سفرهای غیرکلیشه‏‏‌ای در نوروز

 استان گلستان یکی از مقاصدی است که شلوغی گیلان و مازندران را ندارد؛ اما در عین حال می‌توان بسیاری از چشم‌‌‌اندازهای کوهستانی و جنگلی را در آن مشاهده کرد. در روستاهای مختلف این استان، ‌‌‌ شاهد انواع و اقسام اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی هستیم که چشم‌‌‌اندازهای جنگلی و کوهستانی دارند. روستای پاقلعه یکی از این روستاهاست. در تعطیلات نوروز هزینه یک شب اقامتگاه در یک کلبه مشرف به جنگل به ازای هر شب به پنج میلیون تومان می‌رسد‌‌‌، ظرفیت این کلبه‌‌‌ها تا شش نفر است. پاقلعه در میانه جنگل اولنگ قرار دارد، به این ترتیب شما می‌توانید اقامتی در یکی از جنگل‌های هیرکانی داشته باشید که کمتر شناخته‌شده است.

علی‌آباد کتول از دیگر مقاصد گردشگری در استان گلستان است که هزینه سوئیت‌‌‌های آن به یک میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد. ظرفیت این سوئیت‌‌‌ها دو نفر است. از جاذبه‌‌‌های حاشیه علی‌آباد کتول می‌توان به انواع و اقسام آبشارها اشاره کرد، ‌‌‌ کبودوال، ‌‌‌ آلامن، شیرآباد، ‌‌‌ چلم زرین گل و خیلندره تنها بخشی از این آبشارها هستند. به علاوه در علی‌آباد کتول سایت پروازی ریگ چشمه و دریاچه سد زرین‌گل واقع شده که اولی می‌تواند برای گردشگران ماجراجو جذاب باشد و گزینه دوم طبیعت‌گردان را قانع به سفر به این استان کند.

شهر گرگان هم یکی از شهرهای جذاب برای توریست‌ها خواهد بود. گردشگران در این شهر می‌توانند هم از بافت و خانه‌های قدیمی دیدن کرده و هم انواع و اقسام سوغات این شهر مانند سرامیک و... را تهیه کنند. اقامت در این شهر هم در هتل امکان‌پذیر است و هم در بوتیک‌هتل و اقامتگاه‌‌‌های بوم‌گردی! در اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی هزینه هر نفر به ازای یک شب به یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد. در ۳۰ کیلومتری جنگل ناهارخوران نیز اقامتگاهی با چشم‌‌‌انداز جنگل‌‌‌های منطقه قرار دارد. هزینه هر شب اقامت در سوئیت‌‌‌های این اقامتگاه نیز به ازای هر شب دو میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان بوده و ظرفیت هر سوئیت نیز دو نفر است.

 سمنان؛‌‌‌ جاذبه‌‌‌ تاریخی در کنار طبیعت‌‌‌گردی

استان سمنان اغلب به عنوان محل گذر به سایر مقاصد گردشگری دیده شده است. با این حال کسانی که گردشگر حرفه‌‌‌ای هستند می‌‌‌دانند که این استان جاذبه‌‌‌هایی دارد که می‌تواند خود به مقصد گردشگری بدل شود. گرمسار نزدیک‌ترین شهرستان استان سمنان به تهران است که معادن نمک آن در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از مقاصد سفر برای توریست‌هایی شده که می‌‌‌‌‌‌خواهند یک گردشگری نیم‌روزه داشته باشند. با این حال اقامتگاه‌های این منطقه آنقدر جذاب است که می‌تواند این سفر نیم‌روزه را برای شما کش دهد و آن را بدل به یک برنامه دو روزه کند، ‌‌‌به ویژه که هزینه‌های آن نیز نسبت به سایر اقامتگاه‌‌‌ها بسیار پایین‌تر است. به عنوان مثال یک اتاق دوتخته تنها ۳۰۰‌هزار تومان است. در سرخه شهر بعدی استان با پرداخت ۳۵۰‌هزار تومان به ازای هر نفر می‌توان در یک خانه قدیمی اقامت کرد و در نوروز پرهیاهو در محلی آرام اقامت گزید.

