اعضای این کمیسیون که هشتمین نشست خود را به صورت مشترک با اعضای کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان و فعالان بخش خصوصی و مقامات دولتی این استان در اصفهان برگزار کردند، به طرح سامان‌دهی تعطیلات پایان هفته به‌عنوان طرحی که علاوه بر برخورداری از پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی، منجر به توسعه گردشگری داخلی خواهد شد، اشاره کردند و افزودند که اهمیت این مساله به میزانی است که تحقق آن مقدم بر طرح تعطیلات زمستانی است؛ این در حالی است که هفته گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پیگیری‌های نهاد متبوع خود جهت ایجاد تعطیلات زمستانی در کشور و ارائه این طرح به معاون اول رئیس‌جمهور جهت بررسی در هیات دولت خبر داد. با این وجود علی‌اصغر مونسان و معاونان وی تاکنون چراغ سبزی به پیگیری طرح سامان‌دهی تعطیلات پایان هفته نشان نداده‌اند و به‌نظر می‌رسد که در مقطع کنونی جهت به نتیجه رسیدن طرح مذکور، به اقدامات و تلاش نهادهای دیگر نیز نیاز باشد.

در همین خصوص و به گزارش سایت اتاق بازرگانی تهران، در نشست اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران، رئیس این کمیسیون با اشاره به ضرورت اجرایی شدن این طرح در کشور اظهار کرد: «در سال‌های اخیر ۱۴ کشور اسلامی روز تعطیل پایان هفته خود را از پنج‌شنبه به شنبه انتقال داده و به این ترتیب، تعطیلات پایان هفته آنها ۲ روز جمعه و شنبه است. کشورهای الجزایر، افغانستان، بحرین، عراق، کویت، عمان، عربستان سعودی، سودان و سوریه از این جمله‌اند.» محسن مهرعلیزاده افزود: «ساماندهی تعطیلات پایان هفته به ترتیبی که از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه انتقال یافته و به ۲ روز افزایش پیدا کند، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری به‌همراه دارد و به‌ویژه بر مساله گردشگری داخلی اثر مثبت می‌گذارد؛ ضمن اینکه به‌طور حتم روابط اعضای خانواده را نیز تقویت ‌می‌کند.»

به این ترتیب، اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران به توافق رسیدند که طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته را به تصویب برسانند و اجرایی شدن آن را از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر مجاری قانونی پیگیری کنند. در ادامه یک عضو هیات رئیسه انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری تهران نیز با بیان اینکه پذیرش طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته از طرف نهادهای مسوول، نیازمند لابی قوی و چانه‌زنی بسیار است، پیشنهاد کرد کمیسیون گردشگری اتاق تهران، مساله تعطیلات زمستانی را نیز به‌طور همزمان دنبال کند. اکبر غمخوار افزود: «فصل زمستان بهترین فصل سفر به جنوب است. ایجاد تعطیلات زمستانی رونق گردشگری مناطق جنوب کشور را به‌دنبال خواهد داشت و این امر نیازمند جلب موافقت نهادهایی از جمله وزارت آموزش و پرورش است. بهترین راهکار نیز برای تحقق آن، کاستن از تعطیلات نوروزی است. با چنین اقداماتی ‌می‌توان کیفیت تعطیلات در کشور را ارتقا داد.» با این وجود دیگر اعضای این کمیسیون معتقد بودند که به‌دلیل اولویت و اهمیت بیشتر، بهتر است ابتدا ساماندهی تعطیلات پایان هفته به سرانجام برسد و سپس بحث ایجاد تعطیلات زمستانی مطرح شود. به این ترتیب کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران ماموریت یافت مطالعات درباره تعطیلات زمستانی را نیز آغاز کند تا این موضوع به فاصله حداکثر ۶ ماه پس از طرح ساماندهی تعطیلات، مطرح شود و مورد پیگیری قرار گیرد.

تدوین تقویم گردشگری برای توزیع زمانی و مکانی سفرها

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تقویم گردشگری اصفهان از سوی اتاق بازرگانی استان در دست تهیه است، افزود: «هدف از تدوین تقویم گردشگری این است که در فصول کم‌مسافر، از طریق برگزاری رویدادها، تقاضا برای استفاده از زیرساخت‌های گردشگری افزایش پیدا کند.» علی کرباسی‌زاده تصریح کرد: «باید تاکید شود که ساماندهی تعطیلات اقدا‌می‌ کلیدی برای توسعه گردشگری داخلی است و می‌توان برای زمینه‌سازی بهتر برای این موضوع، بر تجربه سایر کشورها نیز مطالعاتی صورت گیرد.» اما از دیگر مواردی که در ادامه این نشست به آنها اشاره شد، «ایجاد تفاهم با نیروی انتظا‌می ‌برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری»، «موانع توسعه گردشگری در استان اصفهان»، «ساماندهی زاینده‌رود»، «استفاده از ظرفیت ۱۴ خواهرخواندگی اصفهان با شهرهای دنیا»، «ایجاد پیاده‌راه در شهر»، «افزایش زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان» و «برقراری امنیت برای گردشگران در این شهر» بود.

مهرعلیزاده که استاندار اصفهان نیز است درباره توسعه گردشگری در این استان نیز تصریح کرد: «برنامه داریم زاینده‌رود حتی در حجم اندک جاری باشد. افزون بر این، باید پذیرفت که سرعت توسعه زیرساخت‌ها در اصفهان کُند است و ما در استانداری در حال رفع موانعی هستیم که در برابر ایجاد هتل‌های بیشتر وجود دارد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد احداث ۴ یا ۵ هتل جدید در اصفهان باشیم.» وی خاطرنشان کرد: «بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری باید در زمینه توسعه این صنعت در استان پیشگام شوند و تامین نیازهای خود را از نهادهای دولتی مطالبه کنند. این تفکر که دولت مانند ۴ دهه گذشته، سرمایه‌گذاری و مدیریت در بخش‌ها را برعهده گیرد، باید کنار گذاشته شود.»