رونق توریسم با توریست‌های خاورمیانه

خاورمیانه که در دو سال پس از کرونا تقریبا تمامی بازارهای ورودی و خروجی خود را بسته و بازار گردشگری بین‌المللی آن به‌‌حالت نیمه تعطیل درآمده بود، پس از عبور از مرحله واکسیناسیون سراسری و کاهش و کنترل کرونا، در تعطیلات دو هفته‌‌ای عید فطر در بسیاری از کشورهای خاورمیانه با بازگشایی مرزها فرصت برای بازگشت به بازار گردشگری بین‌المللی را فراهم کردند و شرایط ورود مردم خاورمیانه به دیگر مناطق جهان برای سفرهای تفریحی و دیدارهای خانوادگی فراهم شد. از طرفی باتوجه به ارزان‌‌تر شدن سفرها در ماه رمضان در کشورهای خاورمیانه، بسیاری از مردم در سراسر جهان برای سفر به این منطقه راغب شدند و علاوه بر رونق بازار خروجی از خاورمیانه به دیگر مناطق، بازار ورودی به خاورمیانه نیز بازیابی و بهبود یافت.

بر اساس آخرین داده‌‌های شرکت فوروارد کیز (Forwardkeys) - یک شرکت تحلیلگر در بخش تجارت صنعت گردشگری- سنت سفر در پایان ماه رمضان سال ۲۰۲۲ احیای قابل‌توجهی داشته است. از ۱۳ آوریل، رزرو پروازهای خروجی از خاورمیانه برای سفرهایی که ۱۰ روز آخر جشنواره را پوشش می‌دهند (۲۲ آوریل تا ۲ می) به ۶۴‌درصد در سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است، که ۲۲۰‌درصد افزایش در سفر در دوره مشابه سال گذشته داشته است. بازار خروجی که بهبودی چشمگیری را مشاهده کرد، بحرین است، جایی که میزان رزرو پروازها تا ۹۰‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید. پس از آن اردن با ۸۶‌درصد، امارات با ۸۴‌درصد، قطربا ۷۵‌درصد و کویت با ۶۸‌درصد قرار دارند.

در تجزیه و تحلیل عمیق‌‌تر از بازارهای خروجی نشان داده شد که یکی از ویژگی‌‌های اصلی بالا بودن سفرها از خاورمیانه به‌‌دلیل حضور کارگران مهاجر سابق است که به خانه سفر می‌کنند. مقاصد برتر از امارات؛ پاکستان و هند و از بحرین؛ امارات، هند و بنگلادش هستند. مهم‌ترین دلیل این افزایش سفرها در تعطیلات عید ماه رمضان بازگشایی سفرهای بین‌المللی پس از کاهش سویه اُمیکرون است. بسیاری از کشورهای جهان تعطیلات دو هفته‌ای عید ماه رمضان را بهترین فرصت برای بازگشت و جذب مجدد گردشگران خاورمیانه ارزیابی کرده‌‌اند و در جهت جذب گردشگران از این منطقه با ایجاد پکیج‌‌های متنوع و جذاب به رقابت پرداختند. مالدیو یک مقصد متمایز برای مسافران خاورمیانه است که ۱۷۸‌درصد نسبت به ماه رمضان سال گذشته افزایش داشته و تقریبا به سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند. مقاصد بعدی که بهترین عملکرد را دارند، امارات متحده عربی با ۱۲‌درصد، ترکیه و فیلیپین با ۲۱‌درصد، تایلند با۲۴‌درصد و اسپانیا با ۲۶‌درصد در جایگاه‌‌های بعدی قرار گرفتند. با نگاهی به رزرو برای سفر به انگلستان، که به طور سنتی یکی از محبوب‌‌ترین مقاصد گردشگری در این دوره است، تفاوت قابل‌توجهی در علاقه به بازارهای مختلف وجود دارد.

