«علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران» در خصوص وضعیت فعلی تامین نهاده‌های حوزه آبزیان می‌گوید: پرورش‌دهندگان ما نیز مانند دیگر بخش‌های حوزه دامپروری که این روزها با مشکل تامین سویا مواجه هستند در بحث تامین و قیمت نهاده‌های مورد نیاز با چالش مواجه هستند. به طوری که قیمت نهاده‌ها بسیار بالا رفته است و این امر موجب محدودیت‌های صادراتی در این حوزه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته اخیرا شرکت‌های تولید مواد غذایی و خوراک آبزیان با پرورش‌دهندگان حوزه تعاملاتی داشته‌اند مبنی بر اینکه قیمت نهاده‌ها به نحوی افزایش یابد که مزیت تولید و رقابت در بازارهای جهانی از دست نرود تا به این ترتیب خللی در روند صادراتی هم ایجاد نشود.

خدایی گفت: مساله توزیع خوراک با قیمت‌ مناسب برای ادامه روند تولید بسیار حائز اهمیت است به‌خصوص اینکه بر فرض در بخش میگوی پرورشی در سال قبل حدود ۳۷‌هزار و ۵۰۰ تن میگو راهی بازارهای جهانی شده است و ۱۳۷ میلیون دلار نیز ارزش کل این حجم صادرات بوده و ارز آوری داشته است.

از سوی دیگر مجید ربیع‌زاده فعال و کارشناس بخش آبزیان کشور نیز معتقد است اگرچه از نظر تامین خوراک، پرورش دهندگان مشکلی ندارند اما قیمت‌ها بسیار بالاست. ربیع‌زاده می‌گوید: در حال حاضر از نظر تامین خوراک، مشکلی نیست اما قیمت‌ها بالاست؛ به این معنا که قیمت به نسبت کیفیت بالاست به نحوی که قیمت‌ها نهایتا با ۱۰‌درصد اختلاف تقریبا با قیمت‌های جهانی برابری می‌کند اما در کیفیت حدود ۳۰‌درصد پایین‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که برای رفع این مشکلات چه باید کرد گفت: باید یک چارچوب نظارتی باشد چون این نهاده‌ها تامین می‌شود و به دست کارخانه‌ها می‌رسد. بنابراین باید از نظر کیفی بر این تولیدات نظارت شود.

این فعال بخش آبزیان کشور در خصوص شرایط حاکم بر بازار نیز گفت: در واقع به دلیل مشکلات اقتصادی سهم ماهی و میگو در سبد خانوارها بسیار کم شده است و بنابراین بازار داخلی ضعیف شده است. از آن طرف هم چون چارچوب استاندارد کیفی مناسب صادرات نداریم، حجم صادرات قابل قبول نیست. همان‌طور که می‌دانید به طور کلی ۱۰‌درصد از آبزیان ما صادر می‌شود در حالی که تا بازار صادراتی نشود یعنی کیفیت صادرات نداشته باشیم طبیعتا این حرف و حدیث‌ها وجود دارد.