این صنعت همچنان بر آموزش و استانداردهای سلامت کیفیت مواد اولیه در سراسر زنجیره تامین و سلامت و رفاه دام و طیور متمرکز است. خوراک دام پتانسیل فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای برای بهبود سلامت و ایمنی دارد. پیشرفت در فناوری و تقاضاهای پایین‌دستی راه را برای تغییرات دگرگون‌کننده هموار می‌کند. در نتیجه تغییر پارادایم «بعدی» منجر به سیستمی قوی‌تر و سالم‌تر، تقویت بیشتر روابط با مشتری، اعتماد بیشتر مصرف‌کنندگان و تولیدات دامی سودآورتر خواهد شد.

چهار روند اصلی موثر بر سلامت خوراک دام و پیشگیری از خطرهای احتمالی در پی آمده است:

۱. تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی هزینه و در دسترس بودن مواد اولیه را تهدید می‌کند و خطرات مایکوتوکسین را افزایش می‌دهد که ناشی از شرایط مرطوب، گرمای بیش از حد و خشکسالی است. برای کاهش قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین نظارت، اولین پیش‌شرط است.

۲. فناوری‌‌‌های نوین

فناوری‌‌‌های نوظهور و ارتقای فناوری‌‌‌های موجود، قابلیت ردیابی، امکان تشخیص سریع آلاینده‌‌‌ها، بهبود کنترل کیفیت و ارتقای شفافیت از جمله امکاناتی است که فناوری در اختیار صنعت گذاشته است.

۳. آگاهی مصرف‌کننده

سلامت خوراک دام در میان مصرف‌کنندگان به‌خصوص خریداران بین‌المللی رواج و توسعه ‌یافته است. هرچند پروتکل‌های ایمنی همیشه در برخی از کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و اروپای جنوبی استاندارد نیستند.با افزایش درآمد در مناطقی که پروتکل‌‌‌های ضعیفی دارند، مصرف‌کنندگان نسبت به اقدامات ایمنی مواد غذایی انتقاد بیشتری خواهند داشت و غذای سالم را در بازارهای داخلی تقاضا می‌کنند.

۴.ایمنی مواد غذایی

  با اتخاذ «فرهنگ ایمنی مواد غذایی» تولیدکنندگان خوراک دام هر روز بیشتر از دیروز از ایجاد و توسعه فرهنگ ایمنی غذا استقبال می‌کنند کـه در آن همه افراد در شرکت و واحدهای تولیدی از اهمیت سلامت خوراک آگاه هستند، نقش خود را می‌دانند و از رعایت استانداردهای ایمنی اطمینان حاصل می‌کنند.

انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران