دو تجربه رشد مقاصد گردشگری با بیت‌کوین

 علاوه‌بر این شهر، آژانس‌های گردشگری عمده در ژاپن نیز از بیت‌کوین در جهت کسب منافع برای صنعت خود استفاده می‌کنند و حاضرند بیت‌کوین را به ازای خدمات خود دریافت کنند. هاوایی نیز از اوایل مارس سال‌جاری مطالعات و اقداماتی را آغاز کرد که به موجب آن بخش توریسم و سایر بخش‌های این کشور بتوانند از مزایای پول‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین بهره‌مند شوند. در تایوان نیز ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین به‌شدت پذیرفته شده و می‌تواند در بسیاری از مراکز و مغازه‌ها خرید و فروش و داد و ستد شود که در گردشگری آن کشور موثر است. مالت و کارائیب نیز دو کشور دیگر هستند که پای بیت‌کوین به گردشگری‌شان باز شده است.

آژانس گردشگری پذیرنده بیت‌کوین در مالت

برخی بنگاه‌های اقتصادی در مالت درصدد هستند تا به‌زودی تبدیل به پایگاهی برای فعالیت‌های بیت‌کوین شوند و توریست‌هایی که متقاضی بازدید از این کشور هستند برای این دیدار تنها از بیت‌کوین استفاده کنند. تشویق این کشور برای استفاده از این ارز دیجیتالی در قالب یک شرکت به نام «آژانس مسافرتی بیت‌کوین ادونچرز» نمود پیدا کرده؛ شرکتی که قرار است سفرها به مقصد مالت را برای دارندگان بیت‌کوین ترتیب دهد.

این شرکت که در یکی از جزایر مالت فعالیت دارد، به مشتریان کمک می‌کند سفر خود را به جزیره «گزو» با استفاده از بیت‌کوین ترتیب دهند و البته خود شرکت منحصرا بیت‌کوین می‌گیرد. این شرکت کار خود را به‌عنوان بخشی از یک تلاش ترویجی برای افزایش آگاهی در مورد بیت‌کوین و پذیرفتن آن در مالت اعلام کرده است. موسسان شرکت بیت‌کوین ادونچرز معتقدند بیت‌کوین می‌تواند جایگزین بهتری برای روش‌های پرداخت سنتی باشد. لئون زیگموند یکی از بنیان‌گذاران این شرکت با اشاره به مزیت‌های بیت‌کوین می‌گوید: «بیت‌کوین پول بهتری است زیرا هیچ بانک مرکزی برای انتشار آن وجود ندارد، هیچ تورمی در آن وجود ندارد و هیچ هزینه مبادلاتی و انتقالی به آن تعلق نمی‌گیرد.» وی در ادامه می‌افزاید: «فرستادن پول با استفاده از بیت‌کوین تنها به دو نفر و یک گوشی هوشمند نیاز دارد.» زیگموند تاکید می‌کند: «ما در تلاش هستیم تا به مرحله جدیدی برسیم. شما درحال‌حاضر می‌توانید یک تعطیلات شگفت‌انگیز را در گزو رزرو کنید و پول آن را با استفاده از بیت‌کوین پرداخت کنید. به همین دلیل بازرگانان محلی رزروهای بیشتری و در نتیجه درآمدهای زیادتری کسب خواهند کرد و بیت‌کوین را به‌عنوان یک بانکداری بهتر خواهند شناخت.»

وبلاگ «لاوین مالتا» که نخستین بار در مورد این آژانس مسافرتی جدید گزارش‌هایی ارائه کرده بود، در معرفی این شرکت نقش خوبی داشته است. مهندس زیرساخت‌های ژاپنی و همسرش نخستین توریست‌های منحصرا بیت‌کوینی مالت بودند که از خدمات این شرکت استفاده کردند. این مهندس ژاپنی تجربه سفر و اقامت خود را که همه هزینه‌هایش با استفاده از بیت‌کوین انجام شده است مربوط به موج فزاینده پذیرش بیت‌کوین در برخی از نقاط دنیا از جمله ژاپن می‌داند. وی همچنین به محبوب شدن پرداخت‌های بیت‌کوین در ژاپن اشاره کرده و امیدوار است این روند ادامه پیدا کند.

راه‌حل تعدد واحد پولی در کارائیب

در همین حال، انجام معاملات در کشورهای حوزه کارائیب به ویژه اگر مسافر باشید با دشواری‌هایی همراه است. این منطقه جزایر زیادی دارد که به کشورهای مختلفی با پول‌های متفاوت تعلق دارند و به همین دلیل نیز برای گردشگران دشواری‌هایی در زمینه موارد پولی و ارزی پیش می‌آید. این نزدیکی و درهم‌تنیدگی کشورها موجب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها در این جزایر که تحت حاکمیت سیاسی و ارزهای متفاوتی هستند، برای کمک کردن به جریان گردشگری منطقه، پرداخت مسافران به شکل ارزهای دیگری مانند دلار را نیز قبول کنند. اما همین منازعات بر سر ارزهای دریافتی باعث شده کشور باربادوس دست به ایجاد یک استارت‌آپ فناوری مالی به نام بیت (Bitt) بزند. این فناوری نوعی شبکه پرداختی ایجاد می‌کند که تمام منطقه کارائیب را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند مشکل مذکور را برای این کشور حل کند.

ارزهای دیجیتالی در حقیقت پول‌های واقعی هستند که می‌توان آنها را به دست آورد یا خرج کرد و حساب خود را نیز مدیریت کرد. با وجود تمام مزایای چنین ارزهایی، کاربرد آنها خالی از چالش و اشکال نیست. فارغ از مباحث قانونی در مورد اجرایی کردن استفاده از چنین ارزهایی، مشکلات دیگری نیز مانند اطمینان از سازگاری آن با بانکداری محلی و قوانین تجارت وجود دارند. درحالی‌که ایجاد چنین شبکه‌ای در تمام جزایر ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد، بیت در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که باربادوس ارز دیجیتالی خودش را خواهد داشت که در همکاری با یک استارت‌آپ دیگر فعال در این زمینه به نام «کولو» کار می‌کند. با انجام این کار، این ارز با دلار باربادوس سنجیده می‌شود اما اختیارات بیشتری خواهد داشت و تمام مزایای ارزهای دیجیتال را برای اتباع باربادوس به همراه دارد.