فقر نیروی کار در صنایع  مازندران

سید‌مجتبی رضوی  با بیان اینکه دو مشکل کمبود زمین و نیروی کار از مدت‌‌‌ها پیش در استان مازندران وجود داشت، گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی به‌‌‌تازگی در استان تبدیل به بحران شده و در کشور هم به‌‌‌صورت زمزمه مطرح شده که تا یک سال آینده خود را نشان می‌دهد.  وی عقیده دارد که انجام نادرست برخی از سیاست‌‌‌ها در کشور سبب مهاجرت نیروی کار متخصص و ماهر به سایر کشورها شده است.  رئیس خانه صمت مازندران مهاجرت نیروی کار ماهر به خارج و از طرفی وجود نیروی کار متوقع دارای تحصیلات اما بدون مهارت در کشور را از دلایل کمبود نیرو در واحدهای صنعتی می‌‌‌داند.

رضوی کمبود نیروی کار را یکی از دلایل اصلی استفاده از نیروی کار مهاجر اعلام کرد و افزود: از طرفی سرعت تولید نیروی کار در کشور نیز پایین است که سبب ناهمخوانی عرضه با تقاضای نیرو شده است.  وی گفت: نیروی کار افغان در ابتدا به‌‌‌عنوان کارگر عادی وارد واحد صنعتی می‌شود و در ادامه به نیروی کار ماهر تبدیل و به‌‌‌عنوان نیروی تثبیت‌شده در واحد صنعتی خود را نهادینه می‌کند به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشتر کارفرماها علاقه‌‌‌مند به ازدست‌‌‌دادن آنها نیستند.

رضوی به درخواست از استانداران وقت در سال گذشته اشاره کرد که طی آن خواسته شد تا مجوز قانونی برای به‌‌‌کارگیری نیروهای ماهر مهاجر به واحدهای صنعتی داده شود تا درگیر چالش‌‌‌های قانونی نشوند اما داده نشد؛ هم‌اکنون تعداد نیروهای افغان به‌‌‌گونه‌‌‌ای شده که نوعی نگرانی در کشور به وجود آورده به‌‌‌طوری که قصد اخراج  اتباع خارجی غیرمجاز را دارند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: خروج نیروی کار ماهر افغان به دلیل کمبود نیرو برای ما بحران می‌شود؛ چون انرژی زیادی برای بازگشت به دوران گذشته و تامین نیرو نیاز داریم که به‌‌‌زودی قابل‌‌‌جبران نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌‌‌ای می‌تواند شرایط تولید نیروی کار ماهر را فراهم کند، گفت: اقدامات بسیاری برای تامین نیروی کار  انجام شد؛ اما هنوز آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌‌‌ای به‌‌‌گونه‌‌‌ای نیست که واحدهای صنعتی را به بی‌نیازی برساند.

وی در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره کمبود تعداد شرکت‌های صادراتی در استان گفت: مهم‌ترین مؤلفه صادرات در هر کشوری تاجر است. وقتی تاجر ماهر داشته باشیم صادرات سخت نیست اگرچه شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر مساعد نیست؛ اما باز هم تاجر خوب قدرت صادرات را افزایش می‌دهد.

تاجرهای خوب در اتاق بازرگانی ۱۴۰سال رشد و پرورش یافتند؛ اما هم‌‌‌اکنون شاهد ضعف در این موضوع هستیم که لازم است اتاق بازرگانی در کشور و مازندران بیشتر به تربیت نیرو توجه داشته باشند.

رضوی کشور را نیازمند بخش خصوصی توانمند می‌‌‌داند به‌‌‌طوری که تجار به حدی از توانایی رسیده باشند که بتوانند دولت را با خود همراه کنند. وی گفت: خانه صمت مازندران راهکارهایی برای حل این موضوع پیشنهاد داده است؛ اما هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ تولیدی در استان که صادرکننده بخش عظیمی از محصولات خود به خارج از کشور هستند، افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند با انجام تحقیقات بازاریابی فرصت‌‌‌های صادراتی را با شرکت‌های داخلی مطرح و در نتیجه به رشد صادرات استان کمک کند.

از طرفی فرهنگ نیز روی صادرات کشور بسیار موثر است و نیاز است که فرهنگ صادرات را به وجود آوریم تا حرکت ‌‌‌دادن محصولات به سمت سایر کشورها تسهیل شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران به نقش ائمه جمعه در ترویج فرهنگ صادرات اشاره کرد و افزود: دستگاه‌‌‌های فرهنگی، صداوسیما، رسانه‌‌‌های مکتوب و مجازی همه می‌توانند به رشد صادرات کمک کنند.

وی در پاسخ به اینکه دغدغه امروز واحدهای صنعتی چیست، گفت: ناترازی در سطح انرژی، عرضه‌‌‌ و تقاضا، عرضه تسهیلات بانکی و برخی سیاستگذاری‌‌‌های اقتصادی اشتباه در حوزه‌‌‌های محیط‌‌‌زیست و صندوق بازنشستگی سبب شده تا در کشور شاهد ناهمخوانی و ناترازی‌‌‌ها باشیم که نگرانی اصلی امروز ماست.

رضوی در پاسخ به این پرسش که درباره طرح تمام به‌‌‌تازگی سکوت کرده‌‌‌اید، افزود: سیستم‌های استان مازندران به‌‌‌گونه‌‌‌ای است که به‌‌‌سختی تحولات جدید را می‌‌‌پذیرد.

از طرفی خانه صمت تنها مرجع در استان است که چهار طرح قابل‌‌‌پیگیری را به مسوولان اجرایی استان پیشنهاد داد؛ اما متاسفانه همکاری نشد.