این صنعت است. حمید علاماتی ادامه داد: درآمدهای عملیاتی شرکت از ۸۷۳ میلیارد ریال در سال ۹۶ به بیش از یک هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال در سال ۹۷ رسید که معادل ۴۴ درصد افزایش داشته است. بر این اساس سود ناخالص شرکت رشد ۸۹ درصدی را تجربه کرده است.

وی بیان کرد: سود عملیاتی شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۹۳ درصدی همراه بود و از رقم ۲۶۴ میلیارد ریال در سال ۹۶ به رقم ۵۰۹ میلیارد ریال در سال ۹۷ رسید که این امر نشان از عملکرد چشمگیر مدیریت و پرسنل سختکوش این شرکت خوشنام در بازار سرمایه دارد. علاماتی تصریح کرد: سود خالص شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به‌رغم مشکلات گوناگون صنعت از مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال به بیش از ۴۸۳ میلیارد ریال در سال ۹۷ رسید که معادل۸۴ درصد رشد داشته است. براساس تصمیمات این جلسه، شرکت کالسیمین، شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی، شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران و شرکت صنعت روی زنگان به عنوان اعضای هیات‌مدیره جدید شرکت به مدت دو سال انتخاب شدند. در این مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی شامل ترازنامه و صورت سود و زیان، روزنامه «دنیای اقتصاد» به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برای درج آگهی‌های سال مالی ۹۸ انتخاب شد. همچنین شرکت همیار حساب به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و شرکت کوشامنش به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

پیام هیات‌مدیره

حمد و سپاس خداوند یکتا را که با عنایت الطاف بیکرانش در سال ۱۳۹۷ این توفیق را به ما عطا فرمود تا با تکیه بر عزم مدیران، کارشناسان، کارکنان و تامین‌کنندگان بتوانیم در عرصه تولید خدمتگزار جامعه و سهامداران خود باشیم. بنابراین ضمن تشکر و قدردانی از کلیه عزیزانی که هیات‌مدیره را در انجام مسوولیت‌های خویش یاری داده‌اند، افتخار داریم گزارش یک‌سال فعالیت و برنامه‌های هیات‌مدیره را تقدیم سهامداران کنیم. هدف اعضای هیات‌مدیره براین اساس بوده که شرکت را به‌عنوان بنگاه اقتصادی معتبر در سطح ایران معرفی کرده تا با برنامه‌ریزی درست در فضای رقابتی به جایگاه شایسته در این صنعت برسد.

اهم اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۷ و برخی برنامه‌های شرکت در سال ۹۸

۱- اعمال سیاست مدیریت هزینه‌ها با هدف‌گذاری در کنترل مواد اولیه کمکی شیمیایی

۲- انجام پروژه و طرح‌های تحقیقاتی زیست‌محیطی با همکاری موسسات آموزش عالی و دانشگاهی برای اولین‌بار در صنعت سرب و روی کشور

۳- اجرای پروژه‌های کنترل مصارف بارز انرژی به منظور تعدیل سهم انرژی در قیمت تمام شده محصول و ارائه مدل بهینه و کارآمد برای اصلاح استاندارد ملی مصرف انرژی در صنعت سرب و روی کشور به مراکز تصمیم‌گیری

۴- بازیافت پسماندها و افزایش ظرفیت تولید هیدروکسید به منظور تامین بخشی از ماده اولیه موردنیاز و کاهش سهم مواد اولیه اصلی در قیمت تمام شده محصول

۵-  ساخت و گسترش سوله فیلتراسیون برای بهبود و افزایش فرآیند تولید

۶- بازسازی و نوسازی خطوط مختلف تولید به منظور ارتقای کیفیت و کمیت محصول

۷- بهسازی سالن‌های خردایش قدیم جهت استفاده بهینه از فضای مذکور برای نگهداری مواد اولیه کمکی

کلیاتی درباره شرکت

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۷۰  به‌صورت شرکت سهامی خاص و با سرمایه اولیه ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال تاسیس و تحت شماره ۸۶۳۱۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در تاریخ ۱/  ۱۰/  ۱۳۷۹ شرکت به سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۱/  ۲/  ۱۳۸۱ به‌عنوان سیصد و بیست و دومین عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی پذیرفته شده است.

فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، فرآوری انواع کانی‌ها، بهره‌برداری از معادن و تاسیس کارخانه مربوطه و انجام کلیه امور بازرگانی مرتبط، مشارکت با سایر شرکت‌ها و ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مربوط به موضوع شرکت است که به تفصیل در ماده ۲ اساسنامه درج شده است. اهم فعالیت‌ شرکت در ارتباط با تولید شمش و ورق روی بر مبنای پروانه بهره‌برداری شماره ۳۹۴۴۰/  ۱۱۸ مورخ ۹/  ۱۲/  ۱۳۹۱ و تولید سولفات روی بر مبنای پروانه بهره‌برداری شماره ۱۸۷۶۲۲ مورخ ۱۰/  ۱۰/  ۱۳۷۹ است. ظرفیت کارخانه طبق پروانه‌های مذکور برای تولید شمش و ورق روی با درصد خلوص ۹۶/  ۹۹ درصد در سه شیفت کاری معادل ۱۶ هزار تن در سال و برای سولفات روی در یک شیفت کاری معادل ۶هزار تن در سال است. با توجه به افزایش ظرفیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته ظرفیت عملی کارخانه شمش روی برای تولید سالانه محصول مزبور در ۳ شیفت کاری با خاک پرعیار ۱۸ هزار تن است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۵میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۵۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۲۰ هزار میلیون ریال (شامل تعداد ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۸۹ افزایش یافته است.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند. افزایش فروش صنعت مذکور در سال‌جاری نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و به دنبال آن افزایش در تولیدات این صنعت است.

فروش

در سال ۱۳۹۷ قیمت‌های بین‌المللی برای هر تن شمش روی از حدود ۲۸۸/ ۲ تا ۳۳۲/ ۳ دلار در نوسان بوده است.

قیمت‌های فروش داخلی نیز در تابعیت از قیمت‌های جهانی تغییر داشته است. میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم شمش در سال مالی ۹۷ برای فروش‌های داخلی و صادراتی به ازای هر تن ۲۳۹.۶۵۴.۱۲۸ ریال بوده است. براین اساس مبلغ فروش سال‌جاری در مقایسه با سال قبل به مبلغ ۵۲۳/ ۳۸۵ میلیون ریال معادل ۴۴ درصد افزایش یافته که دلیل این امر ناشی از کاهش در مقدار فروش محصول به میزان ۳۷ درصد و افزایش در نرخ فروش به میزان ۹۸ درصد بوده است.

نرخ فروش شمش روی با توجه به نرخ‌های جهانی LME  و وضعیت بازار با لحاظ کردن تفاوت نرخ بازار جهانی و نرخ روز بازار (پرمیوم) و در چارچوب سیاست‌های گروه ازسوی هیات‌مدیره تعیین و به مورد اجرا گذاشته شده است. توضیح اینکه در فروش‌های صادراتی محصولات، نرخ ارز آزاد در تاریخ معامله ملاک محاسبه قرار گرفته است.

پروژه‌ها

*  بهسازی کامل انبارهای مواد اولیه شامل خاکبرداری، مخلوط ریزی، آرماتور گذاری و بتن ریزی کف، دیوار چینی و تعویض کامل پوشش دیواره و سقف به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع

*  افزایش سه تعداد فیلتر پرس‌های ۸۰×۸۰ با احداث سوله جدید برای ارتقای ظرفیت فیلتراسیون واحد بازیافت

*  خاکبرداری، تسطیح، رگلاژ و کمپکت کف و دیواره و نصب لوله جداره چاهک پمپ استخرهای دوگانه خاکی شبکه جمع‌‌آوری هرز آب و رواناب‌های سطحی کارخانه به حجم ۶۰۰۰ متر مکعب

*  برگزاری ۲۰ دوره آموزشی درون و برون سازمانی برای کارکنان با مشارکت ۵۳۶ نفر – ساعت

*  احداث یک حلقه چاه مانیتورینگ بالادست برای پایش آب‌های زیرزمینی منطقه استقرار کارخانه با هدف تبعیت از الزامات قانونی سازمان حفاظت محیط‌زیست.

افتخارات و مسوولیت اجتماعی شرکت

* کسب عنوان صادرکننده نمونه استانی در سال ۹۷

* کسب رتبه اول در گروه استخراج و فرآوری کانه‌های فلزی در بین بنگاه‌های اقتصادی غرب و شمال غرب کشور در ششمین دوره طرح ایران تک توسط سازمان مدیریت صنعتی

*استفاده از دستگاه گاز آنالیزور برای کنترل راندمان احتراق مشعل و ارتقای بویلرها به میزان ۸ درصد به عنوان تجربه موفق و برتر بین شرکت‌های گروه توسعه معادن روی ایران

*کسب نشان عالی مدیر سال از سومین اجلاس سراسری نشان مدیر سال

*برگزاری مراسم تقدیر و تشویق از ۱۳ نفر از کارگران و سرپرستان نمونه شرکت به مناسبت دهه مبارک فجر

*دریافت مجددگواهینامه استقرار سیستم مدیریت ایزو ۵۰۰۰۱ برای سه سال دوم

*همکاری با سازمان ملی استاندارد و انجمن صنایع معادن سرب و روی ایران در اسلاح استاندارد معیار مصرف انرژی در صنعت و روی کشور

*برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت هفته سلامت با مشارکت ۵۰ نفر از کارکنان در رشته‌های دومیدانی، فوتبال و فوتسال، طناب کشی، تنیس، شطرنج.

 

13-04

 

13-06

 13-07