اختلاف بر سر زمستانی‌شدن «تعطیلات»

اما چنین اهدافی برای اجرایی شدن از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های گوناگون تایید نمی‌شود و این کارشناسان بر این عقیده‌اند که چنین اهدافی با اجرایی شدن طرح تعطیلات زمستانی محقق نخواهدشد؛ چراکه از یک طرف ایران یک کشور چهارفصل است و هر نقطه آن شرایط آب و هوایی خاص خودش را دارد و به‌عنوان مثال اگر قرار باشد از ۱۵ شهریور مدارس آغاز به فعالیت کنند، در برخی نقاط کشور هوا هنوز گرم است و امکان برگزاری کلاس‌ها وجود ندارد.

در زمینه کاهش آلودگی هوا و مبارزه با وارونگی هوا نیز کارشناسان محیط زیست به این نکته تاکید دارند که این کاهش آلودگی ممکن است تنها در مقطع کوتاهی اثرگذار باشد و بار دیگر با تمام شدن تعطیلات زمستانی، آلودگی نیز برخواهدگشت و باز هم شاهد آلودگی‌ها در شهرهای بزرگ خواهیم‌بود. فعالان حوزه گردشگری نیز بر این باور هستند که به دلیل ضعف در وجود زیرساخت‌ها، گران شدن هزینه‌های حمل و نقل، افزایش هزینه‌های سفر، تعطیل نبودن کارمندان و... به احتمال زیاد این تعطیلات تاثیری در رونق گردشگری نیز نداشته باشد.

ناهماهنگی بین سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس نیز موجب شده بارها و بارها در رسانه‌های گوناگون اخبار ضد و نقیض گوناگونی در این زمینه منتشر شود. به‌عنوان مثال از یکسو رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند ۱۵ روز تعطیلات‌زمستانی مورد تایید وزارت آموزش‌وپرورش و مجلس قرار گرفته‌است. از سوی دیگر در حالی وزیر آموزش‌و‌پرورش از ۵روز تعطیلات‌زمستانی خبر می‌دهدکه نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند تا زمانی که این مصوبه مورد تایید مجلس قرار نگیرد، چنین طرحی به مرحله اجرایی شدن درنخواهدآمد.

رونق گردشگری زمستانی با خودروی شخصی!

اما علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره روند طرح تعطیلات‌زمستانی با توجه به گران شدن هزینه‌های حمل‌ونقل می‌گوید: «در حال‌حاضر گرانی بلیت هواپیما موجب شده مردم سفرهایشان را به‌صورت زمینی انجام دهند که حتی سفر با وسیله نقلیه شخصی نیز می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند.» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به این سوال که سفر با وسیله نقلیه نه به صنعت گردشگری، نه کاهش ترافیک و نه آلودگی هوا کمک نخواهدکرد، می‌گوید: «ترافیک و آلودگی تنها در شهرهای بزرگ وجود دارد و نه شهرهای جنوبی که هدف اصلی تعطیلات‌زمستانی هستند.»

تعطیلی دوهفته‌ای که مسوولان سازمان میراث‌فرهنگی آن را مطرح می‌کنند، البته تنها شامل حال مدارس می‌شود و وقتی از رئیس سازمان میراث‌فرهنگی سوال می‌شود که تکلیف کارمندان و والدین شاغل چه می‌شود، به شیوه‌ای دستوری تاکید و عنوان می‌کند که آنها می‌توانند از مرخصی‌هایی که در طول سال دارند در این زمان بهره ببرند. در حالی که گرفتن مرخصی در چنین زمانی که ممکن است اکثر کارکنان درخواست مرخصی داشته باشند، به‌خصوص در بخش خصوصی امکان‌پذیر نباشد. در عین حال، چنانچه مساله مرخصی نیز حل شود، بازهم مانند روزهای تعطیلات نوروز شاهد ۲هفته نیمه تعطیل بودن اقتصاد و مراکز مختلف کاری و اداری خواهیم‌بود.

تعطیلات آخرهفته، کارشناسی‌تر است

اما طرح ساماندهی تعطیلات کشور موضوعی است که سال‌ها در مجلس و دولت مطرح بوده؛ با اینهمه همچنان توافقی در این‌باره وجود ندارد. جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر چنین ضعفی جهت اتفاق‌نظر بین دولت و مجلس می‌گوید: «بحث ساماندهی تعطیلات کشور چند سال است هم در مجلس و هم دولت مطرح می‌شود. در برخی موارد لوایحی نیز مطرح می‌شود و یکسری طرح نیز نمایندگان در حوزه تعطیلات ارائه می‌دهند؛ اما همچنان خبری از ساماندهی نیست.» او با انتقاد از دولتی‌هایی که نظرات خود را در رسانه‌ها بیان می‌کنند، ادامه می‌دهد: «دولت قدرت کارشناسی و امکانات دارد و به جای آنکه محیط زیست بگوید در زمستان ۱۰ روز تعطیلات داشته باشیم تا هوای تهران بهتر شود یا وزیر آموزش‌وپرورش بگوید بین دو ترم تعطیل کنیم، ببینند آیا این نظرات درست است و تمام زوایا دیده شده یا خیر.» نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس در نهایت تعطیلات آخر هفته را کارشناسی‌شده‌تر می‌داند و بر این عقیده است با داشتن تعطیلات جمعه و شنبه و روزکاری قرار دادن پنج‌شنبه می‌توان اختلاف تعطیلات کشور را با دنیا به یک روز تقلیل داد و بسیاری از تبادلات اقتصادی و ارتباطات انسانی نیز بهتر صورت می‌گیرد: «در حال حاضر منتظریم تا دولت در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهد.»

