همچنین هدف اصلی بروشورهای آنلاین، جلب توجه، ایجاد علاقه و میل از طریق دنیای مجازی است که در نهایت به عمل، یعنی سفر به مقصد ختم می‌شود. این بروشورها به‌عنوان نقش جایگزین محصول عمل می‌کنند و انتظارات کیفیت، ارزش پول، تصویر محصول و وضعیت آن را در جهان مجازی به تصویر می‌کشند. اگر اطلاعات مرتبط در این بروشورها دربردارنده مشخصات راهنمایان تور نیز باشد، گردشگران قادر خواهند بود انتظارات کامل‌تر، واضح‌تر و اثرگذارتری را در ذهن خود تدوین و تصویر واضح‌تری از مقصد سفر در ذهن خود ترسیم کنند. اما بروشورها، نه تنها از لحاظ محتوا، طراحی و فرمت (الکترونیک و سنتی)، بلکه از لحاظ شیوه‌های توزیع و اهداف ایجاد آنها واسطه منحصربه‌فرد بازاریابی و ارتباطات در گردشگری به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر به شیوه‌های مختلفی می‌توان بروشورها را توزیع کرد. صورت سنتی و دستی از قبیل پست کردن، توزیع در آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها یا نمایشگاه‌های گردشگری یکی از اشکال توزیع آنها است اما با توجه به گران بودن آنها، عدم کارآیی زیاد و... بروشورهای آنلاین امروزه جایگزین شیوه‌های متداول چاپی و قدیمی شده‌اند. این بروشورها از طریق ایمیل، قرار دادن آن در سایت گردشگری به‌صورت PDF یا عکس و با قابلیت پرینت یا مطالعه آن به صورت آنلاین، موجود است. با این‌همه مطالعات در خصوص اثرگذاری بروشورها از لحاظ تمرکز و تاکید به‌طور گسترده‌ای متغیر هستند.

به‌طور کلی استفاده از نوع الکترونیک و اینترنتی بروشورها هزینه کمتر، صرفه‌جویی در وقت و توزیع آسان‌تری دارد اما به‌منظور کسب موفقیت در بازاریابی محصول گردشگری، اپراتور گردشگری باید در ابتدا بینشی عمیق‌تر برای درک کامل تغییرات بازار و گرایش هرچه بیشتر آن از فیزیکی به مجازی پیدا کند. استفاده از اینترنت برای بازاریابی و ترفیع مقصد گردشگری این امکان را فراهم می‌سازد تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه اطلاعات زیادی را به گردشگر بالقوه ارسال کنیم. کلید دستیابی به این مزایا، داشتن وب سایت به روز و جذاب، تعاملی و حاوی اطلاعات صحیح و مفید است. علاوه‌بر دارا بودن ظرفیت‌های چندرسانه‌ای، باید اطلاعات صحیح و مفید از مقصد را به صورت بروشورها در اختیار کاربران قرار داد.

از سوی دیگر، در پژوهش‌های صورت گرفته مرتبط با موضوع، تمرکز بیشتر بر عکس‌های داخل بروشور بوده تا متن، نقشه، یا نمودارها. به عنوان مثال در پژوهشی تصاویر به کاربرده شده در بروشورهای ۲۱ مقصد گردشگری از جمله پاریس، بانکوک، میلان، رم، استانبول و... نیمی‌از بروشورها بیشترین فضای خود را به تصاویر اختصاص داده‌اند. مقصدهایی با جاذبه‌های مشابه الگوهای واضحی برای نوع تصاویر استفاده‌شده به کار برده بودند؛ به‌طور مثال بروشورهای جزایر توریستی از قبیل تایلند از تصاویر مناظر ساحلی و فعالیت‌های تفریحی استفاده کرده و مقاصد باستانی مانند رم از تصاویر تاریخی و هنری مانند بناهای میراث فرهنگی استفاده کرده‌اند. در بروشورهای گردشگری اسکاتلند در بیشتر فضای بروشور از تصاویر قلعه‌ها و چشم‌اندازها استفاده شده است. همچنین محتوای بروشور همراه عکس‌ها، سفر به مناطق روستایی و حومه شهر را پیشنهاد می‌کرد که مردمان مهربان و مهمان‌نوازی دارد.

بروشورهای آنلاین نشان‌دهنده درک و تفسیر بهتر شرایط یک مقصد گردشگری هستند که متن درون آنها با آگاهی از ویژگی‌های مقصد نوشته شده است. بنابراین محتوا و تصاویر آنها با توجه به دلالت‌ها بیان می‌شود و اطلاعات لازم به‌منظور جلب نظر گردشگران و جذب آنها را دربرمی‌گیرند. همچنین محتوای متنی آنها نشان‌دهنده خلاصه‌ای از دانش واقعی تورگردان‌ها است. در نتیجه با بررسی موارد زیادی می‌توان دریافت بروشورها تاثیر بسزایی در تغییر تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از آن منطقه و مقصد دارند. مطالعات مرتبط با اثرگذاری بروشورهای آنلاین گردشگری بر دو موضوع اصلی متمرکز هستند. ۱- اثرگذاری و معیارهای مورد استفاده برای سنجش میزان اثرگذاری بروشورهای آنلاین و ۲- رابطه بین اثرگذاری بروشورهای آنلاین و ویژگی‌های گردشگران بالقوه‌ای که از طریق بروشورها تبدیل به گردشگران بالفعل می‌شوند. این ویژگی‌ها شامل انگیزه، تجربه قبلی سفر، عوامل جمعیت‌شناختی و عوامل اجتماعی و اقتصادی هستند. ارزیابی اثرگذاری بروشورهای آنلاین اغلب بخشی از مطالعه پایه‌ای تغییر تصویر یک مقصد گردشگری است که هدف اصلی آن تخمین میزان تغییری است که نسبت بین افرادی را که به اصطلاح به دنبال اطلاعات هستند و افرادی که در واقع بعد از دریافت اطلاعات از طریق بروشورها به مقصد سفر کرده‌اند اندازه‌گیری می‌کند.

برای درک بهتر علت اینکه چرا بروشورهای آنلاین اثرگذارتر هستند، پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است. یافته‌های آنها نشان داده با توجه به استفاده افراد از تلفن‌های همراه هوشمند و دسترسی آسان‌تر به اطلاعات و اینترنت این‌گونه بروشورها تصویری بهتر و باکیفیت‌تر و از طرفی ارزان‌تر از یک مقصد گردشگری را منعکس می‌کنند و گردشگران بالقوه می‌توانند به راحتی آنها را در فضای مجازی دیده و برنامه‌ریزی برای سفر خود را انجام دهند. پس بازاریابان مقصد گردشگری با تمرکز بیشتر بر این‌گونه بروشورها قادر خواهند بود استراتژی‌هایی را برای بهبود تصویر یک مقصد گردشگری و ایجاد تصویر مثبت‌تری را با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر تعیین کنند.