p18 copy

شاید بشود گفت خراسان جنوبی تنها یک مشکل دارد، دور بودن به بسیاری از مراکز بزرگ جمعیتی که باعث شده رسیدن به آن با وسیله نقلیه شخصی بسیار دشوار باشد و از سوی دیگر امکان سفر با وسیله حمل‌ونقل عمومی به آن هم چندان متنوع نیست. از سوی دیگر تصوری که نسبت به خراسان جنوبی وجود دارد‌‌‌‌، منطقه‌‌‌‌ای محروم و خشک با امکانات بسیار اندک است. آنهایی که به خراسان جنوبی سفر کرده‌اند، اما تایید می‌‌‌‌کنند که یک بار سفرشان به این منطقه آنها را بارها و بارها به این منطقه کشانده یا شوق دیدن دوباره آن را در سر دارند. در این نبض سفر کوشش ما این بوده که تنها گوشه‌‌‌‌ای از اقامتگاه‌‌‌‌های روستایی و جاذبه‌‌‌‌های اطراف آنها را معرفی کنیم.

«ازمیغان» یکی از روستاهای خراسان جنوبی است که حوالی طبس قرار دارد. کنار هم قرار گرفتن مزارع شالی و نخل‌‌‌‌های خرما یکی از جاذبه‌‌‌‌های ازمیغان است. اتاق‌‌‌‌های اقامتگاهی که در این روستا قرار گرفته چهار نفره است و هزینه آنها به یک میلیون و 334‌هزار تومان می‌‌‌‌رسد. شما در سفر به این روستا جاذبه‌‌‌‌هایی مانند کال جنی و چشمه مرتضی‌علی را در نزدیکی محل اقامت‌‌‌‌تان دارید که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید. روستای «خراشاد» که در نزدیکی بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی قرار گرفته به دست‌بافته‌هایش شناخته شده است. با این حال فراتر از پارچه‌‌‌‌های دستباف‌‌‌‌، خراشاد جاذبه‌‌‌‌های دیگری هم در روستا و حوالی آن دارد. ارگ کلاه فرنگی، قلعه بیرجند، باغ اکبریه، باغ و عمارت رحیم آباد، باغ و عمارت شوکت‌آباد، مدرسه شوکتیه، عمارت معصومیه، ارگ بهارستان و حمام چهاردرخت، رستان زرتشتی و نگاره‌های لاخ مزار از جمله این جاذبه‌‌‌‌ها هستند. در اقامتگاهی در این روستا می‌توان با هزینه 290‌هزار تومان به ازای دو نفر اوقات خوشی را تجربه کرد.

هریوند روستایی واقع شده در ارتفاعات سربیشه است. در این روستا و حوالی آن می‌توان گورستان گبرهای هریوند که مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام تا دوره صفویه می‌شود را دید. باغ و عمارت مود، قلعه کهنه‌مود، قلعه قلاع مود، مدرسه مود، بافت تاریخی روستای چنشت، غار چهل چاه و غارچنشت و امام‌زاده سید حامد علوی نیز در همان حوالی هستند. اقامتگاه گردشگری هریوند، جزو بهترین اقامتگاه‌های گردشگری در ایران است‌‌‌‌، در این باره شک نداشته باشید، ‌‌‌‌ علاوه بر آن کیفیت پذیرایی در آن نیز شما را راضی نگه خواهد داشت. قیمت یک شب اقامت در این اقامتگاه نیز بسیار به صرفه و برای هر نفر 250‌هزار تومان است. در این اقامتگاه کشک بنفش سفارش دهید، ‌‌‌‌ هم طعم و هم شیوه پذیرایی میزبان، شما را شگفت‌‌‌‌زده می‌‌‌‌کند.

«راویج» روستایی در نزدیکی شهر سرایان است که دریاچه نمک و دق رباط (دریاچه خشک)، کاروانسرای سرایان و قلعه حسن‌آباد و کویر سه قلعه جزو جاذبه‌‌‌‌های نزدیک آن است. در این روستا اقامت به ازای هر نفر 390‌هزار تومان هزینه دارد. «دشتغران» روستایی در حوالی طبس است. سد شاه عباسی، کویر و غار حلوان، کال جنی، باغ گلشن، سد کریت، چشمه آب گرم و سرد مرتضی علی، روستاهای تاریخی نایبند، اصفهک، ازمیغان و خرو جزو جاذبه‌‌‌‌های داخل و حوالی دشتغران است. اگر قصد اقامت در این روستا را داشته باشید به ازای هر نفر 223‌هزار تومان باید بپردازید.

«اصفهک» روستایی است که در زلزله سال 1356 تخریب شد. اهالی تصمیم گرفتند به جای بازسازی، اصفهک تازه‌‌‌‌ای در همان حوالی بسازند. حسن این کار اهالی، دست‌‌‌‌نخورده ماندن اصفهک بود. چند سال پیش چند جوان با همراهی یک استاد معماری و دوستداران میراث فرهنگی دست به کار مرمت برخی خانه‌های روستا زدند. نتیجه اینکه اصفهک این روزها به یکی از روستاهای گردشگری بدل شده و می‌توان تجربه‌‌‌‌ای متفاوت در آن داشت.

آنچه گفته شد تنها شامل بخشی از اقامتگاه‌‌‌‌های استان خراسان جنوبی است. به جای سفر هر باره به هرمزگان و بوشهر و... یک بار به خراسان جنوبی سفر کنید و سرزمینی متفاوت را کشف کنید. در این منطقه نه خبری از شلوغی و همهمه شهرهای جنوبی است و نه ترافیکی که در آن گرفتار شوید. درست است که مسیر رفتن به خراسان جنوبی طولانی است، اما اگر آن را با بوشهر و عسلویه و... مقایسه کنید، چندان هم طولانی به حساب نمی‌آید. ایران جاذبه‌های فراوانی دارد و خراسان جنوبی یکی از بهترین مناطق برای دیدن این جاذبه‌‌‌‌هاست.