بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شبکه اقدام علیه آفت‌کش‌‌‌ها (PAN)، اکنون این کشور در حذف تدریجی آفت‌‌‌کش‌‌‌هایی که برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضر هستند، تا سطح استانداردهای اتحادیه اروپا، شکست خورده است. ۱۳ ماده از ۳۶ ماده شیمیایی تحت تعاریف سازمان ملل، آفت‌کش‌‌‌های بسیار خطرناک در نظر گرفته می‌‌‌شوند و در رده مضرترین مواد شناسایی می‌‌‌شوند. بازارهای اصلی این مواد شیمیایی خطرناک، کشورهای دارای درآمد کم تا متوسط مثل برزیل و هند هستند. هر چند عرضه برخی از این سموم پیش از این در بازارهای اروپایی ممنوع شده‌‌‌اند، اما شرکت‌های اروپایی همچنان می‌توانند این مواد را تولید کنند و آنها را در مناطقی که مقررات زیست محیطی ضعیف‌‌‌تری دارند به فروش برسانند.

به طور کلی، چهار مورد از این آفت‌‌‌کش‌‌‌ها برای زیست زنبورها بسیار سمی ‌‌‌هستند، یکی آب را آلوده می‌کند و یکی برای موجودات آبزی بسیار سمی‌‌‌ است. همچنین۳۰ مورد از ۳۶ مورد اجازه استفاده در اتحادیه اروپا را داشتند اما از آن زمان به بعد استفاده از آنها توسط اتحادیه اروپا ممنوع شد. استفاده از شش مورد باقی‌مانده نیز ازسوی دولت بریتانیا تایید شده است، اما استفاده از آنها توسط اتحادیه اروپا تایید نشده است.

دولت بریتانیا از زمان برگزیت هر سال مجوز اضطراری برای استفاده از نئونیکوتینوئید را که برای زنبورها بسیار سمی ‌‌‌است می‌دهد. نونیکوتین‌‌‌گون‌‌‌ها یا نئونیکوتینوئیدها دسته‌‌‌ای از حشره‌‌‌کش‌‌‌های سیستماتیک موثر بر دستگاه عصبی هستند که از نظر شیمیایی به نیکوتین شباهت دارند. گسترش این دسته از حشره‌‌‌کش‌‌‌ها در دهه ۱۹۸۰ میلادی به وسیله شرکت نفتی شل و در دهه ۱۹۹۰ میلادی به وسیله شرکت بایر صورت پذیرفت. اتحادیه اروپا استفاده اضطراری از این مواد شیمیایی را ممنوع کرده است.

نیک مول، از شبکه اقدام علیه آفت‌‌‌کش‌‌‌ها در بریتانیا، در این خصوص اظهار کرد: انگلیس در حال تبدیل شدن به فرزند سمی ‌‌‌اروپاست. دولت بارها قول داده است که استانداردهای زیست محیطی ما پس از برگزیت از بین نخواهند رفت و با این حال، ما اینجا هستیم، کمتر از چهار سال بعد، و در حال حاضر می‌‌‌بینیم که استانداردهای ما بسیار عقب‌تر از استانداردهای اتحادیه اروپاست. با توجه به اینکه زنبورهای بریتانیا و دیگر گرده‌‌‌افشان‌‌‌ها در حال کاهش هستند و آب‌‌‌های ما هرگز آلوده‌‌‌تر از این نبوده‌اند، اکنون زمان آن است که برای حفاظت از طبیعت قدم‌‌‌هایی برداریم. به گفته وی، در عوض، دولت انگلیس تصمیم گرفته است تا حیات وحش بریتانیا را در معرض مواد شیمیایی سمی‌‌‌تر قرار دهد.

از این مواد شیمیایی، ۱۲ مورد به عنوان سرطان‌‌‌زا طبقه‌‌‌بندی شده‌‌‌اند، ۹ مورد به عنوان مختل‌‌‌کننده‌‌‌های غدد درون‌ریز شناخته شده‌‌‌اند که با هورمون‌‌‌ها تداخل دارند و با ناباروری مرتبط هستند و هشت مورد نیز سموم رشدی یا تولید مثلی هستند که با مشکلات باروری نیز مرتبط هستند. دو آفت‌کش دیگر مهارکننده کولین استراز هستند که می‌توانند سیستم تنفسی را مختل کنند و یکی به عنوان سمی‌‌‌ حاد طبقه‌‌‌بندی می‌شود.

