زنگنه: پتروشیمی هم تحریم‌پذیر است

به گزارش شانا، بیژن زنگنه درباره اینکه بارها عنوان شده صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است، آیا چنین موضوعی صحت دارد، افزود: این حرف‌ها بیشتر شعاری بوده و پتروشیمی تحریم‌پذیر است. آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است به این دلیل است که می‌خواهند فداکاری و زحمات افراد مجاهدی را که در این صنعت کار می‌کنند نادیده بگیرند. همه موارد تحریم‌پذیر است، کارکنان و مدیران با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند. آمریکایی‌ها در هیچ بخشی برای ما کم نگذاشتند.

وی درباره اینکه آیا با توجه به آینده نامعلوم سیاسی کشور و تحریم جهش چهارم صنعت پتروشیمی دست‌یافتنی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود، جهش چهارم هم در همین دوره آغاز می‌شود.

زنگنه افزود: سه مجتمع بزرگ در عسلویه تعریف شده که دو مجتمع در عسلویه و خوراک آن نیز ترکیبی است، ما به زندگی در شرایط تحریم عادت کردیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امسال در طلایی‌ترین سال خود قرار دارد، گفت: سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده و تلاش می‌شود دو طرح مهم آن را در همین دولت آغاز کنیم.

به گفته زنگنه، امسال ۱۷ طرح برای بهره‌برداری تعریف شده که تاکنون ۱۰ طرح آن به بهره‌برداری رسیده است و بقیه آن هم افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت ناخالص تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به ارزش ۳۳ میلیارد دلار به قیمت‌های سال ۹۵ می‌رسد.  زنگنه با تاکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمانی بر توسعه صنایع پایین‌دستی تمرکز کنیم، گفت: اگرچه توجه به این بخش به‌طور مستقیم جزو وظایف وزارت نفت نیست، اما از آنجا که صنایع پایین‌دستی برای ما، یعنی صنعت پتروشیمی، بازار مطمئنی ایجاد و زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند، بنابراین به‌تازگی در نشست‌هایی با هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی از آنها به‌طور مستقیم خواستیم همه آنها در زنجیره پایین‌دستی ورود کنند.

افزایش ۱۲۰ درصدی ظرفیت تولید پلیمرها تا ۱۴۰۴

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم به ظرفیت تولید ۹ میلیون تن انواع پلیمر در کشور اشاره کرد و گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های در حال ساخت جهش سوم صنعت پتروشیمی با ۱۲۰ درصد افزایش به ۲۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

بهزاد محمدی در نمایشگاه ایران‌پلاست با شعار کسب‌وکار جهانی با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی برگزار شده است، اظهار کرد: ۶۷ شرکت در گروه مواد اولیه، ۲۶ شرکت در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، ۹۷ شرکت در گروه محصولات ساخته و پیش‌ساخته و ۱۰ شرکت در گروه خدمات فنی و مهندسی در این دوره شرکت کرده‌اند.

وی به حضور ۱۴ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ بازرگان از ۱۰ کشور هند، ترکیه، آذربایجان، بوسنی، عراق، سوریه، اردن، افغانستان، کنیا، اقلیم کردستان از نمایشگاه ایران پلاست بازدید خواهند کرد، همچنین نمایشگاه مجازی با حضور ۷۲ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی نیز به‌مدت دوهفته برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از ۱۰ طرحی که امسال محقق شد از ۸/ ۶۵ میلیون تن در ابتدای سال به ۸۰ میلیون تن افزایش یافته است، ادامه داد: هم‌اکنون ۴۰ میلیون تن خوراک معادل ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ۶۰ مجتمع تولیدی کشور به مصرف می‌رسد.

وی رشد تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی را ۵/ ۴ در مقابل یک درصد فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: در دهه‌های آتی، شیب مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش می‌یابد، اما مصرف فرآورده‌های پتروشیمی با شیب خیره‌کننده‌ای رو به افزایش است، بنابراین لازم است در توسعه کلان کشور به توسعه صنعت پتروشیمی بیشتر و جدی‌تر توجه و تمرکز کرد.