اتاق فکر گردشگری در آمریکا

آمریکا یکی از پربازدیدترین مقاصد مسافرتی در سراسر جهان است که هر ساله گردشگران بسیاری را برای بازدید از شهرهای معروف این کشور، پارک‌های ملی و دیگر مقاصد گردشگری به خود جلب می‌کند. در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران ورودی به این کشور تقریبا به ۸۰میلیون نفر رسید و با کسب درآمد بالا توانست به رتبه اول پردرآمدترین کشور دنیا در بخش گردشگری دست یابد. بازار گردشگری در مجموع ۱/ ۱تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا کمک کرده و میلیون‌ها شغل را مورد حمایت قرار داده است که البته همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، نرخ اشتغال و تولید اقتصادی بازار گردشگری آمریکا را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و این کشور در سال ۲۰۲۰ با کاهش هزینه‌های سفر در حدود ۳۵۵میلیارد دلار مواجه شده است، اما با توجه به اقدامات گسترده این کشور در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی به‌ویژه اجرای طرح واکسیناسیون سراسری، در سال ۲۰۲۱ توانست بازار گردشگری خود را بازیابی کرده و در مسیر بهبود قرار دهد.

صنعت گردشگری در آمریکا حدود ۳درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داده است و سهم صادرات سفر و گردشگری ۱۱درصد از کل صادرات آمریکا و ۳۳درصد از کل صادرات خدمات آمریکا است که این امر سفر و گردشگری را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرات خدمات کشور معرفی کرده است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۶۶ میلیون گردشگر داخلی و خارجی را ثبت کرده و در رتبه دوم مقاصد گردشگری جهان  به لحاظ تعداد توریست ورودی قرار گرفته است. ایالات متحده در بخش گردشگری حدود ۲۳۳میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. به‌طور متوسط هر گردشگر ورودی حدود ۱۲۰۰دلار در آمریکا هزینه می‌کند.

میزان درآمد گردشگری در سال ۱۹۹۵ بیش از ۹میلیارد دلار از ۸میلیون گردشگر بوده که این رقم طی گذشت ۲۴ سال به ۲۳۳میلیارد دلار رسیده است که این امر را می‌توان در مدیریت، سیاستگذاری‌های درست و به موقع متولی گردشگری این کشور دانست که توانست آمریکا را به اقتصاد برتر گردشگری در جهان تبدیل کند. در سال ۲۰۱۹، مسافران داخلی ۹۷۲ میلیارد دلار در آمریکا هزینه کردند که این رقم ۸۶درصد از کل هزینه سفر در این کشور را تشکیل می‌دهد. سفرهای داخلی تقریبا از ۹/ ۷میلیون شغل در آمریکا پشتیبانی می‌کند. گردشگری ورودی بین‌المللی و مشاغل داخلی محرک اصلی رشد صنعت گردشگری در آمریکا به شمار می‌رود.

موفقیت و پیشرفت صنعت گردشگری آمریکا تنها با فعالیت بخش خصوصی امکان‌پذیر نبود، بلکه بخش دولتی با مدیریت و سیاستگذاری‌های به‌موقع و صحیح شرایط فعالیت و پیشرفت بخش خصوصی را فراهم کرده است. گردشگری آمریکا مانند فرانسه به‌صورت جداگانه و مستقل در کابینه حضور ندارد، بلکه بخشی از وزارت بازرگانی است که از طریق سازمانی بین دولتی این بخش را اداره می‌کند. در کنار فعالیت سازمان هیات سفر و گردشگری، شورای سیاستگذاری گردشگری نیز برای کمک به وزیر بازرگانی تشکیل شده است.

هیات مشاوره سفر و گردشگری آمریکا (TTAB) به‌عنوان نهاد مشورتی وزیر تجارت در امور صنعت سفر و گردشگری در آمریکا فعالیت می‌کند. این هیات به وزیر درباره سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی تاثیرگذار بر صنعت سفر و گردشگری و مسائل جاری و نوظهور مشاوره می‌دهد و محلی برای بحث و ارائه پیشنهاد راه‌حل‌های مربوط به مشکلات بازار گردشگری است. این هیات درباره طیف وسیعی از سیاست‌ها و مسائل مربوط به سفر و گردشگری همچون تسهیل سفر، سیاست صدور روادید، زیرساخت‌ها، امنیت هوانوردی، تحقیقات، سیاستگذاری در حوزه انرژی و پایداری اقتصادی به وزیر بازرگانی مشاوره می‌دهد. این هیات شامل ۳۲ عضو است که توسط وزیر بازرگانی تعیین می‌شوند. اعضای این هیات متشکل از نماینده شرکت‌های حوزه بازار سفر و گردشگری از سراسر ایالت‌های آمریکا است.

