مرکز اکوتوریسم و باستان‌شناسی ال‌کارلوس که توسط نیروهای چریکی و شبه‌نظامی و تبعیدشدگان اداره می‌شود، نمونه‌ای از طرح ملی تقویت صلح و گردشگری است. روستای ال‌کارلوس در کلمبیای‌شمالی واقع در ناحیه اورابا در نزدیکی مرز پاناما واقع شده است. به علت موقعیت استراتژیک، این منطقه تاریخ خشونت‌باری را تجربه کرده است. در سال ۲۰۰۵ با برگرداندن نیروهای شبه‌نظامی، فرآیند اصلاح منطقه آغاز شد و افراد، فعالیت در زمینه گردشگری، صنایع‌دستی، شیلات و مزارع کاکائو را آغاز کردند. به‌علاوه مرکز اکوتوریسم و باستان‌شناسی ال‌کارلوس در جهت تقویت گردشگری و صلح در ناحیه، پایه‌گذاری شد. جامعه از طریق UNODC (دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد) و اداره کل رفاه دولت، پشتیبانی شد که طرحی را برای جایگزینی فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی به‌اجرا درآورد. دولت محلی نیز از طریق بودجه به‌دست‌آمده از وزارتخانه‌ها و موسسات، پروژه‌های مختلفی را حمایت کرد. از سوی دیگر روابطی نیز با سهامداران گردشگری در منطقه ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۵ وزیر گردشگری کلمبیا، ناحیه اورابا را به‌عنوان مرکز توسعه گردشگری در پروژه توریسم، صلح و همزیستی تعیین کرد. مرکز اکوتوریسم و باستان‌شناسی ال‌کارلوس توسط تعاونی متشکل از نیروهای چریکی، شبه‌نظامی و تبعیدشدگان اداره می‌شود. این مرکز، شامل اتاقک‌های ساخته‌شده از مواد اولیه محلی و تکنیک‌های سنتی، رستوران ارائه‌دهنده غذاهای محلی، مسیرهای زیست‌محیطی و مرکز باستان‌شناسی جهت نمایش هنرهای سنتی است. تولیدکنندگان بومی نیز می‌توانند صنایع‌دستی و محصولات خود را در این پایگاه به فروش برسانند. منطقه توانسته گردشگرانی از مدارس، شرکت‌ها و خانواده‌های شهرهای همسایه، جذب کند که برای تجربه شیوه زندگی سنتی و روستایی از مرکز اکوتوریسم بازدید می‌کنند.

مزایای پروژه

گردشگری به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی جایگزین، از طریق این پروژه در حال توسعه است که به نوبه خود به فعالیت‌هایی چون ماهیگیری و صنایع‌دستی مرتبط می‌شود. جامعه نیز در این فرآیند شرکت و تلاش می‌کند ابتکارات مختلف را در زنجیره ارزشمند گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی بگنجاند. حمایت از کارآفرینی و تجاری‌‌سازی به حفظ درآمد پایدار برای مردم محلی کمک کرده است. جوامع روستایی که در مرکز فعالیت دارند در مناطقی با میزان فقر بالا زندگی می‌کنند. گردشگری زمینه‌ای برای کاهش فقر، اشتغال‌زایی، تقویت و پشتیبانی کشاورزان، زنان، جوانان و گروه‌های اقلیت فراهم آورده است. برای مثال در گذشته زنان جهت مشارکت و گفت‌وگو در زمینه گردشگری احساس راحتی نمی‌کردند ولی اکنون اغلب راهنمایان تور، زن هستند. از سوی دیگر فعالیت‌های اقتصادی قانونی که از طریق گردشگری ایجاد شده بر عزت‌نفس جامعه افزوده است. برای حفظ محیط‌زیست و بهره‌وری منابع، در ساخت اتاقک‌ها از مواد و مصالح محلی و بیوکلایمتیک که میزان استفاده از دستگاه‌های تهویه را کاهش می‌دهند، استفاده شده است.

رستوران مرکز نیز از محصولات محلی استفاده می‌کند و میزان تولید زباله به حداقل رسیده و از مصرف ظروف یکبار مصرف اجتناب می‌شود. به‌علاوه افراد در زمینه مدیریت انرژی، آب و مواد زاید آموزش دیده‌اند. ارزش‌های فرهنگی محلی از طریق مرکز باستان‌شناسی، تورها و رستوران محلی تقویت شده‌اند. از طریق پروژه گردشگری، آگاهی بیشتری از مسائل فرهنگی به‌دست آمده و افراد دریافته‌اند که چگونه هویت فرهنگی خود را تقویت کنند و به‌عنوان یک گروه به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر، خانواده‌هایی که درگیر کشمکش و قاچاق مواد مخدر بودند، امکان اشتغال به فعالیت‌های قانونی را پیدا کردند. این فرآیند به‌طور کلی برای جامعه بسیار بااهمیت بوده و موجب ایجاد حس ارزش و افتخار در جامعه از طریق روش‌های معیشتی جایگزین می‌شود. پانزده سال تجربه گردشگری، آثار ملموس و غیرملموسی در زندگی مردم ناحیه اورابا به‌ارمغان آورده است.

در حال‌حاضر افراد محلی از اهمیت گردشگری و همچنین جنبه‌های مختلف پایداری اجتماعی، محیطی و اقتصادی، آگاهی بیشتری دارند. طرح توریسم، صلح و همزیستی، فراتر از پروژه گردشگری در زمینه تبادل تجربیات، پروژه‌های جدید و منابع اقتصادی لازم برای بهبود خدمات گردشگری و اهداف توسعه پایدار در ناحیه اورابا، سرمایه‌گذاری کرده است. اما پروژه ال‌کارلوس با چالش‌های مختلفی نیز مواجه شده است؛ در سطح اجتماعی، جنبه‌های مدیریتی و تجاری نیازمند پشتیبانی مداوم است، در سطح منطقه‌ای، سهامداران دولتی و خصوصی نیازمند همکاری بیشتر برای حمایت از طرح‌های گردشگری هستند و در سطح ملی به‌رغم پشتیبانی مداوم، فقدان منابع و زیرساخت‌های پایه روستایی، امکان به‌کارگیری طرح‌ها را زنجیره ارزشمند گردشگری محدود می‎کند.