به‌منظور شناساندن ایران به‌عنوان مقصد گردشگری، ایجاد تصویر مثبت از مقصد، ارتقا و توسعه آن و به‌کارگیری ابزارهای ترفیعی حائز اهمیت است. تصدیقی بر این ادعا نظر معاون گردشگری کشور در نمایشگاه گردشگری ITB است که اظهار کرده است: «حضور ایران در مجامع بین‌المللی همچنان به شیوه سنتی است و هرچند که هرسال بهتر از گذشته در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر می‌شویم، اما اکنون رقابت‌ها فشرده‌تر شده و باید در روش‌های تبلیغاتی خود تجدید نظر کنیم.» بنابراین برای توسعه گردشگری و افزایش میزان تقاضای سفر به کشور، مسوولان گردشگری باید درک بهتری از کاربرد ابزارهای ترفیعی الکترونیکی در جهت ارتقای تصویر برند مقصد داشته باشند؛ چراکه با توجه به تحول سریع بازارها و رقابت شدید بین مقاصد جدید، ابزارهای ترفیعی قدیمی دیگر اثرگذار نیستند و مقاصد برای اینکه قادر به رقابت اثربخش با رقبای دیگر باشند، باید از ابزارهای ترفیعی مناسب استفاده کنند و با توجه به اینکه بازاریابی مقصد گردشگری پدیده‌ای جهانی است، به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور دستیابی به موقعیت مناسب در صنعت گردشگری امری حائز اهمیت است.امروزه وب‌سایت‌ها پرطرفدارترین ابزارهای ترفیعی در دسترس بازاریابان هستند. اینترنت به شدت فرآیند بازاریابی مقصد گردشگری را تغییر داده و نحوه رفتار مشتری در جمع‌آوری اطلاعات مرتبط به مقصد به‌طور کلی تغییر یافته است. تصاویر بصری ابزارهای بازاریابی قدرتمندی هستند و مقصد گردشگری به واسطه این ابزار قادر به انتقال تصاویر در فرمت فشرده و فراهم کردن اطلاعات درخصوص مقصد هستند.

فرآیند شکل‌گیری تصویر مقصد مرتبط با تشکیل نمایش ذهنی از مقصد برمبنای نشانه‌های اطلاعاتی است و این اطلاعات توسط عوامل شکل‌گیری تصویر ارائه شده و توسط شخص انتخاب می‌شوند. تصویر کشور و مقصد می‌تواند تحت تاثیر رویدادهای تاریخی و معاصر، به نمایش گذاشته شدن در رسانه‌ها، تجاری‌سازی محصول، ترفیعات و... باشد؛ چراکه صنعت گردشگری نیازمند اطلاعات گوناگونی است و اینترنت تاثیر بسزایی در این صنعت دارد. تعامل بین گردشگری و کاربرد اینترنت پدیده گردشگری الکترونیک نامیده می‌شود و یکی از سریع‌ترین صنایع درحال رشد از میان تجارت‌های الکترونیک است.  گردشگری الکترونیک موجب دیجیتالی شدن تمام فرآیندهای کسب و کار و زنجیره‌های ارزش در گردشگری، سفر، مهمان‌نوازی و صنعت پذیرایی شده است. گردشگری در سطح تاکتیکی شامل تجارت الکترونیک و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای به حداکثر رساندن اثربخشی در سازمان‌های گردشگری است. به‌منظور ایجاد مزیت رقابتی در توسعه مقصد گردشگری، توجه به ابزارهای ترفیعی الکترونیک برای هر مقصدی امری ضروری محسوب می‌شود یا به عبارت دیگر به‌منظور دستیابی به دانش لازم در خصوص نیازهای مصرف‌کنندگان و نفوذ در تصویر ادراکی آنها، افزایش اعتبار و شهرت کشور، به‌کارگیری ابزارهای ترفیعی الکترونیکی حائز اهمیت است.  با توجه به اینکه داشتن تصویر مقصد مثبت برای یک کشور بسیار حائز اهمیت و دارای تاثیر مستقیم بر صنعت گردشگری و در نتیجه اعتبار آن کشور است، سازمان‌های گردشگری باید برای ایجاد تصویر مثبت از کشور ابزارهای ترفیعی الکترونیکی مناسب را مورد استفاده قرار دهند. ایران نیازمند سنجش تصویر مقصد خود در دنیا و پی بردن به نحوه نگرش مردم کشورهای دیگر به ایران است.

 راه ارتقای تصویر ایران

عموما مردم به واسطه بازدید از کشور، مطالعه در مورد آن، یا پرس و جو از دوستان و آشنایان تصویر کشور را در ذهن خود ایجاد می‌کنند، بنابراین گردشگری دارای تاثیر حائز اهمیتی بر ایجاد تصویر مقصد در میان گردشگران است. از سویی امروزه گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های پیشرو در اقتصاد جهانی شناخته می‌شود و منبع عظیمی از درآمدها، اشتغالزایی، صادرات و مالیات را ارائه می‌کند. با توجه به فواید صنعت گردشگری و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، لزوم توجه به برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری بیش از پیش احساس می‌شود. برای افزایش تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از آنان، بررسی ابزارهای ترفیعی و شناسایی آنها در ایجاد تقاضای گردشگران بین‌المللی از گام‌های اساسی و اولیه در برنامه‌ریزی گردشگری به شمار می‌رود. از سوی دیگر امروزه صنعت گردشگری دارای تاثیرات اقتصادی حائز اهمیتی در سطوح ملی و بین‌المللی است و درآمد ارزی بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری است.  در حقیقت پیشرفت اینترنت اثرات قابل توجهی بر صنعت گردشگری داشته و باعث ایجاد تغییرات فراوانی در نحوه ارتباطات شده است. به‌منظور شناساندن ایران به عنوان مقصد گردشگری، ایجاد تصویر مثبت از مقصد، ارتقا و توسعه آن، به‌کارگیری ابزارهای ترفیعی حائز اهمیت است. بنابراین برای توسعه گردشگری و افزایش میزان تقاضای سفر به ایران، مسوولان گردشگری باید درک بهتری از کاربرد ابزارهای ترفیعی الکترونیکی در جهت ارتقای تصویر برند مقصد داشته باشند.