گفته ‌می‌شود رونق صنعت گردشگری در شرایط تحریم ‌می‌تواند مجراهای نقل و انتقال پول را بدون نیاز به کانال‌های بانکی باز نگاه دارد؛ اما براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری در یازدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق مطرح کردند، این مجرا‌ها نیز به دلیل کم‌توجهی در حال مسدود شدن است. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این نشست با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکلات بخش گردشگری نسبت به مشکلات موجود در سایر حوزه‌ها نظیر تولید و تجارت کمتر است، گفت: «اگرچه در خارج از مرزها، روی پروژه ایران‌هراسی کار زیادی ‌می‌شود؛ اما در مقایسه با سایر حوزه‌ها، گردشگری ‌کشور همچنان می‌تواند از رونق بیشتری برخوردار باشد. باید بر تبلیغ امکانات سیاحتی تمرکز ویژه‌ای شود تا اگر مشکلی وجود دارد، اعلام یا رفع شود.» محسن مهرعلیزاده افزود: «در شرایط جدید تحریم‌ها مشکلاتی برای شرکت‌های هواپیمایی و مسافربری به وجود آمده است. هواپیماهای خارجی به دلیل نبود مسافر پروازهایشان را قطع کرده‌اند که در واقع دلیل اصلی آن نامشخص بودن نرخ ارز هنگام دریافت ریال از مشتری است.»

در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره آژانس‌های مسافرتی استان تهران نیز به برخی از مشکلات کنونی صنعت گردشگری اشاره کرد تا اتاق تهران و نهادهای دولتی در جهت رفع آنها اقدام کنند. اکبر غمخوار گفت: «از مشکلات کنونی، موانع انتقال پول برای سفر به ایران است. گردشگران پول نقد زیادی با خود حمل ‌نمی‌کنند. تاکنون برای انتقال پول به ایران از کشورهای واسط نظیر چین استفاده ‌می‌شد، اما اکنون به‌دلیل موانع ایجاد شده بر سر راه انتقال پول، مشکلاتی برای آژانس‌های مسافرتی و همچنین صادرکننده‌ها در زمینه ورود پول‌ به کشور ایجاد شده است که لازم است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.» او در ادامه به مساله نوسان نرخ پروازهای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: «به دلیل نوسان نرخ ارز در ایران، خطوط هواپیمایی خارجی نیز این نوسان را در نرخ بلیت‌ها اعمال ‌می‌کنند و ما هر روز شاهد نرخ‌های متفاوتی هستیم.

در عمل هم ‌می‌بینیم که قیمت بلیت‌های سفر خارجی به تناسب نرخ بلیت‌های داخلی افزایش پیدا کرده است. این به این معناست که عملا بعضی از گردشگران داخلی ‌نمی‌توانند سفر کنند.» این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: «مشکل دیگر اینکه برای افزایش گردشگر باید از کشورهای مهم دنیا به ایران پرواز وجود داشته باشد که اکنون ایرلاین‌های خارجی به دلیل کمبود مسافر پروازهای خود را کنسل کرده‌اند. متاسفانه عدم ثبات در نرخ ارز، ‌سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را نیز مختل کرده است.»

غمخوار مشکل دیگر را عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری برای گردشگران خارجی دانست و تصریح کرد: «با اینکه گردشگر هزینه سفر خود را به آژانس مسافرتی پرداخت ‌می‌کند؛ اما در ایران برای مخارج عادی از جمله تغذیه، احتیاج به کارت بانکی دارد که موجود نیست. بنابراین شاید لازم باشد در مذاکره با بانک مرکزی، یکی از بانک‌ها موظف شود که کارت‌های اعتباری خارجی را بپذیرد تا گردشگران بتوانند از کارت‌های اعتباری و بانکی خود استفاده کنند.»