البته گذر زمان، فاکتورهای دیگری مثل زیبایی، انعطاف‌پذیری و... را نیز به فهرست ویژگی‌های یک درب خوب اضافه کرد.

انواع درب‌های ساختمانی

زمانی که صحبت از درب‌های ساختمانی می‌شود، باید این نکته را در نظر داشته باشید که دسته‌بندی درب‌ها بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. ساختار این تقسیم‌بندی شامل مواردی از جمله  انواع متریال، کاربرد، ابعاد و بر اساس محل است.

انواع درب از لحاظ متریال

درب چوبی: این دسته از درب‌ها، طبیعتا از جنس چوب ساخته می‌شوند. درب‌های چوب گران‌قیمت اما شکیل و زیبا هستند و می‌توانند زیبایی منحصر به فردی برای محیط به همراه داشته باشند. درب‌های چوبی را می‌توان از چوب درختان مختلفی مثل تبریزی، راش، گردو، روس و... به دست آورد. طبیعتا چوب درختانی مثل گردو مقاوم‌تر هستند. در نتیجه قیمت درب‌های ساخته شده از آنها نیز بالاتر خواهد بود.

درب‌های فلزی: یکی دیگر از رایج‌ترین درب‌های ساختمانی که در طراحی‌های مینی‌مال و مدرن کاربرد دارد، درب‌های فلزی است. این فلز می‌تواند هر چیزی باشد تا زمانی که سنگینی زیادی به سازه تحمیل نکند. یکی از بهترین فلزات سبک به کار رفته در ساخت درب‌های فلزی، آلومینیوم است. این متریال علاوه بر سبکی، طول عمر بالایی هم دارد و ارزان‌قیمت است.

درب‌هایMDF : یکی دیگر از محصولاتی که برای ساخت درب‌های ساختمانی به کار می‌رود، ام‌دی‌اف است. این درب‌ها از خرده‌چوب و افزودنی‌های مختلف و چسب مخصوص ساخته می‌شوند. مقاومت ام‌دی‌اف بسیار بالاست و سبک‌تر از چوب است. درب‌های ام‌دی‌اف، طراحی‌های مختلفی دارند. علاوه بر این رنگ‌بندی آنها نیز کامل است. درب‌های MDF همان کارآیی چوب را دارند با این تفاوت که ارزان‌تر هستند و به طبیعت نیز آسیب وارد نمی‌کنند چرا که بازیافت می‌شود.

درب‌هایHDF : اگر  به دنبال یک درب ارزان‌قیمت اما نسبتا خوب هستید، توصیه می‌کنیم درب‌های اچ‌دی‌اف را مد نظر داشته باشید. این درب‌ها نیز از تخته‌های فیبر ساخته می‌شود. چگالی و تراکم آن نسبت به ام‌دی‌اف کمتر است، اما باز هم کیفیت قابل قبولی دارد و به عنوان درب‌های داخلی ساختمان و اتاق به کار می‌آید.

درب‌های شیشه‌ای: این نوع درب‌های ساختمانی در محل‌های خاصی نصب می‌شوند و نمی‌توان در هر جایی از آنها استفاده کرد. مثلا بیشتر فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری می‌توانند از درب‌های شیشه‌ای استفاده کنند. علاوه بر این از درب‌های شیشه‌ای می‌توان به عنوان درب تراس و بالکن یا درب راه پله نیز استفاده کرد.

درب پلی‌وود: این گونه درب‌ها از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌شود و مقاومت خیلی زیادی در برابر ضربه یا آسیب‌هایی مثل خوردگی یا زنگ‌زدگی دارد. درب‌های پلی‌وود بسیار سبک هستند و می‌توان در جاهای مختلفی از خانه، آنها را به کار برد.

درب UPVC: اگر به دنبال محصولی مقاوم و ارزان برای استفاده در ساخت درب هستید، توصیه می‌کنیم در‌‌های یو‌پی‌وی‌سی را نیز امتحان کنید. مقاومت این نوع متریال در برابر آب و رطوبت، مواد شیمیایی خورنده و ... بسیار خوب است.

حال که با متریال مختلف ساخت درب‌های ساختمانی آشنا شدید، به درب‌های کاربردی می‌پردازیم:

درب ضد‌سرقت: از مهم‌ترین درب‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند، می‌توان به درب‌های ضدسرقت اشاره کرد. این درب‌ها  در برابر هرگونه نفوذ افراد غریبه مقاوم هستند. ساختار مستحکم و قوی درب‌های ضدسرقت باعث شده که در خط مقدم ایمنی ساختمان به کار بیایند.معمولا از درب ضد‌سرقت فلزی به عنوان درب ورودی واحد استفاده می‌شود. درب‌های ضد‌سرقت دارای یک ورق آهنی در مرکز خود هستند که آنها را ضد دیلم و ضربه می‌سازد. همچنین ابزار و یراق به کار رفته در درب‌های ضد‌سرقت بسیار مقاوم است. قفل‌هایی که در این گونه درب ساختمانی به کار می‌رود، دارای چندین زبانه و قفل است.

درب آکوستیک: درب‌های آکوستیک همان طور که از نام‌شان نیز پیداست برای محیط‌هایی که نیاز به سکوت دارند به کار می‌رود. این گونه درب‌ها، عایق‌های صوتی فوق‌العاده‌ای هستند. بسته به جنس آنها، در ساختار درب‌های عایق صوتی از پشم سنگ و فوم استفاده می‌شود. همچنین جنس چرمی‌ درب‌های آکوستیک و لمسه‌دوزی‌های آن، خاصیت عایق‌سازی‌اش را بیشتر می‌کند.

درب ضد‌حریق:  از این درب‌ها برای محیط‌هایی استفاده می‌شود که امکان آتش‌سوزی در آنها زیاد است و به محافظت بیشتری احتیاج دارند. این درب‌ها مقاومت خیلی خوبی در برابر حریق و آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهند و به سرعت ذوب نمی‌شوند. به این ترتیب فرصت کافی برای خاموش کردن آتش را فراهم می‌کنند. از این درب‌ها در محیط‌های حساسی مثل تولیدی‌ها و کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها و موتورخانه‌ها استفاده می‌شود.

درب ضد‌آب: اگر می‌خواهید درب مورد نظر را در محیط‌های مرطوب به کار بگیرید، توصیه می‌کنیم حتما سراغ درب‌های ضد آبی مثل درب ABS  بروید. این درب‌ها از نوعی پلیمر مصنوعی خاص ساخته شده‌اند که مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر نفوذ رطوبت از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل خیلی ساده و راحت می‌توان از آنها به عنوان درب سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد.

سخن نهایی

اگر بخواهیم به یکی از بهترین تولید‌کنندگان انواع درب‌های داخلی و درب ضد سرقت اشاره کنیم، نباید شباک صنعت را فراموش کرد. یکی از بهترین خریدهایی که می‌توانید داشته باشید از طریق این وب‌سایت خواهد بود. در صورتی که هرگونه سوالی درباره خرید درب‌های ساختمانی دارید، می‌توانید با همکاران ما در شباک صنعت تماس گرفته و سوالات خود را با آنها در میان بگذارید.