اثر موقت انفجارها بر توریسم سریلانکا

بیشترین آسیب‌ها البته متوجه بازار اصلی گردشگری این کشور خواهد بود. به گزارش «بیزینس استاندارد»، هند بزرگ‌ترین بازار برای سریلانکا محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۸، ۳/ ۲ میلیون گردشگر از سراسر جهان جذب کرده است. از پیش از این، سریلانکا به مقصدی محبوب برای جلسات و کنفرانس‌ها تبدیل شده است؛ آن هم پس از معرفی مالیات خدمات و کالاها در هند که برگزاری این رویدادها را در آن کشور گران‌تر کرد. این کشور همچنین به یک مقصد مرجح پس از سیلاب آگوست گذشته در کلکته تبدیل شد. حالا اما به گفته کارشناسان صنعت گردشگری، حمله تروریستی که روز یکشنبه به‌وقوع پیوست، در ابتدای فصل سفرهای خروجی هندی‌ها حداقل در کوتاه‌مدت بر میزان سفرهای آنها به سریلانکا اثر خواهد گذاشت. شارات دهال، مدیر اجرایی یکی از آژانس‌های گردشگری سریلانکا در این‌باره می‌گوید: «حملات تاسف‌آور در سریلانکا درحالی رخ داده است که اوج سفرهای تابستانی در پیش است. سریلانکا همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب سفر توریست‌های هندی مطرح بوده. اگرچه هنوز برای تعیین اثرات این حادثه بر سفر به کشور زود است اما پیش‌بینی می‌کنیم این امر دست‌کم در کوتاه‌مدت بر رزرو‌های برخی گردشگران اثر بگذارد و آنها ترجیح دهند برای سفرهای تابستانی مقاصد دیگری را انتخاب کنند.»

ویینا پاتیل، مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های گردشگری نیز بر این باور است که انفجارهای اخیر قطعا بر گردشگری سریلانکا موثر خواهد بود اما این اثر موقت است. شرکت‌های مسافرتی می‌گویند مشتریان‌شان در شرایط ایمن به سر می‌برند و آنها درحال بررسی وضعیت با سازمان‌های محلی هستند. یکی از شرکت‌ها این امکان را ایجاد کرده که در صورت تمدید هزینه و لغو پروازها به یا از کلمبو تا ۲۴ آوریل، هزینه کامل را به مشتریانش می‌دهد. کاران آناند یکی دیگر از فعالان گردشگری هم می‌گوید بسیاری از گردشگران آنها در مناطق مختلف سریلانکا درحال گذراندن تعطیلات خود هستند. این فعالان گردشگری نیز از طریق دفاتر محلی اوضاع همه مناطق گردشگرپذیر سریلانکا را زیرنظر دارند و بر آن اساس مشتریانشان را راهنمایی می‌کنند.

سبینا چوپرا، مدیرعامل بخش هند یکی از شرکت‌های بین‌المللی که در سراسر جهان از جمله سریلانکا ریزورت‌های متعدد احداث کرده، نیز انتظار دارد ورود گردشگران برای چند هفته آتی تحت‌تاثیر قرار بگیرد؛ چراکه مردم منتظر می‌مانند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. او یادآور می‌شود که همکارانش با گردشگرانی که از پیش برای هفته آتی رزرو داشته‌اند در ارتباط هستند و درباره شرایط به آنها اطلاعات می‌دهند. حالا اما بسیاری از کارشناسان، گردشگری را ابزاری برای حساسیت‌زدایی از مناطقی می‌دانند که دچار حوادث این‌چنینی می‌شود؛ به این معنا که اگرچه وقوع چنین فاجعه‌ای باعث می‌شود تا مدتی گردشگری در سریلانکا از حالت عادی خود فاصله بگیرد، اما بعد از گذشت چند ماه، مسوولان این کشور می‌توانند با تبلیغات مناسب چهره این کشور را ترمیم کنند و امیدوار باشند با بازگشت گردشگران به این کشور، نشان دهند امنیت به این مقصد گردشگری بازگشته است.