راهنمای خرید پارچه فاستونی

هر چند پارچه فاستونی در دوخت انواع لباس از مانتو و شلوار گرفته تا کت‌‌ودامن و پالتو کاربرد دارد، اما بیشترین تقاضای بازار آن برای دوخت کت‌‌وشلوار مردانه است. از‌‌ زمانی که فاستونی وارد صنعت مد آقایان شد، به‌‌سرعت به محبوبیتی جهانی رسید.  به گزارش سایت شهر پارچه، قیمت پارچه فاستونی ایرانی از متری ۱۵۵‌هزار تومان شروع می‌شود و برای نمونه‌های ضخیم کاملا پشمی کارخانه‌های برتر تا متری ۳۶۰‌هزار تومان هم می‌رسد. البته بسیاری از تولیدات شرکت‌های جامعه و مطهری که در سال‌های قبل محبوب بازار بودند، مدتی است با توقف تولید مواجه شده‌اند.

به گزارش سایت درجه، پارچه‌‌های فاستونی از الیاف طبیعی بلند پشم تهیه می‌‌شوند. این پارچه‌‌ها سبک، نرم و بادوام‌‌اند و به‌‌دلیل جنس لطیفی که دارند، در برابر باد و باران مقاوم‌‌اند؛ اما گرما را کمتر در خود نگه می‌‌دارند. فرآیند بافت پارچه‌‌های فاستونی طولانی‌‌تر از پارچه‌‌های پشمی عادی است و به‌‌همین‌‌دلیل قیمت بالاتری دارند.

فاستونی به‌‌دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد در مقابل چروک مقاوم‌‌تر است و حالت طبیعی خود را حفظ می‌‌کند. به‌‌همین‌‌دلیل برای کت‌‌وشلوار، بیشتر از فاستونی استفاده می‌شود. در حالی که پارچه‌‌های پشمی عادی پرز‌‌دار و ناصافند و کرک موجود در آنها باعث می‌شود گرما را بیشتر در خود نگه داشته و مانند عایق گرما عمل کنند. به همین دلیل، معمولا پلیور و ژاکت‌‌ها از پارچه پشمی تهیه می‌‌شوند.  چون پارچه فاستونی بافته می‌شود، حفره‌‌های هوا در بافت این پارچه وجود دارد. این حفره‌‌ها علاوه بر حفظ گرما باعث جریان یافتن هوا در بین الیاف پارچه می‌‌شوند. در نتیجه این تبادل هوا به کاهش تعریق بدن کمک می‌‌کند.  الیاف پارچه فاستونی به‌‌طور طبیعی حاوی چربی‌‌های ضد‌‌آبی هستند که لانولین نام دارند. پس از ریسندگی مقداری ناچیزی از لانولین ‌‌روی پشم باقی می‌‌ماند که باعث ضد‌‌آب شدن آن می‌شود. پشم به‌‌طور طبیعی می‌تواند تا ۳۰‌درصد بالاتر از وزن خود رطوبت جذب کند، بدون اینکه احساس خیسی یا سنگینی بکنید.

  نکات خرید فاستونی

هنگام خرید پارچه فاستونی، ممکن است فروشنده از عبارت‌‌هایی مانند تمام فاستونی یا نیم فاستونی استفاده کند. تمام فاستونی و نیم فاستونی هر دو از الیاف پشمی تهیه شده‌‌اند و این الیاف بسیار محکم ریسیده شده‌‌اند، اما تفاوت آنها این است که در فرآیند تولید نیم فاستونی، مرحله شانه‌‌زدن حذف شده است. بنابراین فرآیند تهیه آن ساده‌‌تر و کوتاه‌‌تر است. از سوی دیگر، پارچه تمام فاستونی، از الیاف کاملا باکیفیت پشم بافته می‌شود، در حالی که پشم به‌‌کاررفته در نیم فاستونی نامرغوب است.  یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید پارچه فاستونی، سیستم شماره‌‌گذاری آن است. احتمال دارد هنگام خرید پارچه، فروشنده به شما درباره اعدادی مانند سوپر ‌‌۱۰۰ یا سوپر ‌‌۱۸۰ توضیح بدهد یا اینکه خودتان هنگام بررسی پارچه این اطلاعات را در قسمت حاشیه پارچه (لبه‌‌ای که ریش‌‌ریش نمی‌شود) ببینید. این سیستم شماره‌‌گذاری میزان ظرافت پارچه را مشخص می‌‌کند. عدد سوپر نشان‌‌دهنده تعداد دفعاتی است که رشته پشم تابیده و قطر آن باریک‌‌تر شده است.

