رشد اقتصادی، رویکرد برنامه هفتم توسعه آذربایجان شرقی

وی اظهار کرد: در کنار توجه به ظرفیت‌‌ها، باید چالش‌‌های هر حوزه هم شناسایی شود و از جمله مشکلات مربوط در حوزه تامین آب و برق در استان باید مشخص و راهکارهای رفع این چالش‌‌ها هم ارائه شود. استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تحقق رشد و ثبات اقتصادی، باید رویکرد کلان پیشنهادهای استان برای برنامه هفتم توسعه باشد، گفت: در ارائه پیشنهادهای استانی لازم است به چند موضوع مهم و اساسی توجه شود. خرم با اشاره به مبانی ابلاغی این برنامه از سوی رئیس‌جمهوری و لزوم توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و سند تحول دولت مردمی در تدوین آن، ادامه داد: به این منظور باید اهداف کمی و کیفی و تاثیر آنها در شاخص‌‌های اقتصادی کشور و استان تعیین شود.

وی با بیان اینکه اگر همه این موارد مشخص شود، می‌توان تصویر روشنی از برنامه هفتم توسعه داشت و به نتیجه مطلوب رسید، یادآوری کرد: باید برنامه ششم توسعه نیز آسیب‌‌شناسی و در برنامه هفتم از بروز چنین آسیب‌‌هایی جلوگیری شود. خرم همچنین بر استفاده از نظرات نخبگان و صاحب‌‌نظران اقتصادی در روند تدوین احکام برنامه هفتم توسعه تاکید کرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی آذربایجان شرقی هم در این جلسه گفت: هدف برنامه توسعه هفتم کشور مطابق سیاست‌های کلی، پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و مضمون اصلی آن نیز رشد فراگیر و دانش‌‌بنیان و ثبات اقتصادی بر پایه اسناد آمایش سرزمین است.

محمد فرشکاران با تشریح مبانی تدوین برنامه هفتم توسعه و نحوه تقسیم کار، تمهید مقدمات و انجام مطالعات آن، گزارشی از مجموعه اقدامات انجام‌‌شده برای تهیه پیش‌‌نویس احکام پیشنهادی استان را ارائه کرد.  بر این اساس رویکرد نظری و روش منتخب بر اساس مطالعات برنامه هفتم توسعه کشور با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در چهارم خردادماه ۱۴۰۱ شامل پرهیز از کلی‌‌گویی، تبیین دقیق راه برای مسوولان اجرایی کشور و مساله‌محور شدن این برنامه در نظر گرفته شده است.