استارت‌آپ «سفر امن زنان»

پایگاه خبری یو اس‌ای تودی (USA today) در گزارشی به نقل از تجربه یک کارآفرین موفق در ساخت پلتفرمی در جهت امنیت سفر برای زنان پرداخته است تا اهمیت سفر ایمن برای زنان را مورد بررسی قرار دهد. ونسا کارل در نیمه‌‌‌های شب، در اولین سفرش به مراکش، خود را سرگردان دید. او قصد داشت در سال ۲۰۲۰ برای یک سفر کاری به مراکش پرواز کند، اما هرج و مرج‌‌‌های پرواز ناشی از بیماری همه‌گیر، پرواز او را در آخرین لحظه به کازابلانکا تغییر داد، که تقریبا سه ساعت با ماشین فاصله داشت.

این کارآفرین ساکن سان‌فرانسیسکو گفت: «من هیچ کس را نمی‌‌‌شناختم، نیمه شب بود و ترسیده بودم.» کارل، ۳۲ ساله، دیوانه‌‌‌وار در حال جست‌وجوی یک نوع خدمات دربانی در تلفن خود بود که بتواند به او خوشامد بگوید و او را به هتلش ببرد و مطمئن شود که حالش خوب است و در مقصد امنی قرار دارد. اگرچه کارل موفق شد راه خود را به هتلش بیابد، اما این تجربه در ادامه سفر در او باقی ماند. او گفت: «خوشبختانه، من داستان ترسناکی نداشتم، اما تجربیات ترسناک زیادی داشتم. من در برخی مناطق احساس ناامنی و ناراحتی می‌‌‌کردم. آشکارا گیج به نظر می‌‌‌رسیدم، نمی‌‌‌دانستم کجا می‌‌‌روم. گاهی اوقات مردان مرا در خیابان تعقیب می‌‌‌کردند.» او حتی سعی کرد چند راهنمای تور زن پیدا کند اما فقط یکی را پیدا کرد.

این تجربه هولناک، جرقه ایده‌‌‌ای برای استارت‌آپی را برای او ایجاد کرد که بر ایمنی تمرکز داشت و زنان را نیز توانمند می‌‌‌کرد. Greether که در نوامبر ۲۰۲۱ راه‌‌‌اندازی شد، یک پلتفرم مسافرتی هدفمند است که در عین حمایت از گردشگری اخلاقی، به دنبال تغییر شیوه سفر زنان است. از طریق این پلتفرم، مسافران زن انفرادی به راهنمایان محلی مورد تایید به‌‌‌نام «سلام‌کنندگان» متصل می‌‌‌شوند که یک برنامه سفر ایجاد می‌کنند، آداب و رسوم محلی و نکات ایمنی را به اشتراک می‌‌‌گذارند و حتی با آنها در فرودگاه یا هتل ملاقات می‌کنند.

در پاییز ۲۰۲۲، پلتفرم Greether در اولین برنامه شتاب‌دهنده Expedia Group پذیرفته شد که در فوریه ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد. در ماه ژانویه، این استارت‌آپ به عنوان یکی از ۱۵ شرکت نوآورانه سفر پایدار توسط سازمان جهانی گردشگری انتخاب شد. این پلتفرم در کمتر از دو سال توانست راهنمای محلی در بیش از ۵۰۰ شهر در ۹۷ کشور، مانند سئول درکره‌جنوبی و کپنهاگ در دانمارک را فراهم کند و شهرهای جدید هر روز اضافه می‌‌‌شوند. راهنمای محلی در هتل یا هرجای دیگری با مسافر انفرادی ملاقات می‌کند و یک برنامه سفر برای کاوش در شهر یا مقصد مورد نظر تهیه می‌کند و در تمام طول سفر همراه او بوده تا امنیت او حفظ شود. همچنین به مسافر خود در مورد اقدامات احتیاطی، مانند بایدها و نبایدهای محلی، نحوه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و محله‌‌‌ها توضیح می‌دهد. راهنما قبل، در طول و بعد از سفر از طریق پیام‌‌‌رسانی از طریق وب‌سایت با مسافر ارتباط می‌گیرد.

در ابتدا خدمات Greether رایگان بود، اما از سپتامبر گذشته، خدمات تور آن برای هر دو ساعت بین ۵۵ تا ۸۰ دلار هزینه خواهد داشت. اگر مسافر بخواهد زمان بیشتری یا دوستی را به رزرو اضافه کند، قیمت بالا می‌رود. به گفته کارل، راهنمای محلی حدود ۴۰ تا ۵۵درصد از پرداخت رزرو را دریافت می‌کند.

