اعلام کل هزینه بازسازی کرمانشاه

 این زلزله آن‌طور که «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه می‌گوید؛ در صد سال گذشته در رشته کوه زاگرس احساس نشده و یکی از شدیدترین زلزله‌های تاریخ این منطقه به حساب می‌آید. دو سال بعد از آن حادثه با تمام خساراتی که به سرپناه‌های مردم و زیرساخت شهرها و روستاها وارد شد اما تلاش‌ها چنان اثربخش بوده که اکنون مقامات این استان از این تهدید، فرصتی برای شتاب در توسعه هرچه بیشتر این مناطق و کل استان کرمانشاه ساخته‌اند. استاندار با اشاره به اینکه این زلزله حدود ۹ شهرستان، ۲۲ شهر و ۱۹۳۲ روستا را تحت تاثیر خود قرار داده بود و تاکنون ۵۴۳۵ پس‌لرزه داشته است که برخی از آنها به اندازه یک زلزله بزرگ بوده گفت: در طول این مدت نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع ساختمان ساختیم که خروجی این میزان نیز شامل تعمیرات ۶۷ هزار خانه می‌شود. این تعمیرات بین ۹ تا ۲۲ میلیون تومان برای هر خانه هزینه دربر داشته است. در عین حال ما چیزی حدود ۳۲ هزار خانه احداث کردیم. یعنی خانه‌ها از اول تا آخر ساخته شده است.

در نظر بگیرید ۶۰۰ تا ۷۰۰ روستا عملا درگیر کار بازسازی بودند و روستاهای بسیار زیادی بودند که تعداد کمی خانه در آنجا تخریب شده بود که ما آن خانه‌ها را بازسازی کردیم اما در شمار روستاهای درگیر بازسازی نیاورده‌ایم. در این روستاهای درگیر بازسازی شش هزار و ۷۸ خانه نسبت به قبل از زلزله اضافه شده است. در شهر سرپل ذهاب، متوسط ارتفاع و طبقات تقریبا از ۲/ ۱ طبقه به ۳ و ۳/ ۳ طبقه افزایش پیدا کرد. از شش هزار و ۴۰۰ پروانه صادره که قبل از زلزله تخریب شده بود، چه مسکونی، چه تجاری و صنفی این رقم به ۱۲ هزار و ۴۰۰ پروانه رسید. یعنی تقریبا ساخت‌وساز در شهر سرپل ذهاب دو برابر شد و یک‌بار دیگر این شهر ساخته شد و این بار به‌طور مهندسی و با رعایت الزامات فنی. درخصوص موضوع مستاجران نیز با توجه به تاکید رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آنها در حال دادن زمین به ۲۶۰۰ خانواری که وجود داشتند هستیم تا تعیین تکلیف نهایی آنها نیز انجام شود. ما پس از اسکان موقت بررسی‌های گسترده‌ای انجام دادیم که از نتایج آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ۱۰۴ هزار خانه در این زلزله آسیب دیده بود که ۶۸ هزار خانه نیازمند تعمیرات بود.

امروز ۵۹ هزار خانه با ثبت‌نام در بانک وام دریافت کرده‌اند و از این تعداد ۵۳ هزار خانه تعمیراتشان به اتمام رسیده که این کار با سرعت بالایی انجام شد و به نوعی در حال ثبت یک رکورد است. البته عوامل زیادی در آن دخیل بودند که می‌توان اصلی‌ترین آنها را حضور مقام معظم رهبری در منطقه دانست که به نقطه قوتی برای دست‌اندرکاران و تسکینی برای مردم تبدیل شد. وی در ادامه درباره روند بازسازی و زمان اتمام آن گفت: بازسازی در تمام روستاها تقریبا به‌طور کامل تمام شده است. پرونده بازسازی در روستاهای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا حدودی بسته شده است. البته ممکن است در مجموع از این ۱۵ هزار خانه‌ای که در روستاها باید ساخته شده باشد، صد خانه هم ناتمام باشد. اما در شهر مساله طور دیگری بوده است. به این دلیل که یک موج گرانی در زمان بازسازی شروع شده بود، مسائلی به وجود آورد و تعدادی از خانه‌ها هنوز به اتمام نرسیده است. مثلا کسی که یک طبقه از خانه‌اش تخریب شده بود اگر طلب پنج طبقه خانه می‌کرد ما به او می‌دادیم. بنابراین یک مقدار زمان می‌برد که آن بخش‌های ناتمام به پایان برسد. اما به نظرم با وام جدیدی که داریم به مردم می‌دهیم که حدود ۱۲ میلیون تومان است، پرونده شهرها نیز بسته می‌شود.

وی درباره وضعیت بازسازی مدارس هم گفت: همه مدارسی که آسیب‌ دیده بودند بازسازی شدند. این تعداد شامل ۷۸ مدرسه می‌شد که همه با کمک ستاد نوسازی و خیرین مدرسه‌ساز به پایان رسید. پایان بازسازی واحدهای آموزشی از اولویت‌های مهم ما بود که در دستور کار قرار داشت و ساخت و بهره‌برداری از این ۷۸ مدرسه خسارت‌دیده از زلزله با ۴۱۵ کلاس در مهر ۱۳۹۸ به پایان رسید.

بازوند به موضوع اعتبارات اشاره کرد و گفت: جمع کل واحدهای خسارت‌دیده ۱۳۰۸۷۹ واحد است و ۳۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض بخش مسکن پرداخت شد (که ۲۸۹۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶۵۰ میلیارد تومان بلاعوض است). هزینه زیرساخت ۱۲۴۱ میلیارد تومان بوده که ۶۹۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است. امهال تسهیلات حدود ۳۱۴۶ میلیارد تومان با هزینه ۱۰۵۰ میلیارد تومان است. تسهیلات بخش تولید و اشتغال ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. مابه‌التفاوت سود تسهیلات پرداختی حدود ۴۱۸۰ میلیارد تومان است. هزینه اسکان موقت، امداد و نجات، چادر و اسکان اضطراری نیز ۵۶۰ میلیارد تومان بوده است. جبران خسارت بیمه‌ها حدود ۲۹۰ میلیارد تومان و بلاعوض بخش کشاورزی ۳۷ میلیارد تومان بوده است. آواربرداری ۴۵ هزار واحد رایگان انجام شده است. صدور پروانه ساخت و خدمات فنی مهندسی رایگان بوده و توزیع سیمان ۱۹۵ هزار تن و آهن‌آلات ۹۳ هزار تن به قیمت مصوب سال ۹۶ ارائه شده است. جمع کل هزینه‌ها حدود ۱۱ هزار و یکصد میلیارد تومان محاسبه شده است. سطح متراژ بازسازی‌شده تخریبی ۳ میلیون ۴۱۰ هزار مترمربع و متراژ تعمیری یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع جمعا ۴ میلیون و ۹۳۰ هزار مترمربع است.