براساس این گزارش، مطالعه تطبیقی انجام شده در ساختار ۵۰کشور دنیا نشان می‌دهد ۱۵ کشور دارای وزارتخانه‌ای مستقل برای گردشگری هستند و در ۳۵ کشور نیز امر گردشگری یا در دیگر وزارتخانه‌ها سازماندهی شده یا اینکه دارای ساختاری غیر از وزارتخانه هستند. در کشورهای مورد مطالعه ۳ نوع ساختار وزارتخانه مستقل، سازماندهی وظایف این حوزه در کنار دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان مستقل وابسته به یک وزارتخانه یا تحت مدیریت مستقیم رئیس‌جمهوری مشاهده می‌شود. همچنین بررسی‌های صورت‌گرفته در این کشورها نشان می‌دهد گردشگری در کشورهایی که دارای وزارتخانه‌ای مستقل برای این امر نیست، عموما ذیل وزارتخانه‌های اقتصاد، ورزش، فرهنگ، صنعت و تجارت و بعضا ذیل وزارت حمل‌ونقل سازماندهی شده است. به‌عنوان مثال حوزه گردشگری در کشورهایی همچون دانمارک، فنلاند، آلمان، مجارستان، هلند، پرتغال، لیتوانی، شیلی، استونی، رومانی، اسلوونی و بلغارستان ذیل وزارت اقتصاد، در کشورهای ایسلند، کره‌جنوبی و لهستان ذیل وزارت ورزش، در کشورهایی همچون استرالیا، فرانسه، نروژ، سوئد، کویت و سنگاپور ذیل وزارت تجارت و صنعت و در ایتالیا، کره‌جنوبی، ترکیه، انگلستان، روسیه و بحرین ذیل وزارت فرهنگ سازماندهی شده است.

طبق این بررسی‌های تطبیقی، اغلب کشورهایی که برای امر گردشگری وزارتخانه‌ای مستقل اختصاص داده‌اند، کشورهایی دارای وزارتخانه‌های متعددی در ساختار اداری خود هستند. لذا تخصصی‌تر شدن وظایف در قالب وزارتخانه در ساختار این کشورها امری بدیهی به‌نظر می‌رسد. مثلا در میان کشورهایی که دارای وزارتخانه‌ای مستقل برای این حوزه هستند، هند دارای ۵۰ وزارتخانه، آفریقای‌جنوبی ۳۴، مالزی ۳۲، عراق ۳۰، لبنان و مصر هر کدام ۲۲ وزارتخانه هستند. پیش از این نیز «دنیای اقتصاد» در گزارش‌هایی به بررسی ساختار مدیریت گردشگری در بدنه دولت کشورهای مختلف پرداخته بود تا تاثیر این متغیر بر توفیق صنعت گردشگری یک کشور مشخص شود. یکی از کشورهای مورد بررسی، ترکیه بود.

این بررسی‌ها نشان داد که این کشور توانست با انجام اصلاحاتی ساختاری در مدیریت کلان گردشگری خود، به توفیق دست یابد و با ایجاد جهشی قابل‌توجه در تعداد گردشگران ورودی، این صنعت را به عنصری وزن‌دار در تولید ناخالص داخلی خود تبدیل کند. آمارها نشان می‌دهند تعداد گردشگرانی که در سال ۲۰۰۰ از ترکیه بازدید کردند رقمی در حدود ۸ میلیون نفر بود، اما دولت ترکیه با تمرکزی همه‌جانبه برای توسعه صنعت توریسم در این کشور و پیرو آن با تاسیس وزارت «فرهنگ و گردشگری» در سال ۲۰۰۳، در مدت زمان کوتاهی نتیجه مثبت اصلاحات ساختاری را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۱میلیون توریست از سراسر جهان به این کشور سفر کردند. درحال‌حاضر، اصلاح ساختار مدیریت گردشگری ایران گرچه بسیار ضروری می‌نماید اما نمی‌تواند بدون پشتوانه علمی و بررسی‌ جنبه‌های گوناگون صورت گیرد.