خدارحم امیری‌‌‌زاده با اشاره به طرح احیای تالاب شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان بزرگ‌ترین تالاب ساحلی کشور است که در سایت کنوانسیون رامسر به عنوان یک تالاب بین‌المللی قید شده و رودخانه جراحی نیز عمده‌‌‌ترین منبع تامین‌کننده آب این تالاب است. وی افزود: تالاب شادگان یکی از کم‌نظیرترین تالاب‌‌‌های کشور در حوضه آبی است که شامل سه بخش آب شیرین، لب‌‌‌شور و شور است. امیری‌‌‌زاده تصریح کرد: تالاب شادگان از نظر بین‌المللی، محلی و منطقه‌‌‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به منظور محافظت از آن برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم انجام شود که در این راستا بر اساس موافقت‌‌‌نامه‌‌‌ای که در مهرماه سال ۱۴۰۰بین سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و معاونت محیط‌‌‌زیست دریایی و تالاب‌‌‌های کشور منعقد شد، یک برنامه و نقشه راهی برای احیای تالاب شادگان تبیین شد.

وی ادامه داد: این موافقت‌‌‌نامه تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد و پیرو این موافقت‌‌‌نامه، آنچه در این طرح برعهده مجموعه جهاد کشاورزی استان نهاده شده، بحث توسعه کشاورزی پایدار است که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از مهم‌ترین وظایف سازمان نیز است. امیری‌‌‌زاده درباره هدف اجرای این طرح اظهار کرد: هدف از این موافقت‌‌‌نامه اقدام مشترک برای پایدارسازی و ترویج دستاوردهای حفاظت از تالاب‌‌‌های ایران در حوضه آبخیز تالاب بین‌المللی شادگان است. در این زمینه برای تالاب شادگان که حوضه آبخیز مارون و جراحی به طور عمده آن را تغذیه می‌کنند، ۶ پایلوت طراحی کردیم که شامل دو روستا در شهرستان بهبهان، یک روستا در شهرستان امیدیه، یک روستا در شهرستان رامشیر و دو روستا در شهرستان شادگان می‌شود؛ این پایلوت‌‌‌ها به منظور توسعه کشاورزی پایدار در تالاب شادگان تعیین شده‌‌‌اند. وی افزود: این طرح کاملا به صورت مشارکتی است. یعنی جوامع کشاورزی که به توسعه کشاورزی پایدار علاقه‌‌‌مند هستند، به صورت داوطلبانه با بخش‌‌‌های دولتی و غیر‌دولتی همکاری خواهند داشت و از بین این کشاورزان، کشاورزانی انتخاب می‌‌‌شوند تا مانیتورینگ یا پایش مزارع را انجام دهند.

امیری‌‌‌زاده در خصوص کشت‌‌‌های تعیین شده در حوضه آبخیز شادگان اظهار کرد: این طرح تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد که در زمینه افزایش پایلوت‌‌‌ها نیز موافقت‌‌‌نامه‌‌‌هایی برای پاییز ۱۴۰۱ جهت افزایش ۱۰ روستای دیگر انجام شده است که در مجموع تا سال دوم اجرای طرح، با ۱۶ روستای پایلوت این طرح را ادامه خواهیم داد. وی در خصوص منابع مالی این طرح افزود: این طرح، طرح مشترکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ژاپن است و منابع مالی این طرح از طریق UNDP (برنامه‌‌‌ توسعه سازمان ملل متحد) در قالب طرح حفاظت از تالاب‌‌‌های ایران به کشور اختصاص یافته است. این منابع مالی وارد بخش‌‌‌های دولتی نمی‌شود. پس از امضای موافقت‌‌‌نامه با سازمان جهاد کشاورزی، یک تفاهم‌‌‌نامه نیز از سوی معاونت محیط‌‌‌زیست دریایی و تالاب‌‌‌های سازمان محیط‌‌‌زیست کشور با شرکت‌های فنی مهندسی مستقر در داخل استان منعقد می‌شود تا این منابع مالی بین آنها رد و بدل شود.