به گفته دهقان‌‌پور، فارس با تولید ۲۵۱ هزار و ۵۰۰ تن خرما رتبه اول کشوری و رتبه چهارم در سطح زیرکشت این محصول را دارد و در نتیجه تولید در واحد سطح این محصول از میانگین کشور و استان‌های خرماخیز بالاتر است که حاصل تلاش نخل‌داران است. وی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌‌های وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی توجه به تولید و مزیت نسبی آن، در مناطقی که امکان سازگاری تولید برای محصولات خاص وجود دارد، است، گفت: جنوب استان فارس به لحاظ ظرفیت‌‌هایی که دارد یکی از بسترهای مناسب برای توسعه و تولید خرما در کشور است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در اختیار گذاشتن نهال عاری از ویروس و مقاوم به آفات و بیماری‌ها که در آینده محصولی متناسب با بازارهای هدف صادراتی تولید کند از جنبه‌های حمایت از نخل‌داران و توسعه و گسترش خرما در این استان است، خاطرنشان کرد: به همین منظور از اواخر سال گذشته مرکز تولید نهال خرما با روش کشت بافت و تولید باغ مادری کلنگ‌‌زنی شد.

دهقان‌‌پور با اشاره به اینکه در مرکز یاد‌شده پایه‌های رقم مجول که یکی از ارقام بازارپسند است تولید می‌شود و نهال‌‌های تولیدی علاوه بر استان فارس، در اختیار نخل‌داران جنوب کشور نیز قرار می‌گیرد، افزود: یارانه‌هایی در اختیار این مجتمع قرار دادیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس نیز گفت: در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خرما، تولید، فرآوری و صنایع وابسته شیراز حدود ۶۰ شرکت فعال در این حوزه حضور پیدا کردند. علی فرهادی افزود: ایران به لحاظ تنوع و کیفیت، سطح زیرکشت، میزان تولید، صادرات و مصرف ملی در زمره برترین تولید‌کنندگان محصول خرما در جهان به شمار می‌‌رود. وی گفت: به دلایل مختلف همچون تغییرات اقلیمی، خشکسالی و بی‌‌آبی، ضعف مدیریت و برنامه‌‌ریزی، موانع صادراتی، افزایش قیمت تمام‌شده کالا در بخش تولید، نگهداری و بسته‌‌بندی و صادرات فاقد صرفه اقتصادی لازم بوده و همین؛ دلیل روند نزولی خرما و صنایع وابسته آن است. فرهادی بیان کرد: قطعا با رفع این مشکلات خرما به معنای واقعی تبدیل به یک صنعت اشتغال‌‌زا، تامین‌‌کننده مواد غذایی و دارویی و صنعتی و کالایی صادراتی و ا‌رزآور می‌شود.

رقیه سکوتی‌‌فر،  مدیر گروه صنایع تبدیلی محصولات باغی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: برای حل مشکلات صنعت خرما در کشور بر اساس بستر صادرات این محصول نیازمند تجهیزات، تکنولوژی به روز، بسته‌‌بندی مناسب و برند‌سازی هستیم. وی در سفر به استان فارس و در کارگروه خرمای این استان که در اتاق صنایع، معادن و بازرگانی تشکیل شده بود، افزود: واحدهای فرآوری، بسته‌بندی و درجه‌‌بندی خرما نیاز به ارتقای تکنولوژی دارند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه ۸۵ درصد صنایع تبدیلی در حوزه خرما شامل درجه‌‌بندی، بسته‌‌بندی و سردخانه است، تصریح کرد: درجه‌بندی دستی و بسته‌‌بندی و فرآوری نامناسب جواب نمی‌دهد.

او با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تحولی در صنعت خرما داشته باشیم باید مشکلات خرما را دسته‌بندی کنیم، اظهار کرد: اکنون تعداد صنایع فرآوری خرما و تولید محصولاتی مانند شکلات، شیره و قند خرما کمتر از انگشتان یک دست است. وی به تاثیر حضور قوی یک تشکل خصوصی برای حل مسائل خرما نیز پرداخت و اظهار کرد: باید از بخش دولتی بخواهید در سیاست و تنظیمات قوانین از شما حمایت کند، این حمایت‌‌ها شامل تسهیلات با بهره کم، تسهیلات یارانه‌‌دار، مشاوره‌های فنی، ارتباطات با مراکز استانی و افزایش مراکز آموزشی می‌شود، از این رو حضور تشکل‌‌ها و انجمن‌‌ها به بهبود این مشکلات کمک بیشتری می‌کند.