کشت گیاهان بدون نیاز  به خاک یا فصل مناسب زراعت

فارمیا برای اولین بار در پاییز سال ۲۰۲۱ به لندن نقل مکان کرد و در انبارهای غار‌مانند کارخانه غلات سابق کلوگ در این شهر اقامت گزید. در این مکان فضای کافی برای برج‌های سر به فلک کشیده سرسبز هیدروپونیک فارمیا که تا سقف کشیده می‌شود، وجود دارد که این فضای تاریک را با ردیف‌های عمودی پر می‌کند. سبزی‌‌‌های برگ‌‌‌دار روشن، که در زیر درخشش چراغ‌‌‌های مناسب رشد با تکنولوژی بالا پرورش یافته‌‌‌اند. در حقیقت هیدروپونیک یا آب‌‌‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. با این روش، در هر نقطه‌ای می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد. با این روش، می‌توان اشتغال‌زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز‌افزون جمعیت جهان در عصر گرمایش زمین است، بهره برد.

محمد زاید، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل فارمیا، می‌گوید: ما کلوگ را انتخاب کردیم زیرا بزرگ‌ترین منطقه سرپوشیده در کاناداست. زاید امیدوار است این فناوری به تغییر سیاره به سمت زندگی بهتر کمک کند. وی مدعی شد که این روش بسیار پایدار است. ما از فضای بسیار کمتر و منابع بسیار کمتری استفاده می‌کنیم تا محصولات بسیار بیشتری را به طور مداوم و در طول سال تولید کنیم. هیدروپونیک اصطلاحی در علم باغداری است که به روشی در صنعت کشاورزی مدرن امروز جهان اشاره می‌کند که گیاه، به جای آنکه مثل روش سنتی همیشگی، در خاک، رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول‌های غذایی قرار می‌گیرد تا بستر هماهنگی جهت رشد گیاه به صورت هیدروپونیک فراهم شود.

کشت موضعی برای دنیای گرم‌تر

زاید در ادامه افزود: بدون خاک و بدون نیاز به فصل رشد گیاهان، این فناوری می‌تواند با استفاده از همان مقدار آبی که برای یک دوش ۱۰ دقیقه‌ای مصرف می‌کنید، ۶۴۰ گیاه خوراکی را در مدت زمان کمتری نسبت به رشد یک محصول مشابه در فضای باز تولید کند. نوسانات مهار‌نشدنی قیمت و شیوع باکتری اشریشیا کلی (E. coli)، با روشی که ما اکنون کشاورزی می‌کنیم حذف خواهند شد. وی تصریح کرد: نوسانات آب و هوایی بر ما تاثیر نمی‌گذارد. ما در یک محیط نیمه استریل کار می‌کنیم و در این روش خطر اینکه شما محصول جانبی ناسالم را در مواد غذایی مصرفی خود دریافت کنید صفر است.

اکنون این شرکت قرار است توسعه یابد و در ماه نوامبر قراردادی با Whitecrest Mushrooms امضا کند. برای فارمیا، این به معنای انتقال عملیات خود از ساختمان سابق کلوگ به ملک وسیع وایتکرست که ۲۰ دقیقه تا پاتنم اونتارویو فاصله دارد، جایی که دو شرکت تخصص خود را برای ایجاد آنچه «سیستم اقتصاد چرخشی حلقه بسته» نامیده می‌شود ترکیب می‌کنند. یک مدل کشاورزی که ادعا می‌کنند زباله تولید نمی‌کند. به گفته زاید،  ما این کار را از طریق سیستم تولید چهار فاز سبزی‌‌‌های برگ‌دار، گیاهان گل‌دار، محصولات اصلی و قارچ انجام می‌‌‌دهیم.

فارمیا فناوری خود را به خارج از کشور می‌فروشد

برخلاف گیاهانی مانند خیار، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار، قارچ‌ها به جای مصرف کربن، آن را تولید می‌کنند. کاری که فارمیا و وایتکرست آن را انجام خواهند داد این است که پرورش قارچ کربن منفی را با تغذیه گیاهان در حال رشد با محصول جانبی ایجادشده توسط قارچ، انجام می‌دهند. به گفته زاید ما اساسا مانند یک مبدل دی‌‌‌اکسید کربن هستیم، اکسیژن ایجاد می‌‌‌کنیم و آن را از یک صنعت تولیدکننده CO۲ فراوان، به محیط پمپ می‌‌‌کنیم و فراتر از آن، ما ۹۹‌درصد کارآمدتر از کشاورزی معمولی با آب و کود هستیم. تاسیسات جدید همچنین هوا را از بیرون وارد می‌کند تا کربن را از جو استخراج کند و گیاهان را به خوبی تغذیه کند، که زاید می‌‌‌گوید این سیستم انسان را نیز به خوبی تغذیه می‌کند.

در حقیقت هیچ چیز از چرخه تولید آن خارج نمی‌شود به جز مواد غذایی که بتوانید فورا از آن استفاده کنید و بخورید. این شرکت قبلا فناوری ثبت‌شده خود را به خارج از کشور صادر کرده است و سیستم‌های خود را به کشورهای خشکی مانند مصر، عربستان سعودی و دبی می‌فروشد. زاید گفت فارمیا به ایجاد مزارع در مقیاس تجاری کمک می‌کند که قادر به کشت گندم و برنج هستند، حتی در صحرای سوزان، جایی که دمای هوا در روز به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. فارمیا همچنین از سوی وزارت محیط‌زیست مصر دعوت شد تا فناوری خود را در اجلاس COP۲۷ در شرم‌الشیخ ارائه کند. زاید گفت همان فناوری که می‌تواند غذا در بیابان ایجاد کند می‌تواند در شمال کانادا نیز کار کند، جایی که محصولات اغلب گران هستند زیرا باید از طریق خطوط هوایی حمل شوند. ما با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم. زمین‌های قابل کشت ما در حال اتمام است. جمعیت ما به سرعت در حال افزایش است و قطعا راه‌حلی برای آن ارائه می‌دهیم.