در مهدی‌‌‌شهر یا سنگسر که به نام لبنیات و ته‌‌‌چین‌‌‌های مخصوصش شناخته شده، محل اقامت در یک خانه ۲۵۰ساله به ازای هر اتاق دونفره تنها ۵۰۰‌هزار تومان است و در دامغان که با مسجد تاریخانه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران نامش گره خورده اقامت در یک خانه سنتی که این روزها به اقامتگاه بدل شده به ازای هر نفر ۳۵۰‌هزار تومان هزینه دارد. پس از دامغان به شاهرود و شهر بسطام می‌‌‌ر‌‌‌سیم. این شهر زادگاه بایزید بسطامی سلطان‌‌‌العارفین است که یکی از بزرگان عرفان شرق به حساب می‌‌‌آید. در بسطام هم مشابه سایر شهرها اقامتگاه‌های گردشگری راه افتاده است.

هزینه یک اتاق در یکی از این اقامتگاه‌ها یک میلیون تومان به ازای دو نفر است. اگر از شاهرود به سمت مشهد بروید در مسیرتان به بیارجمند می‌‌‌رسید، ‌‌‌ روستاهای این منطقه نیز در سال‌های اخیر به لحاظ گردشگری رونق یافته است. از جمله این روستاها قلعه بالاست که به واسطه پلکانی بودن و بافت ویژه آن توریست‌‌‌های خاص خود را دارد. در این روستا که آرامش آن را در کمتر جایی می‌توانید پیدا کنید هزینه اقامت تنها ۲۰۰‌هزار تومان به ازای هر نفر است. در رضاآباد دیگر روستای این منطقه که به واسطه خانه‌های گنبدی و آسمان پرستاره و رمل‌‌‌های آن شهرت دارد نیز هزینه اقامت به ۳۰۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد.

آنچه گفته شد تنها گوشه‌‌‌ای از گردشگری در دو استان گلستان و سمنان به عنوان دو استانی است که نسبت به مقاصد دیگر توریستی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌‌‌اند. در هر دو استان می‌توان انواع و اقسام غذاهای محلی را امتحان کرد و با آداب و رسوم مردم آشنا شد. برای استان سمنان فراتر از ماشین شخصی، دو گزینه قطار و اتوبوس به عنوان وسیله حمل‌ونقل وجود دارد. در استان گلستان برای شهری مانند گرگان گزینه هواپیما نیز به دو مورد قبلی اضافه می‌شود.

 مراقب طبیعت و حیات‌وحش باشیم

از آنجا که بخش بزرگی از جاذبه‌‌‌های هر دو مقصد گردشگری به طبیعت‌گردی مربوط است‌‌‌، رعایت اصولی که کمترین تخریب را به همراه داشته باشد ضروری است. در اکوتوریسم گفته می‌شود از طبیعت چیزی به جا نگذارید مگر ردپا و چیزی برندارید مگر عکس! از این روست که پیشنهاد ما به شما این است به این توصیه عمل کنید، به علاوه برای مختل نکردن زندگی حیات‌‌‌وحش کمترین سرو‌صدا را داشته باشید. اگر در سفر به قلعه بالا قصد گشت‌زنی در پارک ملی توران را داشته باشید، ‌‌‌ دوربین دو‌چشمی همراه خود ببرید، ‌‌‌ شاید شما جزو همان خوش‌‌‌شانس‌‌‌هایی باشید که توانسته‌اند یوز را در طبیعت مشاهده کنند. همچنین چنانچه با ماشین شخصی سفر می‌‌‌کنید در مناطقی که حساسیت ویژه‌‌‌ای دارد، ‌‌‌ با سرعت پایین برانید تا احتمال تصادف شما با حیوانات به کمترین حد برسد. از روشن کردن آتش بپرهیزید اما اگر در نهایت مبادرت به این کار کردید از خاموش شدن آن پیش از حرکت و ترک محل مطمئن باشید. سفر نوروزی خوبی داشته باشید و تلاش کنید خوشی سایر جانداران این سرزمین را هم با سفرتان بر هم نزنید. نورزتان مبارک.