در کنار این هیات مشاوره در وزارت بازرگانی یک شورای سیاستگذاری گردشگری (TPC) توسط کنگره آمریکا ایجاد شده است. این نهاد کمیته‌ای بین سازمانی و فدرال است که توسط وزیر بازرگانی اداره می‌شود و ۱۵۱ عضو دارد، اما مهم‌ترین متولی گردشگری آمریکا دفتر ملی سفر و گردشگری است که تمامی فعالیت‌های حوزه گردشگری در این سازمان صورت می‌پذیرد.

دفتر ملی سفر و گردشگری به‌عنوان دفتر گردشگری فدرال آمریکا فعالیت می‌کند و مسوول اصلی جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و انتشار آمار بین‌المللی سفر و گردشگری این کشور است. در واقع این دفتر متولی اصلی مدیریت، بهبود و گسترش سفر و گردشگری در آمریکا است تا تاثیر سفر و گردشگری در این کشور را گزارش دهد.

سازمان ملی سفر و گردشگری مسوول تدوین و اجرای سیاست ملی گردشگری است و اجراکننده مسوولیت‌های دولت در کنترل، هدایت و ارتقای گردشگری است. این سازمان وظیفه هماهنگی تمامی نهادها و ارگان‌های فعال در توسعه گردشگری را برعهده دارد و هدف این سازمان دستیابی بازار گردشگری به حداکثر سود اقتصادی و اجتماعی به ویژه از گردشگری بین‌المللی است که این امر با تحقیق، ارائه اطلاعات و تبلیغات در داخل و خارج از کشور، تنظیم استانداردهای اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها، کنترل فعالیت آژانس‌های مسافرتی خصوصی، رفع مشکلات فنی و حقوقی، توسعه روابط بین‌الملل و مناطق منتخب، و سیاستگذاری کلی و ترویج گردشگری تحقق می‌یابد. دفتر ملی سفر و گردشگری آمریکا (NTTO) علاوه بر ارائه آمارهای رسمی، با کاهش موانع بنیادی در گردشگری، فضای مثبتی را برای رشد سفر و گردشگری ایجاد می‌کند. این دفتر اقدامات گسترده‌ای جهت بازیابی و تبلیغات انجام می‌دهد. همچنین هماهنگ‌کننده تمامی بخش‌های گردشگری در سراسر ایالت‌ها است. این دفتر همچنین از طریق شورای سیاستگذاری خود اقدام به افزایش رقابت بین‌المللی صنعت سفر و گردشگری آمریکا و افزایش صادرات آن، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی آمریکا می‌کند.

در واقع عملکرد و تاثیر این دفتر در چهار حوزه خلاصه می‌شود. این چهار حوزه شامل مدیریت سیستم آماری سفر و گردشگری برای ارزیابی مشارکت اقتصادی در این صنعت و تنها منبع ارائه‌کننده آمارهای مشخص در مورد سفرهای بین‌المللی به آمریکا؛ طراحی و اداره فعالیت‌های توسعه صادرات، توسعه و مدیریت در امر سیاستگذاری، استراتژی و حمایت از گردشگری و کمک‌های فنی و مالی برای گسترش گردشگری بین‌المللی و توسعه اقتصادی داخلی می‌شود.

دفتر ملی سفر و گردشگری سازمانی بین دولتی جهت تامین منافع گردشگری آمریکا در عرصه جهانی و مسائل مربوط به سفر و گردشگری است که ریاست کمیته گردشگری سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را نیز برعهده دارد. همچنین به عنوان نماینده رسمی در همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و گروه کاری گردشگری و ناظر رسمی دولت آمریکا به عنوان شرکت‌کننده در کمیته‌ها و فعالیت‌های سازمان ملل عمل می‌کند.

این دفتر رابط رسمی برند گردشگری آمریکا برای دولت فدرال است که هدف اصلی آن ارائه اطلاعات سفر و راهنمایی مسافران بین المللی درباره آمریکا است. این سازمان دولتی-خصوصی به هزاران نهاد بازار گردشگری آمریکا اجازه می‌دهد تا محصولات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان سراسر جهان قرار داده و منابعی را برای صادرات به آنها ارائه دهند که این امکانات شامل تمامی ۵۰ ایالت، ۵ سرزمین آمریکا و صدها مقصد گردشگری آمریکا می‌شود.

 پیش از دفتر ملی سفر و گردشگری، متولی گردشگری آمریکا اداره مسافرت و گردشگری آمریکا (USTTA) بوده که در سال ۱۹۸۱ توسط قانون سیاست ملی گردشگری تاسیس و جانشین خدمات مسافرتی آمریکا -که در سال ۱۹۶۱ ایجاد شده بود- شد. البته در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا طی تصمیمی تمامی دفاتر این اداره را به دلیل عدم نیاز بست. پس از آن در حدود سال ۲۰۰۳ دفتر ملی سفر و گردشگری ایجاد شد.

