روند روباتیک

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد روبات‌های هتل در آینده برای ارائه خدمات به مهمانان و تمیز کردن اتاق‌ها شدت خواهد گرفت‌. اگر پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شوند، شاید در ۵ سال آینده تکنولوژی بتواند کاری کند که بتوان به وسیله آن اتاق‌های هتل را تمیز کرد. سرمایه‌گذاری در این نوع از نوآوری‌های تکنولوژیکی باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که پاکیزگی و تمیزی اتاق‌ها برای جلب رضایت کلی مهمان بسیار مهم است. اکنون در ژاپن، استفاده از روبات‌ها در هتلداری فقط یک ایده نیست بلکه یک واقعیت است. هتل هننا در شهر توکیوی ژاپن که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد اولین هتل از این دست در جهان است که توسط روبات‌ها کار می‌کند. خدمات در این هتل با فناوری‌های مختلف پیشرفته پشتیبانی می‌شود‌.

روبات دایناسور مهمانان را در پذیرش ملاقات می‌کند، روبات‌های ماهی در آکواریوم حرکت کرده و روبات‌های حاضر در اتاق از اقامت‌های راحت و دلنشین مهمانان پشتیبانی می‌کنند. به تازگی هتل مجهز به هوش مصنوعی گروه شرکت‌های بین‌المللی علی‌بابا در چین، از هتل پیشرفته خود رونمایی کرد. امکانات مدرن هتل فلای‌زو (Flyzoo) باعث شده تا به آن لقب «هتل آینده» را بدهند‌. از امکانات پیشرفته‌ هتل می‌توان به پذیرش مهمان‌ها بدون نیاز به صحبت کردن اشاره کرد. مسافرانی که اتاق رزرو کرده‌اند، مستقیم به ورودی اتاق خود مراجعه می‌کنند و سیستم تشخیص چهره، در اتاق را برای آنها باز می‌کند. روبات‌ها در هر جای هتل مشغول به کار و کمک به مسافران هستند. برای مثال، روبات‌های راهنما در پیدا کردن اتاق‌ها مسافران را همراهی می‌کنند.

شنیدن صدای فضای مجازی

مهمانان زیادی در مورد تجربیات خود در هتل‌ها می‌گویند، اما آنها همیشه به‌طور مستقیم با هتل سخن نمی‌گویند. در دنیای مجازی که امروزه به‌شدت در حال توسعه است، مهمانان وقت بیشتری برای ارائه نظر خود در فضای مجازی صرف می‌کنند و این دلیل مهمی است که هتل‌ها اکنون بیشتر شروع به سرمایه‌گذاری در ابزارهایی برای گوش دادن پیام‌های فضای مجازی کرده‌اند‌. این ابزارها به هتل‌ها اجازه می‌دهند در مورد خواسته‌ها، نیازها، شکایات و موارد دیگر مهمانان اطلاعات کامل را به‌دست آورده و نسبت به رفع آنها بکوشند. قطعا فضای مجازی گنجینه‌ای از هوش تجاری است، به شرط آنکه هتل به آن توجه کند.

خدمات Cloud

امروزه روند سرمایه‌گذاری در حوزه Cloud‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است‌. هزینه‌های زیرساخت‌های مبتنی بر IT و فناوری اطلاعات به‌سرعت در حال افزایش بوده و حجم با اهمیتی از هزینه‌های هتل را شامل می‌شود‌. لزوم توجه به فضای کسب و کار الکترونیکی و بالا بودن هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه، مدیران هتلداری را به این فکر انداخته که ابررایانه‌ یک راه‌حل ایده آل است. این راه‌حل نه تنها سرمایه‌گذاری نهایی را کاهش می‌دهد بلکه هتل‌ها را به انعطاف‌پذیری بیشتری برای گسترش و تنظیم نیازهای فناوری اطلاعاتی خود و ارتقای آن رهنمون خواهد ساخت‌.

مزایای فناوری برای هتل

فناوری باعث مدیریت شایسته بر زمان و صرفه‌جویی در هزینه‌های هتل و توسعه و استمرار رضایتمندی مهمان می‌شود. علاوه بر آن می‌توان برخی از این مزایا را به‌شرح زیر طبقه‌بندی کرد:

امنیت: امنیت مقوله بسیار مهمی است‌. وقتی صحبت از امنیت اطلاعاتی و به‌ویژه شخصی مهمانان است، ضرورت توجه به آن بیش از پیش می‌شود‌. باید مهمانان مطمئن باشند که از اطلاعات شخصی آنان به خوبی مراقبت می‌شود‌. شماره‌کارت‌های اعتباری، مشخصات شخصی مهمان اعم از آدرس و شماره تلفن‌های همراه و... بخشی از اطلاعات است که مهمانان اصلا تمایل به افشای آن نزد دیگران ندارند‌. اکنون به‌جای ذخیره این جزئیات به‌طور انحصاری در رایانه، جایی که آنها می‌توانند از دست رفته یا دزدیده شوند، از Cloud‌ها استفاده می‌شود. اکثر نرم‌افزارهای کاربردی مدرن شامل قابلیت ذخیره‌سازی ابر و پشتیبان هستند.

صرفه‌جویی: صرفه‌جویی در مصرف انرژی یا پول کار آسانی نیست‌. فناوری می‌تواند با استفاده از تکنیک‌هایی مانند مدیریت تنظیم نور خودکار یا... در رسیدن به این اهداف موثر واقع شود.

بهره‌وری: مهمانان هتل تمایل به انتظار ندارند‌. فناوری کمک می‌کند مهمانان بدون معطلی با استفاده از تکنولوژی، روند ورود و خروج خود را تسهیل کنند‌. این کار می‌تواند ضمن بالا بردن میزان رضایت‌مندی، موجب بهبود تجربه مهمانان نیز بشود.

سادگی: ابزارهای یکپارچه قابلیت آن را دارند که به سادگی توسط گوشی‌های هوشمند مهمانان مدیریت شوند‌. در این صورت کاربر می‌تواند به سادگی امکانات رفاهی مانند استخر، سالن بدنسازی، آبگرم، رستوران یا سفارشات خشکشویی خود را انجام داده و ضمن اطلاع از میزان هزینه آن موارد را بررسی و انتخاب کنند.

رزرو آنلاین: ظهور سایت‌های مسافرتی خلاق، پرتوان و هوشمند، باعث ارائه امکانات و خدمات بیشتری در حوزه رزرو هتل‌ها شده است. نوآوری و رقابت در این حوزه به حدی بالاست که مهمانان دائما با پیشنهاد‌های جالبی از طرف این سیستم‌ها مواجه شده‌اند‌. این نوآوری و توان رقابت فقط در سایه فناوری امکان‌پذیر است‌.