در حالی‌که علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مقرر شدن تعطیلی پنج روزه مدارس در زمستان خبر داده است، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تایید فواید این طرح، شرط این شورا برای اجرای تعطیلی مدارس در زمستان را شروع زودتر مدارس دانست که به دلیل مصوب نشدن تعطیلات در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح برای امسال منتفی است.

** تعطیلات مدارس به بهانه کاهش آلودگی و ایجاد فرصت برای گردشگری

سال گذشته آلودگی‌ هوای کلان‌شهرها، بهانه ‌طرح موضوع تعطیلات زمستانی مدارس شد. برخی کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری این ایده را مطرح کردند و برخی فعالان محیط زیست نیز این تعطیلات را فرصتی برای نفس کشیدن کلان‌شهرها و کاهش بار آلودگی دانستند. بخشی از آلودگی‌های ایجاد شده در زمستان به دلیل استفاده خانواده‌ها از وسایل نقلیه شخصی برای سرویس مدرسه و تردد بیش از حد وسایل نقلیه است که این تعطیلی برای چند روز تردد خودرو در سطح شهر را کاهش می‌دهد.

از طرفی ایده فعالان گردشگری از حمایت طرح تعطیلات زمستانی، تغییر سمت گردشگری کشور به مناطق گرمسیری در فصل سرد بود؛ اتفاقی که به دلیل گرمای بیش از حد تحمل در روزهای تابستان امکان‌پذیر نیست. مسیر اصلی گردشگری در ایران در فصل سفر، شمال کشور و مشهد است، بعد از این دو نقطه شهرهایی با اماکن تاریخی و گردشگری برای سفر اولویت دارند. تعطیلات زمستانی می‌تواند کمک کند تا مسیر سفر به سمت جنوب کشور تغییر کند و برخی استان‌ها هم از مزیت حضور گردشگران بهره‌مند شوند.

** خانلری: نمی‌دانم تعطیلات زمستانه چه اثری بر دانش‌آموزان خواهد داشت

کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ایرناپلاس درباره تعطیلات زمستانی گفت: در مجلس چنین بحثی مطرح نشده است و در این مورد نظر خاصی ندارم، نه مخالفم و نه موافق. به دلیل این‌که گزارش‌هایی در این رابطه نداشتیم، نمی‌دانم چه اثراتی بر دانش‌آموزان خواهد داشت. 

وی افزود: اگر این تعطیلات برقرار شود ممکن است از شیوع برخی بیماری‌ها واگیردار جلوگیری کند و فرصتی برای دانش‌آموزان خواهد بود که مباحث درسی را مرور کنند. موارد منفی نیز خواهد داشت، چون در گذشته چنین تعطیلاتی نداشتیم، اثرات آن را نمی‌دانیم و نمی‌شود اظهار نظر قطعی کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه گفت: با این تعطیلات ممکن است فرصتی برای گردشگری و همچنین کاهش آلودگی کلان‌شهرها بوجود آید ولی باید قبل از اجرا، نکات منفی را هم بررسی کرد تا درست تصمیم‌گیری شود.

** سلیمی: دولت بدون مشورت می‌خواهد تعطیلات را اجرایی کند

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره تعطیلات زمستانی مدارس گفت: دولت در مورد تعطیلات زمستانه، بدون مشورت کمیسیون آموزش و تحقیقات تصمیم گرفته است و شاید می‌خواسته مجلس را در معرض کار انجام شده قرار دهد. البته گزارش‌هایی در این مورد شنیده بودیم، ولی متاسفانه در این رابطه هیچ مشورتی با کمیسیون نشده است. 

وی افزود: باید تبعات مثبت و منفی هر طرحی در نظام آموزشی بررسی و سپس تصمیم‌گیری انجام شود. از طرفی دولت اعلام می‌کند به مجلس احترام می‌گذاریم، وحدت داریم، همه باید در تصمیمات مشارکت کنند و اهل مشورت هستیم، ولی هیچ مشورتی در این مورد با کمیسیون نشده است و انگار بنای مشورت‌گیری و توجه به نظرات مختلف وجود ندارد.

** نجفی: باید با دقت بیشتری در مورد تعطیلات زمستانی تصمیم‌ گرفت

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره تعطیلات زمستانی مدارس گفت: در مورد این موضوع نشنیدم که اخیرا بحثی مطرح شود. دو سال پیش چنین بحثی مطرح شد و پیرامون آن، هم دولتی‌ها صحبت کردند و هم نمایندگان مجلس نظرات خودشان را طرح کردند، اما در دستور قرار نگرفت و نشنیدم که دولت لایحه‌ای در این مورد ارائه کرده باشد.

وی افزود: چنین بحثی تا در مجلس مطرح و مصوب نشود، قابلیت اجرا ندارد. این طرح تاکنون به مجلس نیامده که بخواهد در مورد آن بحث شود. دولت باید لایحه را ارائه کند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد. این موضوع قابل تاملی است و باید در مورد آن بحث و بررسی کامل انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره فواید این تعطیلات و اثر آن بر کاهش آلودگی و افزایش فرصت گردشگری گفت: این موضوع خالی از جوانب مثبت نیست، ولی باید با دقت بیشتری در مورد آن تصمیم‌گیری و جوانب موضوع سنجیده شود. با این حال با یک نگاه اجمالی، منافع قابل مشاهده‌ای برای کشور دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.