محققان گفتند که این واگرایی تا حدی ناشی از نظام جدید اعطای مجوز در بریتانیا برای این مواد شیمیایی است، پس از اینکه دولت بریتانیا تصمیم گرفت به همه آفت‌‌‌کش‌‌‌ها با مجوزهایی که قبل از دسامبر ۲۰۲۳ منقضی می‌‌‌شوند، یک تمدید خودکار سه‌ساله اعطا کند. پیش از این، تمام سموم دفع آفات دارای مجوز حداکثر ۱۵ ساله قبل از تایید مجدد بودند. شبکه اقدام علیه آفت‌کش‌‌‌ها از دولت می‌‌‌خواهد تا استانداردها را مطابق با اتحادیه اروپا برای محافظت از سلامت انسان، صنعت کشاورزی و محیط‌زیست بازگرداند.

مول در ادامه خاطرنشان کرد: شکاف در حال ظهور بین استانداردهای آفت‌‌‌کش‌‌‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا به‌‌‌طور باورنکردنی نه تنها برای سلامت انسان و حفاظت از محیط‌‌‌زیست، بلکه برای آینده کشاورزی بریتانیا نگران‌‌‌کننده است، زیرا استانداردهای ما هرروز بیشتر و بیشتر از بزرگ‌ترین شریک تجاری ما عقب می‌‌‌ماند. صادرات مواد غذایی بریتانیا حاوی آفت‌‌‌کش‌‌‌هایی که تولیدکنندگان اتحادیه اروپا مجاز به استفاده از آنها نیستند، احتمالا با مشکل مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا هنوز حدود ۶۰‌درصد از صادرات محصولات کشاورزی بریتانیا را به خود اختصاص می‌دهد، تاثیر آن بر کشاورزان می‌تواند ویرانگر باشد.

سخنگوی اداره محیط‌زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا گفت: مقررات بسیار سخت فقط در مواردی اجازه فروش و استفاده از آفت‌کش‌‌‌ها را می‌دهد که ارزیابی علمی‌‌‌ به وضوح نشان دهد که آنها به مردم آسیب نمی‌‌‌رسانند یا خطرات غیرقابل قبولی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌‌‌کنند. آفت‌‌‌کش‌‌‌ها برای توزیع و استفاده در بازار بریتانیا باید توسط قانون‌گذاران متخصص، سازمان اجرایی بهداشت و ایمنی یا وزیران، پس از ارزیابی‌‌‌های علمی‌‌‌ دقیق خطرات آنها، مجوز کسب کنند. به طور گسترده‌‌‌تر، مدیر اجرایی بهداشت و ایمنی در حال توسعه برنامه‌‌‌ای برای بررسی تاییدیه‌‌‌های آفت‌‌‌کش‌‌‌های موجود در بازار است و در صورت شناسایی نگرانی‌های جدی، می‌تواند در هر زمان برای بازبینی تاییدیه اقدام کند.

این در حالی است که آزمایش محصولات غذایی در آمریکا نشان داده که سه مورد از هفت آفت‌کش کشاورزی در آمریکا حاوی مواد شیمیایی ماندگار است که برخی از آنها استفاده گسترده‌‌‌ای در صنعت کشاورزی این کشور دارند. مشخص نیست که چرا این مواد شیمیایی به آفت‌‌‌کش‌‌‌ها اضافه می‌‌‌شوند، اما برخی در این صنعت معتقدند از آنها به عنوان عامل پراکنده کردن آفت‌‌‌ها استفاده می‌شود. نتایج آزمایش‌‌‌های جدید، اختلافات مداوم بین ناظران فدرال و محققان مستقل را درباره میزان آلودگی آفت‌کش کشاورزی در آمریکا با مواد شیمیایی سمی ‌‌‌و خطرناک و نحوه پاسخگویی به آن نشان می‌دهد.