فراگیر نبودن «تعطیلات زمستانی»

باوجود آنکه مونسان بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های گوناگون خبر از تعطیلات‌زمستانی ۱۵ روزه می‌داد؛ اما محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش چندی پیش از اجرایی شدن ۵ روز تعطیلات‌زمستانی گفت که بر اساس آن، مدارس ۵ روز زودتر در شهریورماه آغاز به کار خواهند کرد. البته اکنون در فاصله حدود ۸روز مانده به پایان شهریور، خبری از اجرایی شدن هیچ‌کدام از این تعداد روزهای تعطیل نیست. در همین حال، حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه تغییر در تعطیلات مدارس باید با اعمال نظر مجلس رخ دهد، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «شروع سال تحصیلی و پایان آن را مجلس مشخص می‌کند. باید برای مجلس به‌صورت واضح مشخص شود که هدف از این تغییرات چیست؟ همچنان به نظر می‌رسد هدف به‌صورت شفاف مشخص نشده باشد و درنتیجه زمینه برای موافقت در کمیسیون و مجلس فراهم نیست.»

میرزاده با اشاره به ضعف‌هایی که در تعطیلات‌زمستانی وجود دارد، ادامه می‌دهد: «در زمستان دائما توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری خودداری کنید. از یک طرف کشور ما شرایط زیرساختی مناسبی در زمینه حمل و نقل ندارد و بخشی از کشور کاملا کوهستانی و برف‌گیر است. درنتیجه رونق گردشگری در این ایام بدون رسیدگی به زیرساخت‌ها ممکن نیست. اگر می‌خواهند آلودگی هوا را کاهش دهند به جای آنکه مدارس را تعطیل کنند که نقشی در آلودگی هوا ندارند کارخانه‌ها را از شهرها دور کنند، اشتغال را در شهرهای کوچک و روستاها گسترش دهند که آنها مجبور به مهاجرت نشوند، خودروهای باکیفیت تولید کنند. این مشکلات ریشه‌ای باید حل شوند تا آلودگی کاهش یابد و این امر، با تعطیلی ۱۵ روزه مدارس ممکن نخواهدبود.» این نماینده مجلس معتقد است اگر هدف توزیع تعطیلات است که باز هم تعطیلی مدارس راهکار مناسبی در این زمینه نخواهدبود: «تعطیلی مدارس بدون تعطیلی اداره‌ها باعث ایجاد ناهماهنگی بین ساختار اداری و نظام آموزشی می‌شود. با این سبک تعطیلات نیز نظام آموزشی دچار مشکل خواهدشد.»

به عقیده حمایت میرزاده در ارائه چنین پیشنهادهایی باید تمام کشور مدنظر قرار گرفته شود که علاوه بر شرایط و تنوع آب و هوایی که در کل کشور حاکم است شهریور در بسیاری از روستاهای کشور فصل کار است و بسیاری از دانش‌آموزان در این روستاها کمک حال خانواده‌هایشان هستند. او می‌گوید: «مجلس و کمیسیون وقتی تمام این نکات را از نظر می‌گذراند به این نتیجه می‌رسد که شرایط برای چنین تعطیلاتی مهیا نیست. باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که تمام شرایط از جمله دانش‌آموز، کشاورز، کارمند، آب و هوا، محیط زیست، زیرساخت‌ها و... مورد توجه قرار گرفته شده باشد.» او در این شرایط تعطیلات آخر هفته را به شرط آنکه از تعطیلات رسمی کشور کاسته شود ایده بهتری می‌داند و البته لزوم افزایش ساعت کاری در طول هفته و افزوده شدن به بازه کاری را نیز ملاک مهمی در این زمینه قلمداد می‌کند.

در شرایطی که به باور کارشناسان طرح تعطیلات‌زمستانی راهکار مناسبی برای توزیع تعطیلات نیست، تعطیلات آخر هفته می‌تواند به افزایش میزان سفرها،کاهش آلودگی‌ها، ترافیک‌های ناشی از تعطیلات فشرده و... کمک‌ بهتری کند. در این شرایط حتی آموزش‌وپرورش نیز نیاز ندارد تا در نحوه میزان تعطیلات دانش‌آموزان تغییر ایجاد کند. همچنین کارمندان هم این امکان را به دست می‌آورند که هر هفته و در طول سال بتوانند برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کنند و هرزمان که خواستند از مرخصی خود استفاده کنند. تعطیلات آخرهفته می‌تواند به سفرهای زمستانی نیز منجر شود؛ سفرهایی که با معرفی و شناساندن مقاصد جنوبی کشور و تکمیل زیرساخت‌های آنها همراه خواهد شد.