متولی گردشگری آمریکا با توجه به نیاز جهانی، زیرساخت‌های این صنعت را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ به شدت افزایش داده است. وزارت بازرگانی از طریق اداره تجارت بین‌المللی خود در این زمینه اقدام می‌کند. مهم‌ترین زیرساخت در زمینه فناوری و اطلاعات است که برنامه‌هایی در جهت توسعه پهنای باند و دیگر فناوری‌ها در آمریکا به اجرا در آورده که این امر زمینه را برای رشد اقتصادی پایدار فراهم می‌کند و برای پروژهای در این راستا حدود ۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

همچنین بهبود آموزش، ایمنی عمومی و مراقبت‌های بهداشتی و پیشرفت در حوزه گردشگری دیگر اولویت‌های متولی گردشگری آمریکا برای زیرساخت‌ها است که سرمایه‌گذاری کلانی در جوامع محلی موردنیاز مشاغل با کیفیت بالا و افزایش رفاه صورت گرفته و استراتژی‌های مناسبی برای ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی و منطقه‌ای برای رشد مشاغل و حمایت از کارکنان به اجرا درآمده است. همه گیری کرونا تاثیر بی‌سابقه‌ای بر گردشگری داخلی و خارجی آمریکا داشته است. به طوری که در سال ۲۰۲۰، سفرهای خارجی آمریکا کاهش ۸۱درصدی داشته است که به پایین‌ترین سطح خود در ۳۵ سال گذشته رسید. از این رو متولی گردشگری آمریکا سعی در جمع‌آوری اطلاعات کامل و کلیدی در حوزه سلامت، اقتصاد و سفر کرده است تا از این طریق  به مشاغل، سیاست‌گذاران و جوامع در جهت اطلاع از وضعیت سفر و برنامه ر‌یزی کمک کند. با تشکیل کمیته محافظت از صنعت گردشگری در کرونا توسط دفتر ملی سفر و گردشگری، بخشی از بازار گردشگری و همچنین تجزیه و تحلیل درباره تجارت بین‌المللی، توسعه یافته است و به بررسی تمامی شاخص‌های مهم همچون، تعداد مبتلایان، گردشگران بین‌المللی، شاخص‌های سفر، سفر در تجارت، رفتارهای مالی و احساسی مصرف‌کنندگان و شاخص‌های کلیدی اقتصادی در عملکرد بخش سفر و گردشگری آمریکا پرداخته است. این کمیته متشکل از عوامل دولتی همچون دفتر آمار کار، وزارت حمل و نقل، اداره سرشماری آمریکا و... و عوامل خصوصی همچون آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی و دیگر فعالان گردشگری است.

این کمیته به توصیه هیات مشاوره سفر و گردشگری آمریکا به وزیر بازرگانی ایجاد شده است که با قرار دادن داده‌ها و دسترسی آسان به آنها، صنعت سفر و گردشگری می‌تواند از آن برای آگاهی از تصمیمات و برنامه‌های استراتژیک و کمک به سیاست‌گذاران در بررسی اقدامات بهبود اقتصادی استفاده کند. این کمیته درصدد توسعه فعالیت‌های خود در زمینه‌های مختلف همچون گردشگری بین‌المللی، آمار تراز پرداخت‌های سفر و تاثیر کلی اقتصاد سفر و گردشگری است.

آمریکا اگرچه در سال ۲۰۲۰ مبنای سفرها را بر گردشگری داخلی نهاد و گردشگری بین‌المللی را برای مدتی تعطیل کرد، پس از واکسیناسیون سراسری برنامه‌های خود در سال‌جاری را براساس شروع مجدد گردشگری بین‌المللی اولویت‌بندی کرده است و دولت آمریکا با اولویت قرار دادن سفرهای بین‌المللی چند بازار اصلی از جمله انگلیس، اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را به‌عنوان مقصدی برای گردشگری بین‌المللی درنظر گرفته است و برای این منظور با شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی توافقاتی صورت داده تا هرچه زودتر سفرهای بین‌المللی و تجاری را آغاز کنند. دولت آمریکا در راستای تحقق این امر حدود ۷۵۰میلیون دلار به بازار سفر و گردشگری کمک مالی کرده است. همچنین کمپین‌های تبلیغاتی با شعار «آمریکا آماده حضور گردشگران است» برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است. ورود گردشگران در آمریکا از ۷۰۲ هزار نفر در ماه فوریه به بیش از یک‌میلیون نفر در ماه مارس ۲۰۲۱ رسید.