سبقت سفرهای داخلی از مسافرت خارجی

مردم تا جایی که توانستند به سفر رفتند، اما عمده این سفرها در بازارهای داخلی اتفاق افتاده است. از این رو، احیای سفرهای بین‌المللی وابسته به اقدامات دولت‌ها است تا آزادی سفر را بازیابی کنند. دولت‌ها حداقل باید شرایط سفر را برای واکسینه‌ها فراهم کنند و محدودیت‌های این گروه را حذف کرده یا کاهش دهند. این امر بنا بر گفته ویلی والش، مدیر کل یاتا، می‌تواند منجر به اتصال مجدد جهان و احیای بخش‌های سفر و گردشگری شود.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در جدیدترین گزارش خود، افزایش قابل توجه تقاضای سفرهای بین‌المللی و داخلی در جولای ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد که البته این تقاضا از سطح پیش از کرونا به مراتب کمتر باقی مانده است. با وجود این محدودیت‌های گسترده مسافرتی اعمال شده از سوی دولت‌ها، روند بهبود بازارهای بین‌المللی را به تعویق می‌اندازد. باتوجه به اینکه مقایسه ماهانه بین سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل تاثیرگذاری چشمگیر کرونا چندان قابل توجه نیست، همه مقایسه‌ها با سال ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد که از الگوی تقاضای عادی پیروی می‌کرد. براین اساس، آمارها نشان می‌دهد کل تقاضای سفرهای هوایی (داخلی و بین‌المللی) در ژوئیه ۲۰۲۱ کاهش بیش از ۵۳درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است که البته این رقم نسبت به ماه ژوئن که تقاضا ۶۰‌درصد کمتر از ژوئن ۲۰۱۹ بود، پیشرفت چشمگیری به‌شمار می‌رود. تقاضای مسافران بین‌المللی در ماه جولای در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۳درصد افت داشته که البته نسبت به دو سال پیش این رقم برای ماه ژوئن ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۱‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات ترافیکی مناطق جهان در ماه جولای، همه مناطق روند رو به بهبودی را طی کرده‌اند و خطوط هوایی آمریکای شمالی کمترین کاهش را در ترافیک هوایی به ثبت رسانده است. حمل و نقل هوایی اروپا، در ماه جولای بیش از ۶۴‌درصد کاهش یافته است که البته در مقایسه با کاهش ۷۷‌درصدی در ماه ژوئن روند بهبودی را نشان می‌دهد. ظرفیت پروازها تا ۵۴‌درصد کاهش یافته و ضریب بار مسافران نزدیک به ۲۰‌درصد افت داشته که به ۶۹‌درصد رسیده است.

ترافیک بین‌المللی خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه در ماه ژوئیه به کاهش بیش از ۹۴‌درصدی در مقایسه با ژوئیه سال ۲۰۱۹ رسیده است که نسبت به ماه ژوئن تغییر چندانی نداشته و بهبود نیافته است. زیرا این منطقه همچنان سختگیرانه‌ترین اقدامات  را در کنترل مرزی اعمال می‌کند. ظرفیت صندلی‌ها تا ۸۶‌درصد و میزان ضریب بار بیش از ۴۸‌درصد کاهش یافته است که در مجموع سهم آن به ۳۴‌درصد رسیده که کمترین میزان در بین سایر مناطق جهان است. برای خطوط هوایی خاورمیانه کاهش تقاضای سفر در ماه ژوئیه بیش از ۷۴‌درصد بوده است که در مقایسه با ماه ژوئن فراتر رفته است. در این منطقه میزان ظرفیت سفرها نزدیک به ۶۰‌درصد و ضریب بار تا ۳۰‌درصد کاهش داشته  که در مجموع آن را به ۵۱‌درصد رسانده است.

آمریکای شمالی در مقایسه با سایر مناطق وضعیت نسبتا بهتری را تجربه کرده و میزان کاهش ترافیک هوایی آن در ژوئیه نسبت به مدت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۲‌درصد بوده که نسبت به ماه ژوئن با کاهش نزدیک به ۷۰‌درصدی بسیار بهبود یافته است. ظرفیت صندلی‌ها در این منطقه ۵۲‌درصد و ضریب بار مسافران بیش از ۱۸‌درصد کاهش داشته که در مجموع به ۶۹‌درصد رسیده است. آمریکای لاتین نیز توانست روند بهبودی را طی کند و میزان کاهش پروازها را از ۷۰‌درصد در ماه ژوئن به ۶۶‌درصد رسانده است. این منطقه در نهمین ماه متوالی با کاهش ۶/ ۱۲‌درصدی بالاترین میزان ضریب بار در مناطق را به خود اختصاص داده است و با کاهش بیش از ۶۰‌درصدی در ظرفیت صندلی‌ها به ۷۳‌درصد رسیده است.

کل تقاضای سفرهای داخلی در جولای ۲۰۲۱ نیز در مقایسه با سطح پیش از بحران ۶/ ۱۵‌درصد کاهش یافت و این رقم در ماه ژوئن کاهش ۲۲‌درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه آمار بسیاری از کشورهای جهان کاهش سفرهای داخلی را نشان می‌دهد، اما در کشوری همچون روسیه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و در ماه جولای این کشور در مقایسه با جولای ۲۰۱۹ افزایش ۲۹‌درصدی را تجربه کرده است. ترافیک داخلی استرالیا از کاهش ۵۱‌درصدی در ماه ژوئن به‌دلیل اعمال محدودیت‌های داخلی شدیدتر در واکنش به افزایش نوع دلتا به کاهش بیش از ۷۵‌درصدی در ماه ژوئیه رسیده است. همچنین ترافیک داخلی ایالات متحده در ماه ژوئیه بهبودی خود را ادامه داده و تنها ۷/ ۷‌درصد کاهش داشته که این رقم در ماه ژوئن افت ۱۴‌درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود این با پایان یافتن فصل سفرهای تابستانی، واضح است که بسیاری از دولت‌ها، فرصت استفاده رویکردهای مبتنی بر ریسک سفر را در مدیریت مرزها از دست داده‌اند. با توجه به تعداد روزافزون واکسینه‌شده‌ها و تست‌های کرونا، فرصتی برای احیای ارتباطات بین‌المللی و کمک به اقتصادهای کاملا وابسته به سفر و گردشگری فراهم شد، اما شیوع ویروس‌های جهش یافته به‌ویژه دلتا موجب شده تا با تابستان ۲۰۲۰ تفاوتی نداشته باشد. اقتصاد و نیروی کار، هزینه‌های گزافی را به‌دلیل تصمیماتی که نه براساس علم بلکه براساس مصالح و منافع سیاسی گرفته می‌شوند، خواهند پرداخت. البته دولت‌ها به درستی از مردم خود خواسته‌اند واکسینه شوند و در حال حاضر دولت‌ها باید به مزایای واکسیناسیون از جمله آزادی سفر اطمینان داشته باشند.