سفرهای نوروزی با سرعت عید 98

مجموعه اطلاعات آماری پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی که با دوربین‌‌‌ها و نظارت جاده‌‌‌ای و آزادراه‌‌‌ها در بازه زمانی ۲۸ اسفند تا ۱۱ فروردین بررسی شده، نشان می‌دهد که میزان مسافرت‌‌‌های نوروزی در سال جدید، ۵۱‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته این آمار ۵۱‌درصدی تنها مربوط به خودروهای شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی جاده‌‌‌ای است و برخی آمارها به‌‌‌صورت پراکنده، اشاره‌‌‌ای به سفرهای هوایی، ریلی و دریایی نیز کرده‌‌‌اند. طبق اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در تعطیلات نوروزی تردد هوایی در مقایسه با سال گذشته، حدود ۶۰‌درصد افزایش یافته و با انجام بیش از ۱۲‌هزار پرواز به رشد ۷‌درصدی رسیده است. همچنین میزان سفرهای دریایی بیش از ۶۰‌درصد افزایش داشته است.

اگرچه هنوز آمار دقیق و رسمی‌‌‌ای از سوی مراکز آماری همچون وزارت گردشگری اعلام نشده و در سال گذشته هم آمارها تنها بر اساس ترددهای جاده‌‌‌ای بوده است، اما با وجود این، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴‌میلیون خانوار به سفر رفتند که این امر رشد ۵۲ تا ۶۰‌درصدی سفرها در مقایسه با سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد. بنابراین براساس آمارهای موجود، رشد ۵۱‌درصدی سفرها در سال ۱۴۰۱ نشان‌‌‌دهنده حضور ۶‌میلیون خانوار در سفرهای جاده‌‌‌ای بوده است.

آمارهای ارائه شده بر اساس اطلاعاتی است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، اما باتوجه به میزان سفرها و مشاهدات صورت گرفته، میزان سفرها بسیار بیشتر از این تعداد بوده و دست کم ۶‌میلیون خانوار در ایام نوروز سفر کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که نبض مسافرت‌‌‌های نوروز سال ۱۴۰۱ تا میزان سفرهای عید ۱۳۹۸ افزایش یافته است. زیرا عید ۹۸، آخرین عید قبل از کرونا بوده و دلیل رشد سفرها در سال‌جاری را می‌توان در این دانست که علائمی از رکود، اختلال، ممنوعیت و محدودیت کرونایی را نمی‌‌‌بینیم. اما اگر دقیق‌‌‌تر به آن نگاه کنیم متوجه می‌‌‌شویم که باتوجه به رشد خانوارها و جمعیت، میزان سفرها افزایش یافته و مشاهدات، ارقام بیشتری را نشان می‌دهد.

بر اساس مشاهدات، آمارها فراتر از ترددهای جاده‌‌‌ای است و برآوردها حاکی از آن است که بالای ۱۰ تا ۱۵‌میلیون خانوار سفر کردند. دلیل این امر را می‌توان در افزایش سفرهای هوایی، دریایی، ریلی و سفرهای گروهی دانست. بسیاری از تورها، سفرها را به‌‌‌شکل هوایی، ریلی و دریایی اجرا کرده‌اند، زیرا عمده سفرهای گروهی به جنوب کشور بوده، از این رو باتوجه به طولانی بودن مسافت، سفرهای هوایی و ریلی با استقبال بیشتری همراه بوده، به طوری که ترددهای هوایی در سال جدید با رشد ۶۰‌درصدی همراه بوده است.

پس از محدودیت‌های سفر ناشی از همه‌گیری کرونا طی دو سال گذشته، سفرها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، باتوجه به رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌ها، کاهش شدت ابتلا و افزایش واکسیناسیون با استقبال چشمگیری مواجه شده، به‌طوری که ۶۲‌درصد تهرانی‌‌‌ها به سفر رفتند. همچنین آمارهای محلی از گیلان نشان می‌دهد که ۶‌میلیون مسافر وارد این استان شده‌‌‌اند. این رقم حاکی از سفر ۲‌میلیون خانوار به گیلان بر اساس آمارهای محلی است و حتی می‌تواند بیش از این باشد.

باتوجه به رکود دو ساله سفرهای نوروزی به‌‌‌دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های سفر و ممنوعیت‌‌‌های تردد، سال ۱۴۰۱ با سونامی سفرهای نوروزی همراه بوده که بیشترین میزان سفرها به مازندران، گیلان، خراسان رضوی، فارس، یزد، بوشهر و خوزستان به ثبت رسیده است. اگرچه آمارها مازندران را مقصد اول سفرهای نوروزی نشان می‌دهند، اما مشاهدات افزایش چشمگیر سفرها به جنوب کشور را نشان می‌دهد. باتوجه به هجوم ناگهانی مسافران در روزهای اول تعطیلات به شمال کشور، آمارهای ثبت شده ورود بالای مسافران به شمال کشور را نشان می‌دهد اما با سرد شدن ناگهانی شرایط جوی، خیل عظیم مسافران به سمت جنوب کشور روانه شدند و از سوم فروردین جنوب کشور با استقبال بی‌‌‌نظیر مسافران مواجه شد. به طوری که بر اساس آمارهای محلی روزانه ۶هزار گردشگر وارد جزیره کوچک هرمز می‌‌‌شدند و تا چهارم فروردین حدود ۷۸۰‌هزار نفر به قشم سفر کردند.

البته باید به این نکته توجه داشت که شاید همچنان مازندران از بیشترین میزان مسافران نوروزی برخوردار باشد، اما افزایش چشمگیر مسافران نوروزی به جنوب کشور، برخلاف سال‌های گذشته حاکی از رشد سفرها به این منطقه نسبت به مقاصد دائمی و گردشگرپذیر است. نکته قابل‌توجه در سفرهای عید ۱۴۰۱ اینکه، سفرها تنها محدود به شمال و جنوب کشور نبوده و تمامی استان‌‌‌های کشور با استقبال مسافران روبه‌رو شدند. حتی تهران نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفت و مقصد سفر مسافران نوروزی بوده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته تهران هیچ‌گاه از بعد گردشگری مورد توجه قرار نمی‌‌‌گرفته و تنها محدود به سفرهای کاری، تجاری و درمانی بوده که در ایامی غیر از تعطیلات نوروز اتفاق می‌‌‌افتاد. اما این‌بار تهران مورد توجه گردشگران از دیگر نقاط کشور قرار گرفت و این می‌تواند بر معرفی جاذبه‌‌‌های گردشگری تهران به سراسر کشور اثرگذار باشد و بتواند تهران را فراتر از تجارت و درمان بشناساند.

نکته قابل‌توجه در سفرهای نوروزی این است که، اگرچه سفرها افزایش یافته و حتی به سطح پیش از کرونا رسیده است، اما کیفیت سفرها و ارائه خدمات نه تنها در سطح سال ۹۸ نبوده بلکه در بسیاری موارد کاهش داشته است. باوجود افزایش چشمگیر هزینه‌‌‌های سفر، اما خدمات ضعیف‌‌‌تر و کیفیت سفرها پایین‌‌‌تر بوده و تنها بر کمیت افزوده شده است.