در همین حال، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره روند ورود گردشگران خارجی به کرمانشاه و تغییرات آن به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:‌ «تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کرمانشاه در ده ماه نخست سال ۱۳۹۵ حدود ۱۴هزار و ۸۶۷ نفر بوده اما در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به ۱۲هزار و ۵۱۰ نفر نزول پیدا کرده است.» البته این کاهش تقریبا ۱۶ درصدی تنها در سال ۱۳۹۶ نیست، بلکه آمار مرکز آمار نشان می‌دهد تعداد گردشگران خارجی استفاده‌کننده از هتل‌ها در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ حدود ۲۷ هزار و ۳۲ هزار نفر بود؛ درحالیکه این آمار در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به حدود ۱۶ هزار نفر رسیده بود. علیرضا مرادی بیستونی این کاهش را ناشی از چند عامل می‌داند؛ از جمله بسته شدن مرز خسروی و قطع پروازهای ترکیش ایر.در عین حال، به گفته‌ وی شمار گردشگران داخلی استان کرمانشاه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. معاون گردشگری کرمانشاه همچنین از چارترکردن پروازها برای ارتقای گردشگران خارجی این استان و همچنین تلاش برای ارتقای گردشگری سلامت در این استان و به‌خصوص جذب چنین گردشگرانی از عراق خبر می‌دهد.

  برنامه‌های نوروزی

او در ادامه و در پاسخ به اینکه چه برنامه‌های نوروزی برای کرمانشاه و بازدید از این استان اندیشیده شده است، تصریح می‌کند: «بخشی از برنامه‌ها همان برنامه‌های کشوری است. بحثی مربوط به ایجاد نوروزگاه‌ها است که در بیستون، طاق‌بستان و احتمالا در سرپل‌ذهاب باشد. در این نوروزگاه‌ها مراسم آیینی، مسابقه و بخش‌های مختلف فرهنگی وجود دارد.» مرادی‌بیستونی برنامه دیگر نوروزی را سفره‌های هفت‌سین در مناطقی از کرمانشاه و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در ۱۴ شهرستان می‌داند که به باور وی در سه نقطه در بیستون، طاق‌بستان و مجموعه سراب نیلوفر قابلیت اجرایی دارد. بخش سیاه‌چادر و گردشگری عشایری نیز برگزار می‌شود که در آن غذاهای سنتی و محلی استان عرضه و در کنار آن فرهنگ سنتی کرمانشاه نیز معرفی می‌شود. در بحث اسکان نیز هتل‌ها آمادگی کامل دارند و از آموزش‌و‌پرورش، هلال‌احمر و کمپینگ‌های شهرداری کرمانشاه نیز در برخی پارک‌ها استفاده شده است.

این مقام مسوول در بحث معرفی جاذبه‌های این استان نیز خاطرنشان می‌کند: «در این موضوع، دست به انتشار مسیرهای کمتر شناخته‌شده زده‌ایم. در این مسیرها جاذبه‌هایی که تا حدودی دسترسی نزدیک به زیرساخت‌ها دارند را معرفی کرده‌ایم و مسیرهای طبیعتگردی نیز در پکیج‌های یک روزه، دوروزه و سه تا پنج روزه معرفی شده‌اند.» معاون میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه در مورد تدابیر اندیشیده برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری مناطق زلزله‌زده نیز یادآوری می‌کند: «در بحث زلزله‌زده‌ها، یکی از بخش‌های فعالیت تبلیغات گردشگری و استفاده از این پتانسیل‌ها است که قطعا می‌تواند روی اشتغال این مناطق به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اثرگذار و درآمدزایی به همراه داشته باشد. در مناطق زلزله‌زده ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و آموزش‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار دارد تا توانمندسازی صورت بگیرد.»

با این‌همه، مروری بر آمارهای ارائه شده در مرکز آمار نشان می‌دهد استان کرمانشاه برای پذیرایی از گردشگران با مشکلاتی در زمینه مراکز اقامتی روبه‌رو است. به گزارش این مرکز، در سال ۱۳۹۴ در مجموع ۲۸۵۲ تخت و ۱۱۷۹ اتاق در استان کرمانشاه وجود داشته‌‌اند. از ۵۴ مرکز اقامتی ذکرشده در این استان در این مقطع، ۲۷ مرکز متعلق به مرکز استان یعنی شهر کرمانشاه بوده و از دو هتل پنج ستاره و دو هتل چهار ستاره این استان تنها یک هتل ۴ ستاره در قصر شیرین قرار داشته و سه مرکز دیگر در شهر کرمانشاه واقع شده بودند. در واقع ۱۲۰ اتاق و ۲۷۴ تخت در هتل‌های ۵ ستاره وجود داشته‌اند که در صورت استقبال گردشگران خارجی ممکن است با کمبود در برخی مقاطع سال که ناشی از فصلی بودن سفر است، روبه‌رو شود.

همچنین ۱۵۱ اتاق و ۳۴۲ تخت نیز در هتل‌های ۴ ستاره موجود هستند. البته معاون گردشگری اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه آمار جدید را ۳۲۸۷ تخت اعلام کرد که از این میان ۲۶ مورد هتل یک تا ۵ ستاره، ۲ مورد هتل آپارتمان و ۱۸ مورد مهمانپذیر هستند. به‌نظر می‌رسد زلزله در کرمانشاه اندکی بیشتر روند توسعه زیرساخت‌های گردشگری را در این منطقه کاهش دهد اما آنچه به کمک مسوولان خواهد آمد، برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه است.