منوی کپسولی در تورهای نوروزی

قشم از جمله مقاصد جذاب برای سفر بسیاری از ایرانی‌هاست. در این جزیره علاوه بر جاذبه‌‌‌های طبیعی نظیر دره ستارگان، چاهو‌‌‌، مشاهده دلفین‌‌‌ها و... فرهنگ بومی و محلی منطقه را داریم که خود به یکی از جاذبه‌‌‌های سفر تبدیل شده‌‌‌اند، ‌‌‌ نقاشی با حنا‌‌‌، مراسم زار، غذاهای بومی و... همگی باعث شده‌‌‌اند، ‌‌‌ بسیاری آرزوی سفر به این جزیره و اقامت چند روزه در آن را داشته باشند. دوری مسیر در کنار استقبال بالا، ‌‌‌ قشم را نسبت به سایر شهرها به یکی از مقاصد گران‌‌‌تر بدل کرده ‌است. نگاهی به تورهای باز شده برای نوروز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هزینه یک تور زمینی که دو شب اقامت در جزیره داشته باشد به ازای هر نفر برای هتل دو ستاره ۶میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است. این هزینه برای هتل سه ستاره بین ۵ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان تا ۸ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است. با افزایش یک ستاره به هتل هزینه‌‌‌های اقامت یک گردشگر برای هتل چهار ستاره بین ۸ میلیون و ۷۰۰ تا ۹ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است. به این ترتیب یک خانواده سه نفره برای سفر به قشم باید بین ۱۶میلیون و ۸۰۰‌هزار تا ۲۷ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان هزینه کند.

اصفهان مقصدی همیشگی نه برای گردشگران داخلی بلکه برای توریست‌‌‌های خارجی در سفر به‌ایران است. تعطیلات ۱۴۰۱ چنان استقبالی از اصفهان شد که بسیاری پس از سفر به این شهر‌‌‌، بدون مکانی برای اقامت ماندند، از این‌روگروهی از این شهر بازگشتند و دسته‌‌‌ای دیگر تصمیم به چادر زدن در پارک‌‌‌های این شهر گرفتند. با این حال کسانی که تور خود را پیش‌تر رزرو کرده بودند‌‌‌، توانستند نسبت به دیگران سفر بی‌‌‌چالش‌‌‌تری داشته باشند. تورهای زمینی اصفهان که این روزها باز شده به ازای دو شب اقامت در هتل برای هتل سه ستاره به ازای هر نفر بین ۲میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان تا ۳ میلیون تومان متغیر است. این هزینه برای هتل‌‌‌های ۴ ستاره ۳ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است و برای هتل‌‌‌های پنج ستاره به ۵ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد. نگاهی به این اعداد نشان می‌دهد سفر اصفهان برای یک خانواده سه نفره حداقل ۸ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان است که این رقم تا ۱۵ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد.

p18 copy

نوروز فصل سفر به شیراز است. این شهر در ایام گرم سال‌‌‌، گردشگران کمتری دارد اما در نوروز شاهد حضور و ورود خیل گردشگران به آن هستیم که هم می‌‌‌خواهند دمی را در کنار آرامگاه حافظ و سعدی باشند و هم به پاسارگاد و نقش رستم و... بروند. در نوروز 1402 سفر زمینی به شیراز برای سه شب در هتل دو ستاره به 2 میلیون و 700‌هزار تومان به ازای هر نفر می‌‌‌رسد. این عدد برای هتل سه ستاره بین 3 میلیون تا 4 میلیون و 300‌هزار تومان متغیر است. برای رزرو تور با هتل چهارستاره باید بین 4 تا 4 میلیون و 700‌هزار تومان پرداخت. این عدد برای تور با هتل 5 ستاره بین 6 میلیون و 800 تا 7 میلیون و 500‌هزار تومان است. به این ترتیب برای یک خانواده سه نفره تور شیراز بین 8 میلیون و 100 تا 22 میلیون و 500‌هزار تومان هزینه دارد.

یزد از دیگر شهرهایی است که جزو مقاصد اصلی گردشگری محسوب می‌شود و در این فصل توریست‌‌‌های خارجی و داخلی به آنجا سفر می‌کنند. نگاهی به وب‌سایت‌‌‌های مرتبط با سفر نشان می‌دهد هزینه یک تور با سه شب اقامت در یزد برای هتل دو ستاره 2 میلیون و 500 هزار تومان است. این هزینه برای هتل‌‌‌های سه ستاره به 3 میلیون تومان می‌رسد و برای هتل‌‌‌های چهار ستاره تا 3 میلیون و 500‌هزار تومان بالا می‌رود. تور با هتل 5 ستاره به مقصد این شهر 4 میلیون تومان است. نگاهی به این اعداد نشان می‌دهد برای سفر با تور به یزد یک خانواده سه نفره حداقل باید 7 و نیم میلیون تومان هزینه کند که این رقم با امکانات بالاتر به 12 میلیون تومان افزایش می‌‌‌یابد.

آنچه تاکنون گفته شد تنها به سفرهای زمینی محدود می‌شود، ‌‌‌ طبیعی است که با انتخاب هواپیما هزینه‌‌‌های سفر افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال تور یزد به جای 5/ 2 میلیون از 4میلیون تومان شروع شده و برای تور شیراز با دو شب اقامت نیز حداقل هزینه3 میلیون و 800‌هزار تومان خواهد بود. نگاهی به این آمار و ارقام نشان می‌دهد تورم تاثیر خود را همچنان که بر بسیاری از کالاها داشته، ‌‌‌ هزینه‌‌‌های سفرها را نیز افزایش داده است. به این ترتیب اگر حداقل عیدی کارگری را 8 میلیون و 359‌هزار و 500 تومان در نظر بگیریم آن گاه برای یک تور نوروزی آن‌هم به شکل کپسولی که زمان محدود و هزینه حداقلی را شامل شود، باید خانواده تمام عیدی خود را هزینه کند، در حالی که هزینه‌‌‌های خوراک، ‌‌‌ سوغات، ‌‌‌ حمل‌ونقل درون شهری و... نیز در این تور لحاظ نشده است. در این شرایط به نظر می‌رسد بسیاری از خانواده‌‌‌های ایرانی از تورهای نوروزی به مقاصد پرمخاطب جا می‌‌‌مانند و ناچارند یا سفر را از سبد خانوار حذف کنند یا گزینه‌‌‌های دیگر مانند سفر با ماشین شخصی را مدنظر قرار دهند.