سفر و امنیت زنان

کارل به‌رغم تجربه‌‌‌اش در مراکش، هنوز از سفر به تنهایی لذت می‌برد، او به تنهایی به ۳۰ کشور جهان سفر کرده است. او گفت: «من عاشق سفرهای انفرادی هستم، این امر منجر به خودشناسی شده است. این نوع سفر، از من فردی بسیار سازگار و انعطاف‌‌‌پذیر ساخته است.» کارل همچنین متوجه شد که او تنها زنی در میان دوستان و خانواده‌‌‌اش است که به تنهایی سفر می‌کند. هنگامی که او علت تنهایی سفر نکردن را از آنها پرسید، آنها از یک نگرانی رایج در بین زنان مسافر گفتند و آن «ترس از آنچه ممکن است در حین سفر برایشان اتفاق بیفتد» بود.

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ از بیش از ۵هزار زن، ۶۹درصد از کسانی که هنوز به تنهایی سفر نکرده‌‌‌اند، گفتند که چیزی که آنها را برای سفرهای انفرادی متوقف می‌کند ایمنی شخصی آنهاست. حتی برای آن دسته از زنانی که به صورت انفرادی سفر می‌کنند، نگرانی اصلی آنها نیز امنیت است. زنان همچنین می‌‌‌خواهند در صورت امکان به یک گروه مسافری بپیوندند، حتی اگر در‌‌‌ظاهر به تنهایی سفر کنند. ۹۶درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان این نظرسنجی گفتند که اگر به صورت انفرادی سفر می‌‌‌کردند، می‌‌‌خواستند یک تور مخصوص زنان رزرو کنند، که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶۸‌درصد افزایش داشته است.

نادیده گرفتن واقعیت خشونت علیه زنان، به‌ویژه در کشورهایی که زنان از حقوق کمتری برخوردار هستند یا هنجارهای فرهنگی متفاوتی بین جنسیت‌‌‌ها وجود دارد، غیرممکن است. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸، دو زن از هر ۵ زن گفتند که در سفر انفرادی، آزار جنسی را تجربه کرده‌‌‌اند. بیش از نیمی از پاسخ‌‌‌دهندگان گفتند که در یک نقطه از سفرهای انفرادی خود احساس ناامنی کرده‌‌‌اند. و گاهی اوقات، شرایط به بدترین حالت تبدیل می‌شود، که بزرگ‌ترین ترس همه است.

از نظر کارل القای ترس نمی‌تواند راه‌‌‌حل ایجاد امنیت برای زنان باشد بلکه باید به توانمندسازی زنان برای ادامه مبارزه برای ایجاد فضاهای امن اقدام کرد. در حالی که خشونت و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت در سراسر جهان وجود دارد، جهان نیز مملو از انسان‌‌‌های شگفت‌انگیز است و کار ما یافتن آنها و اطمینان از این است که زنان فردی قابل اعتماد دارند که هر جا که می‌‌‌روند می‌توانند روی او حساب کنند. من معتقدم که زنان می‌توانند از منابع و ابزار امن استفاده کنند تا کمتر آسیب‌‌‌پذیر باشند. از همین رو نکاتی را برای ایمنی بیشتر مسافران زن مطرح کرده است. به گفته کارل، اگر به جایی می‌‌‌روید که هرگز نرفته‌‌‌اید، ورود خود را با دقت برنامه‌‌‌ریزی کنید. برای شروع سعی کنید در طول روز به مقصد برسید. گاهی اوقات شما فقط ارزان‌‌‌ترین پرواز را رزرو می‌‌‌کنید و متوجه نمی‌‌‌شوید که نیمه شب به مقصد می‌‌‌رسید، که این می‌تواند خطرناک باشد.

از هتل برای ایجاد امنیت خود استفاده کنید. اگر به تنهایی سفر می‌‌‌کنید، گاهی اوقات تا آنجا پیش بروید که به دربان هتل بفهمانید که در این زمان باید منتظر شما باشد. این باعث می‌شود آنها با شما تماس بگیرند تا از سلامت شما مطمئن شوند. اگرچه همه هتل‌‌‌ها ممکن است این کار را انجام ندهند، اما ارزش پرسیدن را دارد. با مردم محلی رفتار دوستانه داشته باشید و از مراجعه به آنها برای کمک نترسید. از دیگرانی که قبلا از آن مکان دیدن کرده‌‌‌اند، در مورد تجربه خود بپرسید.