این مشکل در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی ‌‌‌به شدت از وضعیت قیمت‌گذاری این محصول گله‌‌‌مند هستند. ضمن اینکه طلب اوره‌‌‌سازان معمولا با تاخیر زیادی پرداخت می‌شود. مغانلو با تاکید بر این مفهوم که امروز در خصوص مواد اولیه و مواد پتروشیمی‌‌‌ موردنیاز با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: «ما در داخل کشور، در عین اینکه صادر‌کننده بزرگ اوره هستیم، اما در حوزه صنایع داخلی کشور، با تامین اوره مشکل داریم چرا که تولیدکنندگان از عرضه خودداری می‌کنند و بازار با این مشکلات مواجه شده است.

کاهش عرضه کریستال ملامین به دلیل کمبود خوراک

اما اوره تنها محصول پتروشیمی ‌‌‌نیست که نحوه عرضه آن با چالش مواجه است. دبیر انجمن صنعت چوب در حالی که وضعیت عرضه کریستال ملامین در بورس را مورد نقد قرار می‌دهد، می‌‌‌گوید: عمده مواد موردنیاز از بازار بورس پتروشیمی ‌‌‌تامین می‌شود، اما مقررات وضع‌شده در این بازار موجب شده است که برخی از اقلام موردنیاز تولیدی را گران‌‌‌تر از مواد تولیدی جهانی بخریم. به گفته وی، یکی از چالش‌‌‌های اصلی وضعیت قیمت این محصول در بازار است. متاسفانه قیمت کریستال ملامین به صورت دوره‌‌‌ای افزایش پیدا می‌کند و همین مساله باعث افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات این صنعت شده است.

مغانلو با بیان اینکه عرضه کریستال ملامین با نوسانات سینوسی زیادی همراه است، ادامه داد: هم‌اکنون با کمبود عرضه این محصول در بورس مواجه هستیم. طوری که بسیاری از تولیدکنندگان به سراغ استفاده از ذخایر خود در انبارها رفته‌‌‌اند. وی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی کمبود عرضه کریستال ملامین چه بوده است، ادامه داد: واحدهای پتروشیمی ‌‌‌همچون شیراز و خراسان دلیل این کاهش عرضه را مشکلات موجود در تامین خوراک در فصول سرد سال اعلام کرده‌‌‌اند. ضمن اینکه این مساله در دو سال گذشته که مساله ناترازی گاز بیشتر شده، فراگیر‌تر شده است. دبیر انجمن صنایع چوب ایران همچنین در پاسخ به این سوال که سهم مواد پتروشیمی‌‌‌ از قیمت تمام‌شده صنایع چوبی چقدر است، گفت: ۱۰درصد از مواد اولیه مصرفی در صنعت چوب انوع چسب‌‌‌ها و ۹۰‌درصد دیگر را چوب تشکیل می‌دهد. اما با توجه به قیمت بالای چسب‌‌‌ها می‌توان گفت که مواد پتروشیمی‌‌‌ سهمی‌‌‌ حدود ۲۰ درصدی از قیمت تمام‌شده تولیدات در صنعت چوب را به خود اختصاص می‌دهند.

وقتی کمبود انرژی دامن صنایع چوبی را هم می‌گیرد

جدای از دردسرهایی که ناترازی گازی برای تامین خوراک صنایع چوب ایران ایجاد کرده، کمبود انرژی فرآیند تولید در این صنعت را هم با چالش مواجه کرده است.

به گفته وی، مهم‌ترین چالش موجود پیش روی تولیدکنندگان اوراق چوبی، انرژی است که در تابستان مشکلات برق و در زمستان مشکلات گاز آنها را می‌‌‌آزارد، چرا که اولویت مصرف گاز و برق کشور، با مصارف خانگی است و همین امر موجب می‌شود که بخشی از انرژی در این دوره‌‌‌ها قطع شود که باعث ایجاد مشکلات عمده‌‌‌ای برای تولیدکنندگان می‌شود.