رزرو پرواز از امارات متحده عربی که بزرگ‌ترین بازار سفر به انگلیس است، تنها ۲‌درصد از سال ۲۰۱۹ عقب‌‌تر است. رزرو از عربستان سعودی و بحرین به ترتیب ۱۷‌درصد و ۱۰‌درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است، در حالی که رزرو از کویت و مصر به ترتیب ۳۲‌درصد و ۵۹‌درصد جلوتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. نکته قابل‌توجه در این آمارها این است که، روند بهبودی بیشتر به سمت سفرهای کلاس برتر بوده است. در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰‌درصد سفرهای خروجی از کویت به بریتانیا در کلاس اول یا تجاری بود. اما امسال این نسبت به ۲۹‌درصد افزایش یافته است. پاتریشیا یتس، مدیرعامل شرکت «ویزیت بریتانیا»، گفت: «خلیج فارس یک بازار بسیار مهم منبع گردشگری و یکی از بالاترین بخش‌های درآمدزا برای ماست. ما می‌‌دانیم که تقاضا برای سفرهای بین‌المللی متوقف شده است، بنابراین دیدن ادامه بهبود سفر به بریتانیا، از جمله استقبال گرم برای سفرهای کلاس برتر از کویت و قطر، دلگرم‌کننده است.» فرانسه در بین بازدیدکنندگان مصر، کویت و امارات متحده عربی محبوبیت خاصی دارد، جایی که رزرو پروازها به ترتیب ۶۰، ۴۶ و ۱۳‌درصد از سال ۲۰۱۹ جلوتر است.

اولیویه پونتی، یکی از اعضای فوروارد کیز، نتیجه‌‌گیری کرد: «با حذف محدودیت‌های سفر ناشی از کووید-۱۹، جهان دوباره شروع به سفر می‌کند. و این روند با بازگشت به سفرهای سنتی در پایان ماه رمضان به خوبی نشان داده شده است.» در طول همه‌گیری، مالدیو در جذب بازدیدکنندگان عملکرد فوق‌‌العاده‌‌ای داشته و شهرتی که برای خود ایجاد کرده است، آشکارا در حال نتیجه دادن است، به‌ویژه در امارات و عربستان سعودی که مجموعا ۸۳‌درصد مسافران از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

در مقابل افزایش سفرهای خروجی، بازار سفرهای ورودی در ماه رمضان نیز رونق چشمگیری پس از دو سال کرونایی داشت. ماه رمضان فرصتی را برای مسلمانان در سراسر جهان فراهم می‌کند تا سفری ارزان را در کشورهای خاورمیانه در اقامتی طولانی بیش از ۱۰ روز تا یک ماه داشته باشند. ترکیه در ماه رمضان پکیج‌‌های سفر خود رابه ۱۵۰ تا ۵۰۰دلار رساند که از استقبال چشمگیری برخوردار شد و مسافران بسیاری را از سراسر جهان به‌‌سوی خود جذب کرد. امارات، مصر و لبنان نیز از دیگر مقاصد پرطرفدار در ماه رمضان، میزبان مسافران بسیاری از سراسر جهان به‌‌ویژه کشورهای منطقه بوده‌‌اند. البته علاوه بر ارزان‌‌تر شدن سفرها در این ماه، باتوجه به آداب و رسوم خاص هر کشور در برگزاری مراسم‌های ماه رمضان، فرصت مناسبی را برای مسافران علاقه‌مند به آداب و رسوم و رویدادها فراهم می‌کند تا از نزدیک این رویدادها را مشاهده و تجربه کنند.

بنابراین، تعطیلات عید ماه رمضان را می‌توان شروع‌‌ بهبودی سفر در سال ۲۰۲۲ دانست. زیرا همزمان با آغاز سال نو میلادی، شیوع سویه اُمیکرون موجب اجرای مجدد محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی و کاهش سفرها و لغو رزروها شد. کاهش و کنترل کرونا در بهار که همزمان با ماه رمضان اتفاق افتاد، بهترین فرصت برای بازیابی و بهبود سفر برای سال ۲۰۲۲ را فراهم کرد.