جذب توریست با «پرچم آبی»

رعایت استانداردهای مربوط به اخذ «پرچم آبی» در مراکز اقامتی-تفریحی مستقر در سواحل ترکیه و امارات که بتوانند جایگاه خودشان را در بین ۴۷ کشوردارای پرچم آبی تثبیت کنند؛ به شکل خودکار باعث جذب پایدار و تصاعدی توریست خارجی در جزایر این کشورها شده است. ترکیه مجهز به بیشترین ساحل گردشگری با پرچم آبی است که این امر با سرمایه‌گذاری نامحدود، بدون مانع و حاوی مشوق‌‌‌های دولتی امکان‌پذیر شده است به عنوان مثال در ترکیه سرمایه‌گذاران در بخش مالیات بر درآمد و کسب و کار مشمول معافیت‌‌‌های مالیاتی هستند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»سواحل آبی شمال ایران با وجود شرایط زیست محیطی و چشم‌اندازهای طبیعی و توریستی در کرانه‌‌‌های استان گلستان، مازندران و به‌ویژه گیلان در طول ۷۰۰ کیلومتر با برخورداری از جاذبه‌‌‌های متعدد طبیعی و سواحل شنی، یکی از بزرگ‌ترین کانون‌‌‌های گردشگری ایران است و از نظر توریسم تفریحی و اکوتوریست‌‌‌های داخلی و خارجی اهمیت بسیاری دارد. ساحل «چاف و چمخاله» به عنوان یکی از بهترین سواحل ماسه‌‌‌ای ایران و ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری، توریست‌‌‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند. این ساحل مانند سایر سواحل شمال ایران به‌رغم اینکه فضای مناسبی برای رونق کسب و کار و قابلیت گسترد‌‌‌ه‌‌‌ای برای جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری دریایی دارد، هنوز از تمامی ظرفیت‌‌‌ها و استانداردهای گردشگری دریایی برای جذب گردشگران خارجی استفاده نکرده است. در این گزارش با نگاهی به گردشگری آبی ترکیه و مالزی و امارات در توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی این کشورها به بررسی سواحل شمالی و به‌‌‌ویژه چمخاله پرداخته شده است.

بررسی‌‌‌های«دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: گردشگری آبی تقریبا نوع جدیدی از توریسم در جهان است که گردشگران با هدف انجام فعالیت، تفریح، ورزش یا بازدید از مناطق ساحلی و آبی به سفر به آن مناطق می‌‌‌پردازند. این نوع گردشگری درآمدزایی بسیاری برای کشورهای هدف دارد. کشورهای بسیاری همچون ترکیه، امارات و مالزی با توجه به ظرفیت‌های محیطی ساحلی و آبی خود در جهت افزایش درآمدزایی و اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری خود با بهره‌‌‌برداری و توسعه سواحل آبی توانسته‌‌‌اند جز بهترین مناطق گردشگری ساحلی جهان به شمار آیند. این کشورها با توجه به پتانسیل‌‌‌های ساحلی خود اعم از صخره‌‌‌ها، کوه‌‌‌ها و جنگل‌‌‌ها در کنار سواحل و جزایر طبیعی و سواحل شنی زیبا و تمیز و البته استراتژی و فعالیت‌های دولت‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌های بخش خصوصی با ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی و رفاهی و تشکیل کمیته ملی مدیریت مناطق ساحلی و آژانس مدیریت محیط‌زیست و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و همچنین رعایت استانداردهای بین‌المللی و تلاش برای گرفتن پرچم آبی گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌‌‌کشاند و علاوه بر درآمدزایی و اشتغال بر رشد اقتصادی و توسعه گردشگری این کشورها بسیار اثرگذار است.

در سواحل ترکیه در بخش‌‌‌های عمومی که شهرداری‌‌‌ها به‌صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، امکاناتی همچون آلاچیق، تخت و سایه‌‌‌بان، سرویس‌‌‌های بهداشتی و به خصوص حمام‌‌‌های ساحلی و شرایط ایجاد ماهیگیری وجود دارد. و بخش‌‌‌های خصوصی با تکمیل امکانات و استفاده از تفریحات آبی مانند اسکی روی آب، موج سواری، استخرهای شنا، قایق‌‌‌های تفریحی و ورزش‌‌‌های ساحلی مانند والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، دیواره‌‌‌های صخره‌‌‌نوردی و قدم زدن در سواحل شنی تمیز و همچنین برگزاری کنسرت و جشن‌‌‌های بسیار و ایجاد هتل‌‌‌های لوکس و مراکز تجاری و تفریحی و بازارهای ساحلی در افزایش توریست نقش بسیاری دارد. ترکیه با داشتن دریا و ساحل تمیز و استاندارد و قابل استفاده برای گردشگران رکورددار داشتن بیشترین ساحل «پرچم آبی» در دنیا شده است. «پرچم آبی» علامتی است که از طرف سازمان بین‌المللی استاندارد و محیط‌زیست به کشورهایی داده می‌شود که استاندارد مخصوص «نگهداری» و «بهره‌‌‌برداری چند منظوره» از سواحل آبی در آن کشور رعایت می‌شود. این استاندارد تمامی سواحل جهان را از باب استاندارد بودن و تمیزی و دوستی با محیط‌زیست و رضایتمندی بررسی می‌کند.

