۱- در فضای مجازی پیش نیازهای تخصصی اجرای بازی‌سازی، باعث ایجاد تمایز بین شرکت‌ها می‌شود؛ بدین معنا که یک طرح بازی‌گونه به سرعت شما را از دیگران متمایز کرده و به راحتی قابل کپی‌برداری نیست.

۲- سرعت پخش ویروسی طرح در فضای مجازی، به هیچ عنوان با دنیای بازاریابی سنتی قابل مقایسه نیست. با یک مثال کاربردی از ساده‌ترین حالت ایجاد بازی‌سازی در بازاریابی دیجیتال برای مشتریان فعلی سازمان شروع می‌کنیم. بخشی به نام سفرنامه در سایت خود ایجاد کنید و پس از پایان هر سفر از همسفران خود بخواهید سفرنامه خود را نوشته و با چند عکس باکیفیت برای شما ارسال کنند. می‌توانید با یک اینفوگرافی ساده اصول و قواعد سفرنامه‌های مورد نظرتان را برایشان توضیح دهید. سادگی کار اینجا است که برای قسمت عکس و ویدئو نیازی به ترغیب مشتریان ندارید. برای بهترین سفرنامه جوایزی تعیین و آنها را در بخش ایجاد شده در وب‌سایت منتشر کنید. لینک سفرنامه‌ها را در هر گروه سفر منتشر و نام نویسنده را درج کنید. همچنین اصول سئو را برای هر سفرنامه اجرا کنید. می‌توانید بخشی را نیز برای امتیازدهی دیگران به هر سفرنامه نیز در نظر بگیرید.

حالا ببینیم با اجرای این طرح چه اتفاقی می‌افتد: نخست آنکه این طرح ساده‌ بازی‌سازی در سئوی وب‌سایت شما به دلایلی همچون افزایش بازدید، تاثیر مثبت خواهد گذاشت. همچنین ایجاد رقابت در بین همسفران به افزایش تکرار خرید منجر خواهد شد و در نهایت، فرآیند سفرنامه‌نویسی به تنهایی به تثبیت نام برند شما در ذهن مشتری ختم می‌شود.

و این گوشه‌ای از تاثیرات بازی‌سازی است.

این مسیر را امتحان کنید

اگر مثال قبل را بار دیگر بخوانید متوجه سه نکته اصلی خواهید شد که برای اجرای فرآیند صحیح گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال حیاتی است. شما باید این سه قدم را برای داشتن استراتژی محکم بردارید. قدم اول این است که از خود بپرسید طرح شما قرار است روی چه افرادی تاثیر بگذارد؛ مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه، مشتریان ناراضی یا حتی همکاران درون شرکت گردشگری؟ چه اینکه گیمیفیکیشن در قسمت منابع انسانی نیز کاربردهای بسیاری دارد. برای هر کدام از این دسته افراد شما به طرح متفاوتی از بازی‌سازی نیاز خواهید داشت. در قدم دوم برای خود مشخص کنید بازیگر یا بازیگران بازی شما چه هدفی دارند و با طی چه مسیری و تحت چه شرایطی برنده خواهند شد؟ فعالیت‌ها را به صورتی طراحی کنید که اهداف شرکت گردشگری و بازیگر همسو قرار بگیرند. بیایید این قدم را با یک مثال بهتر متوجه شویم. چندی پیش یکی از شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه، یک بازی در شبکه‌های اجتماعی خود طراحی کرد که در آن بازیگر در مدت معلوم باید به محصول جدید این شرکت خیره می‌شد و هرگونه حواس‌پرتی به منزله باختن او بود. طی زمان مسابقه انواع حرکات و صداها برای ایجاد حواس‌پرتی تعبیه شده بود. هدف از این بازی افزایش تثبیت نام برند در ذهن مشتری بود که با کمک تبلیغات این بازی به‌وسیله پخش ویروسی ویدئوهای بازیگران، به ثمر رسید و در طول چند ساعت بیش از ۱۵ هزار بازدیدکننده داشته است؛ در حالی‌که برنده نیز به جایزه خود می‌رسد.

قدم سوم تعیین زمین بازی و قوانین آن است. باید این نکته را در ابتدای کار درمورد قوانین در نظر داشته باشید که نباید قواعدی برای بازی بگذارید که عملا برنده شدن در مسابقه را غیرممکن می‌سازد. تعیین هرگونه محدودیت سنی و جنسی می‌تواند برای پروژه شرکت گردشگری مرگبار باشد. از گذاشتن قوانین پیچیده برای امتیازگیری پرهیز کنید. مثال درمورد این مرحله، مسابقات اینستاگرامی است که اخیرا در پیج‌های مختلف انجام می‌شود، قوانین ساده است ولی حتما باید به صورت واضح و شفاف ذکر شود. کمی بحث را حرفه‌ای‌تر ادامه دهیم. شرکت بستنی مگنوم با طراحی یک بازی ساده تحت وب که در واقع از مراحلی جذاب تشکیل شده بود، هزاران بازدید برای خود جمع آوری کرد و حتی جزو ترندهای توییتر قرار گرفت. این بازی که بازیگر با جمع‌آوری امتیاز، می‌تواند از تخفیفات بالا و محصولات رایگان شرکت استفاده کند با نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه بالا، سودآوری زیادی را نصیب شرکت مگنوم کرد.

اما این سوال پیش می‌آید آیا ایده‌پردازی درخصوص طراحی بازی در بستری مانند گردشگری که یک خدمت است و نه یک محصول به سادگی بقیه شرکت‌ها است؟ جواب منفی است اما همین دشواری کار می‌تواند برگ برنده هر شرکت گردشگری باشد. حتی گرفتن ایده از همسفران در محیطی بازی‌گونه به تنهایی می‌تواند علاوه بر شروع قدم‌های اولیه گیمیفیکیشن در گردشگری، برای ادامه پروژه کمک کند. اگر فکر می‌کنید با کار دشواری روبه‌رو هستید باید بگویم گیمیفیکیشن حتی در فرآیند سربازگیری ارتش آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرآیند طراحی پروژه گیمیفیکیشن در یک شرکت گردشگری، واحدهای فروش و عملیات می‌توانند بیشترین اطلاعات حیاتی را در اختیار واحد مارکتینگ قرار دهند. با تمام این تفاسیر در نظر داشته باشید بهترین حالت بازی‌سازی آن است که جذابیت خود بازی برای بازیگر از جایزه آن بیشتر باشد.

vahid.roostaie۹۷@gmail.com