به‌‌عنوان یک قاعده کلی، هر چه شماره سوپر بالاتر باشد، پارچه فاستونی نرم‌‌تر و لطیف‌‌تر است. در عین حال، هر‌‌چه شماره سوپر بیشتر باشد، پارچه بیشتر مستعد چروک است و سخت‌‌تر تمیز می‌شود.

شماره سوپر استاندارد جهانی نیست و استاندارد شماره سوپر از یک کارخانه به کارخانه دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است پارچه سوپر ‌‌‌‌۱۸۰ یک کارخانه ضخیم‌‌تر و زبرتر از پارچه سوپر ‌‌۱۲۰ کارخانه‌‌ای دیگر باشد.  وزن فاستونی بیانگر دو فاکتور است: ضخامت خود نخ و لباسی که از آن نخ بافته شده است. هر‌‌چه کت‌‌و‌‌شلوار وزن بیشتری داشته ‌‌باشد با‌‌دوام‌‌تر و خوش‌‌ترکیب‌‌تر است. اما برای اینکه از لباس خود بیشترین استفاده را داشته‌‌باشید، باید یک باور غلط و رایج را بدانید؛ بسیاری از ما تصور می‌‌کنیم هر‌‌چه پارچه سبک‌‌تر باشد، لباس راحت‌‌تر و خنک‌‌تر خواهد‌‌ بود که این تصور لزوما درست نیست. خنکی کت‌‌و‌‌شلوار به بافت آن بستگی دارد. پارچه نسبتا سنگینی که دارای بافتی باز است برای یک روز گرم تابستانی گزینه مناسب‌‌تری است، نسبت به پارچه‌‌ای که محکم و سبک است.

هر‌‌چه طول الیافی که نخ با آن بافته می‌شود بلندتر باشد، احتمال خراب‌‌شدن پارچه کمتر است. چک‌‌کردن طول الیاف راه مناسبی برای تشخیص کت‌‌و‌‌شلوار شماست.  مقاومت الیاف با تعداد دفعات تابیده‌‌شدن الیاف نشان داده می‌شود. الیاف مقاوم‌‌تر طول عمر بیشتری دارند.  چین ‌‌(جَعد) الیاف کلمه‌‌ای فرضی است برای نشان‌‌دادن خمیدگی هر‌‌یک از رشته‌‌های الیاف. هر‌‌چه چین الیاف بیشتر باشد بهتر است. مقدار آن با مقیاس چین بر اینچ (یا سانتی‌متر) اندازه‌‌گیری می‌شود. برای خرید کت‌‌و‌‌شلوارهای فاخر دنبال الیافی با چین بیشتر باشید.  یک راه ساده برای پیدا‌‌کردن پارچه فاستونی مناسب برای کت‌‌و‌‌شلوار این است که قسمتی از پارچه را در مشت خود بفشارید و سپس رها کنید. فاستونیِ با‌‌کیفیت به‌‌سرعت به حالت اول خود برمی‌‌گردد. اگر دنبال پارچه‌‌ای هستید که به‌‌راحتی چروک نشود این پارچه دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستید.  اگر دنبال پارچه‌‌ای بادوام هستید باید بدانید فاستونی‌‌هایی که بافت جناغی دارند معمولا با‌‌دوام‌‌تر و محکم‌‌تر از بافت ساده هستند.