۱- مراقبت مبتنی بر ارزش: مطابق این اولویت باید با حداکثر توان به تامین‌کنندگان خدمات بهداشتی و سلامت و نیز به آنهایی که بابت این خدمات پول پرداخت می‌‌‌کنند کمک کرد تا از مدل پرداخت به‌ازای خدمت (fee-for-service) گذر کنند و به سمت به کارگیری مدل‌های ارزش گرا که برای رسیدن به کیفیت بالاتر با هزینه کمتر طراحی شده‌‌‌اند، گرایش پیدا کنند.

۲-تکنولوژی سلامت: یونایتدهلث معتقد است که استفاده از داده‌‌‌ها و هوش بالینی (Clinical Intelligence) در بازطراحی، اتوماتیک‌‌‌سازی و به کارگیری تکنولوژی‌‌‌های جدید به منظور ساده‌‌‌سازی مراحل اداری و تصمیم‌‌‌سازی‌‌‌های کلینیکی نقش حیاتی ایفا می‌‌‌کند.

۳- خدمات مالی سلامت: ساده‌‌‌سازی فرآیندهای پرداخت برای تامین‌‌‌کنندگان و مصرف‌کنندگان یکی از جنبه‌‌‌های بنیادی در هر سیستم سلامت مدرن است.

۴- خدمات دارویی و داروخانه‌‌‌ای: تداوم نوآوری در جهت تقویت ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان، یافتن راه‌‌‌هایی در سیستم سلامت که خدمات دارویی برای مصرف‌کنندگان مزایا و منافع بیشتری داشته باشد، و ایجاد یکپارچگی خلل‌ناپذیر در قابلیت‌‌‌های بالینی، دارویی، رفتاری و سلامت همگانی از دیدگاه یونایتد هلث یک اولویت استراتژیک است.

در نگاه کلی، ساختار سازمانی گروه یونایتدهلث یک ساختار بخشی مبتنی بر نوع کسب و کار است. ساختار این گروه به گونه‌‌‌ای سازمان یافته است که از سه طریق به بهتر شدن خدمات برای مصرف‌کنندگان کمک می‌‌‌کند: اول شناسایی نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان، دوم تشریک مساعی و همکاری موثر با سیستم سلامت موجود در جامعه و سوم استفاده موثر از تکنولوژی. اجزای ساختار سازمانی در راستای ماموریت سازمان شکل گرفته و با اولویت‌های استراتژیک گفته شده سازگاری دارد. در این ساختار دو کسب و کار متمایز اما تکمیل کننده یکدیگر در قالب چهار بخش (شرکت) شامل  UnitedHealthcare، OptumHealth، OptumInsight و OptumX برای ارائه خدمات مراقبتی به ۱۵۲ میلیون نفر شکل گرفته است. سه بخش Optum به بخش UnitedHealthcare کمک می‌‌‌کنند تا کیفیت و کمیت فعالیت‌‌‌های خود را ارتقا بخشد.

وظیفه بخش UnitedHealthcare کمک به هماهنگ کردن مراقبت از بیماران، بهبود استطاعت پرداخت، مراقبت‌‌‌های بالینی، تجزیه و تحلیل روند هزینه‌ها، مدیریت استفاده از مزایای دارویی، کار موثرتر با تامین‌کنندگان مراقبت‌‌‌های سلامتی و بهداشت و نیز خلق تجربه دسترسی ساده‌‌‌تر به خدمات برای مصرف‌کنندگان است. اما وظیفه بخش‌های Optum آن است که داده‌‌‌ها، اطلاعات و تجارب مراقبت‌‌‌های سلامت و بهداشت را به کمک تکنولوژی و علم داده تجزیه و تحلیل کنند و از طریق برقراری ارتباط با شرکای تجاری و تامین‌‌‌کنندگان و ارائه راهکارهای مناسب، آنها را به ابزارهای لازم برای ارائه بهتر خدمات بهداشت و سلامت تجهیز می‌‌‌کنند. به طور مشخص بخش OptumHealth با تامین‌کنندگان، کارفرماها، نهادهای دولتی، شرکت‌های فعال در حوزه علوم زندگی و مصرف‌کنندگان نهایی در ارتباط است و خدمات مرتبط را ارائه می‌‌‌کند و بخش OptumX نیز صرفا بر حوزه خدمات مزایای دارویی متمرکز شده است.

هیات مدیره گروه یونایتد‌هلث از ۱۰نفر تشکیل شده است. اندرو ویتی مدیرعامل گروه به همراه مدیرکل امور مالی، مدیرکل امور حسابداری، مدیرکل عملیات و مدیرکل بازاریابی طی یک تقسیم‌بندی وظیفه‌ای تیم اجرایی گروه را تشکیل می‌‌‌دهند که در امور مربوطه برای کل گروه خط‌مشی تعیین می‌‌‌کنند. همچنین مطابق چارت سازمانی گروه و بر اساس یک ساختار بخشی، پنج مدیرعامل، شش قائم‌مقام اجرایی، چهار قائم‌مقام ارشد، مدیرکل فناوری اطلاعات و مدیرکل استراتژی و رشد نیز مستقیما به مدیرعامل گروه گزارش می‌‌‌دهند. به منظور حفظ موقعیت برتر شرکت در رقابت، تیمی از مهندسان و دانشمندان علوم داده مستقیما با مدیران ارشد در ارتباط هستند و تکنولوژی‌ها و استراتژی‌های مربوط به داده‌‌‌ها را اجرا می‌‌‌کنند. ساختار سازمانی گروه از نوع غیر‌متمرکز است و تصمیم‌‌‌سازی فوری و اجرای سریع تصمیمات از نتایج این ویژگی است. یکی از جنبه‌‌‌های کلیدی ساختار گروه یونایتد هلث تمرکز روی تکنولوژی و نوآوری است. فرهنگ عدم‌ترس از ریسک در بین کارکنان ترویج می‌شود تا ایده‌های جدید شکوفا شوند و چابکی و انعطاف‌پذیری سازمانی نیز پشتیبان جنبه نوآوری در ساختار است.

 به منظور ارتقای سطح نوآوری، گروه تاکید فراوانی بر توسعه و نگهداشت نیروهای با استعداد دارد و مرتبا در پی شناسایی و جذب استعدادهای نو به سازمان است. جنبه دیگر ساختار گروه، تنوع بخشی به پرتفوی کسب و کار است که فرصت سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها را فراهم می‌‌‌کند و نیز مدیریت ریسک را بهبود می‌بخشد، به گونه‌ای که بروز ریسک در یکی از بخش‌ها به کل گروه سرایت نمی‌‌‌کند. اما بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط سایت Global Data، به‌رغم حضور قدرتمند گروه یونایتدهلث در بازار، به دلیل آنکه این شرکت در زمینه‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است و از آنها درآمد کسب می‌‌‌کند، وجود رقابت شدید در صنعت سلامتی و بهداشت و حضور رقبای قدرتمندی چون شرکت‌های گروه ElevanceHealth، گروه The Cigna، هلدینگ Humana و شرکت Blue Cross Blue Shield  می‌تواند به مثابه تهدیدی برای آن تلقی شود. از سوی دیگر طبق همین بررسی، ارائه خدمات در برنامه بیمه عمومی ایالات متحده می‌تواند فرصتی برای کسب و کار این گروه باشد.