وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌های ویژه‌‌‌ای برای تامین زیرساخت‌‌‌ها و امکانات رفاهی و خدمات گردشگری در شهرستان طالقان اجرا می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی البرز گفت: در  بوم‌گردی نخستین نقطه در استان البرز شهرستان طالقان است که وجود روستاها و مناظر طبیعی مانند رودخانه‌‌‌های فصلی و دائمی، سد طالقان و طبیعت این شهرستان بر جذابیت منطقه افزوده است. وی اظهار کرد: اکنون حدود ۱۱ واحد خدمات  بوم‌گردی در استان البرز داریم که شمار آنها در چهار سال آینده به ۵۰۰ واحد افزایش می‌یابد. شهرستان طالقان واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز دارای جمعیت شناور ۱۰۰ نفری و جمعیت ثابت ۳۵‌هزار نفری است. سد طالقان، بیش از ۸۰ روستای زیبا، رودخانه شاهرود و خانه تاریخی آیت‌الله طالقانی از مکان‌های دیدنی این شهرستان هستند.

سالانه هزاران گردشگر برای استفاده از جاذبه‌‌‌های تاریخی و طبیعی روانه شهرستان طالقان می‌‌‌شوند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی استان البرز در ادامه به تخریب بخشی از پل تاریخی خاتون کرج بر اثر حوادث طبیعی در آذرماه سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: اکنون مرمت این سازه زیر نظر استاد شیردل عضو شورای فنی وزارت میراث فرهنگی با استفاده از مصالح مرغوب و ایجاد سازه نگهبان در حال انجام است. وی ادامه داد: با توجه به عملیات مرمت و بازسازی پل تاریخی کرج و انتخاب پیمانکار و ناظران، فرآیند مرمت از پایه‌‌‌های آن آغاز شده و یک سازه نگهبان در زیر قوسی پل ساخته می‌شود که حافظ عرشه اصلی پل خواهد بود. وی ادامه داد: در واقع سازه نگهبان اصلی نصب می‌شود و بعد عرشه مرمت خواهد شد. ما پل را به سبک دوران صفوی مرمت می‌‌‌کنیم که طول عمر آن زیاد خواهد شد.

پل تاریخی دختر یا خاتون کرج با توجه به کاوش‌‌‌های باستانی‌‌‌شناسی، زیربنا و «پی» آن به دوران سلجوقی برمی‌‌‌گردد که در فهرست آثار میراث ملی نیز به ثبت رسیده است. طی دهه ۸۰ سه قطعه مرمتی و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک قطعه مرمتی روی این پل تاریخی انجام شده است. با توجه به اینکه پل‌‌‌ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب‌‌‌پذیرتر هستند. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی هر چند در سال‌های اخیر عملیات مرمت روی پل خاتون انجام شده اما به طور کلی پل‌‌‌های تاریخی کشور از جمله پل خاتون کرج طی ۴۰۰ سال گذشته براثر وقوع زلزله‌ها و سیلاب‌ها استحکام آنها کم شده است. پل تاریخی خاتون کرج در دهه‌‌‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی محل تردد خودروها بوده که این نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی‌تاثیر نبوده است.در حادثه سال ۹۹ ریزش در وسط سقف پل خاتون رخ داد و طاق‌های کناری آن به دلیل استحکام لازم آسیب ندیدند.