چندی پیش رئیس انجمن خودروسازان در نامه‌ای به منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت بار دیگر خواستار تاخیر در اجرای ۷ استاندارد تعلیقی شد‌. هر چند وی تحریم‌ها و افزایش قیمت خودرو را مانع اجرای استانداردها عنوان کرده با این حال شورای رقابت با افزایش قیمت ۲۵ محصول ایران خودرو اولین مانع را در این زمینه از سر راه خودروسازان برداشت‌. شورای رقابت در زمان افزایش قیمت خودروهای یاد‌شده اعلام کرد که تغییرات قیمتی به‌‌‌دلیل اعمال استانداردهای جدید و تغییرات فنی در خودروها است و از ابتدای تیرماه اجرا می‌‌‌شود. برخی از این اقدام شورای رقابت به قیمت‌گذاری سینوسی یاد کردند و تاکید داشتند که زمان شروع استاندارد‌سازی این خودروها پایان تیرماه بوده بنابراین شورای مذکور باید قبل از قیمت‌گذاری پیش‌بینی استانداردسازی خودروها را می‌کرده، با این حال شورای رقابت ترجیح داده که دراین زمینه سینوسی عمل کند‌. اما طبق قیمت‌های جدید این شورا دناپلاس رینگ فولادی ۴۳میلیون و ۸۳۱هزار تومان، پژو ۲۰۷ دستی ۶میلیون و ۳۵هزار تومان و پژو ۲۰۷ دستی TU۳ ۱۰میلیون و ۶۹۳هزار تومان کاهش قیمت پیدا کردند.

از این میان بیشترین رشد قیمت مربوط به تارا اتوماتیک V۴ با ۳۴میلیون و ۴۵۳هزار تومان افزایش قیمت است. سورن‌پلاس نیز با ۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان تغییرات، کمترین رشد قیمت را به خود تخصیص داده است. دنا پلاس توربوشارژ ‌‌‌۶سرعته و دنا پلاس توربوشارژ جوانان نیز به ترتیب ۱۷میلیون و ۹۸۲هزار تومان و ۴۶میلیون و ۱۳۱هزار تومان افزایش قیمت داشته‌‌‌اند. خودروی پرطرفدار بازار یعنی پژو پارس TU۵ هم از این قافله عقب نمانده و ۱۸میلیون و ۴۰۷هزار تومان رشد قیمت را ثبت کرده است. البته تعداد خودروهایی که مشمول رشد قیمت شدند ۲۵ محصول بود.

بر این اساس روز گذشته شرکت ایران‌خودرو قیمت پایه برخی از محصولات خود را با توجه به مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش دوباره قیمت اعلام کرد‌. در جدولی که در این زمینه منتشر شده دنا پلاس با افزایش قیمت شورای رقابت ۳۴۷ میلیون تومان‌، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای با قیمت ۳۶۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌، تارا اتوماتیک با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان‌، پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی ۲۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌، هایما s۵ با قیمت ۸۴۱میلیون تومان و سورن پلاس با قیمت ۲۷۹ میلیون تومان قرار است عرضه شود‌. در این زمینه اما روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها از امکان گران‌فروشی خودروسازان با توجه به استاندارد‌سازی گلایه کردند، این در شرایطی است که تجهیز خودرو به استانداردهای جدید با صرف هزینه‌ای گزاف در تمامی خودروسازان جهانی انجام می‌شود حال آنکه نباید توقع داشت که خودروهای داخلی از این موضوع مستثنی باشند.