حمیدرضا گلپایگانی در نشست هم‌اندیشی تولید دانش‌‌بنیان و صنعت حفاری در اهواز افزود: از تعامل، هم‌افزایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌‌ای صنعت نفت اظهار کرد: افق صنعت حفاری به‌طور کامل روشن است و سازندگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان لازم است با این چشم‌‌انداز و فعالیت بیش از ۷۰دکل حفاری ملکی و برخوردار از تجهیزات خدمات یکپارچه فنی و تخصصی، با هم‌‌افزایی و ایجاد کنسرسیوم تا ده‌ها سال، فعالیت خود را تضمین کنند. گلپایگانی با این توضیح که تا قبل از پیروزی انقلاب، صنعت حفاری ۱۰۰ درصد وابسته به کشورهای غربی بود، افزود: این شرکت با تکیه بر کارشناسان داخلی و با همیاری سازندگان و صنعتگران ایرانی، موفق شد علاوه بر تحقق برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران، دانش فنی حفاری را در کشور بومی و ۷۰ درصد نیازهای این صنعت را از نظر قطعات و تجهیزات، ساخت داخل کند.

وی با اشاره به اینکه ما پیشقراول حمایت از ساخت داخل هستیم و ریسک کار را می‌‌پذیریم و به دنبال کار کیفی هستیم، اظهار کرد: اولویت اصلی ما این است که نیازهای این صنعت را به‌طور کامل بومی‌‌سازی کنیم و در این ارتباط موضوع آموزش و پرورش نیروهای فنی و متخصص در اولویت برنامه‌ها است. ایجاد هنرستان صنعت حفاری را به این منظور در دست پیگیری داریم.

گلپایگانی با بیان اینکه مناسب است نشست‌‌های هم‌‌اندیشی در زمینه تولید دانش‌‌بنیان به‌طور مستمر از سوی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و بانک‌ها برگزار شود، اظهار کرد: با توجه به وجود صنایع نفت، نیرو، حفاری و پتروشیمی در خوزستان، پیشنهاد ما به مسوولان استان، ایجاد ستاد توسعه دانش‌‌بنیان در استانداری است، همچنین ایجاد زیست‌‌بوم فناورانه بومی در استان مورد تاکید جدی است. رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی حفاری ایران نقشه راه شرکت در سند تحول را حذف فرآیندهای فسادزا، افزایش بهره‌‌وری و پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت دانست و گفت: درگاه ورود سازندگان و شرکت‌‌های دانش‌بنیان به شرکت، مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت است و ازسوی دیگر آسان‌‌سازی و اصلاح قوانین برای شتاب بخشیدن به کار شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان یک ضرورت است. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن قدردانی از همکاران تلاشگر عملیاتی که در شرایط سخت آب و هوایی و گرمای ۶۰ درجه مشغول کار و تلاش هستند، گفت: کار در شرکت ملی حفاری ایران جهادی است و تعطیلی ندارد و در تمام روزهایی که بنا به شرایط گرما و گرد و غبار ادارات استان تعطیل می‌شود مدیران و کارکنان عملیاتی این شرکت تمام وقت در محل کار و در مناطقی که دستگاه‌های حفاری استقرار دارند انجام وظیفه می‌کنند.