در دبی سواحل آبی مهم‌ترین جاذبه‌‌‌های طبیعی این شهر است. دبی با استفاده از ظرفیت بیابانی ساحلی خود مانند ماسه‌‌‌های نرم و تمیز، درختان نخل و باغ‌‌‌های بیابانی و ایجاد امکانات رفاهی مانند دوش، تخت و آفتاب‌‌‌گیر، سرویس بهداشتی و آلاچیق و امکانات گردشگری و جذاب مانند ورزش‌‌‌های آبی و ساحلی، باشگاه‌‌‌های ورزشی، پارک‌‌‌های کودکان، شترسواری و اتومبیل‌‌‌رانی، کیوسک‌‌‌های اغذیه، کافه‌ها و رستوران‌ها و باربیکیوهای نزدیک پلاژها، هتل‌‌‌های لوکس و مراکز تجاری و بازارهای محلی و صنایع دستی در اطراف دریا توانسته به یکی از بهترین مناطق گردشگری ساحلی جهان تبدیل شود. سواحل عمومی دبی با کمک شهرداری دبی و ایجاد امکانات رفاهی و سواحل خصوصی که امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری دارد توریست‌‌‌های بسیاری را جذب خود می‌کند.  سواحل مالزی با انواع تفریحات و جاذبه‌‌‌های طبیعی و مصنوعی همچون آفتاب، سواحل شنی، صخره، سواحل تمیز و مناظر سبز و تخنه سنگ‌‌‌ها، درختان نخل طبیعی، هتل‌‌‌های بزرگ، مکان‌‌‌های تفریحی و ورزش‌‌‌های آبی و چتربازی، ماهیگیری، تور جزیره، رستوران‌‌‌هایی با غذاهای دریایی و بین‌المللی، امکانات رفاهی گسترده و دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل برای رسیدن به سواحل جز بهترین سواحل جهان محسوب می‌شود. نزدیک به ۴۰ جزیره بزرگ و کوچک در اطراف آب‌‌‌های این کشور وجود دارد.

جاذبه‌‌‌های گردشگری ترکیبی از همکاری مشترک دولت، شهرداری‌‌‌ها و بخش‌‌‌های خصوصی است که امکانات رفاهی و گردشگری مناسب با ظرفیت‌‌‌های محیطی این کشور برای گردشگران فراهم شده است.

 فاصله سواحل «شمال»تا جذابیت توریستی

سواحل شمال ایران به دلیل برخورداری از عوامل مساعد طبیعی و آب و هوایی، رطوبت نسبی، پوشش جنگلی و چشم‌اندازهای طبیعی و همچنین سهولت دسترسی به تهران و سایر شهرهای پرجمعیت یکی از مساعدترین مناطق ایران برای توسعه صنعت گردشگری است. این مناطق علاوه بر داشتن سواحل شنی دارای اراضی سرسبز و کوه‌‌‌های بلند و دامنه‌‌‌های پوشیده از جنگل، تالاب‌‌‌ها و مرداب‌‌‌ها و جزایر طبیعی و زیستگاه حیات وحش است.

 این سواحل در کنار استفاده از آبزیان و توسعه صنعت شیلات، نگاه ویژه‌‌‌ای به گردشگری دریایی داشته‌اند. سواحلی همچون سلمانشهر (متل قو)، نمک آبرود، رامسر، نوشهر، چمخاله و بندر انزلی و ساحل گیسوم با ایجاد امکانات رفاهی مانند دوش، تخت و سایه‌‌‌بان، کافه، اتاق‌‌‌های تعویض لباس، رختکن و کمد در پلاژها، رستوران‌‌‌ها و هتل‌‌‌ها و ویلاهای اطراف ساحل، اسکله تفریحی، ورزش‌‌‌های آبی مانند موج سواری، قایق سواری، شاتل پاراسل و جت‌اسکی و ورزش‌‌‌های ساحلی مانند والیبال و فوتبال ساحلی، چتربازی بر فراز دریا، سوارکاری، موتورهای ATV، ایجاد آلاچیق‌‌‌هایی اطراف ساحل و شرایط شب‌‌‌مانی، مراکز تجاری و پارک‌‌‌های بازی کودکان و شهر بازی در برخی سواحل، جاذبه‌های بسیاری برای گردشگری در کشور دارند. ساحل چاف و چمخاله با داشتن امکانات رفاهی و خدماتی و تفریحی بسیار که توسط شهرداری این شهر ایجاد شده و دارای پتانسیل‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های طبیعی بسیاری همچون دو جزیره ارشیا و فلامینگو، مرداب و رودخانه‌‌‌ای که با گذشتن از شهر به دریا می‌رسد و سواحل شنی زیبا یکی از بهترین سواحل گیلان به شمار می‌‌‌آید. اما این ساحل همچون سایر سواحل شمال ایران به‌رغم ایجاد امکانات بسیار هنوز به استانداردهای بین‌المللی و محیط‌زیستی مناطق ساحلی دست نیافته است.  دلایل متعددی همچون عدم‌حمایت از سرمایه‌گذاری بخش‌‌‌های خصوصی، رقابت بین شهرهای مختلف برای گرفتن امتیازات به نفع خود برای جذب گردشگر، کم توجهی به محیط‌زیست و عدم‌مدیریت کافی در پاک‌‌‌سازی و تمیزی سواحل از جمله موانع استفاده از تمام ظرفیت‌‌‌های گردشگری دریایی این منطقه است.