کای ریسدال: به نظر می‌رسد که این یک داستان در رابطه با غذاست، اما در واقع، بیشتر یک داستان فناوری است. این یک تکنولوژی جذاب و دیوانه‌کننده است.

لورا ریلی: کاملا همین طور است، به نوعی مانند یک میز غذای متنوع و شوکه‌کننده است.

ریسدال: چطور به این داستان رسیدی، زیرا باید از قبل بگوییم، شما کمی درباره غذا می‌دانید. منظورم این است که شما یک سرآشپز حرفه‌ای بوده‌اید. می‌دانم، جوایز زیادی دریافت کرده‌اید و در اینجا اکنون درباره کشاورزی هلند گزارش می‌دهید. چه شد که وارد این داستان شدید؟

ریلی: خب، من موفقیت‌های خود را مدیون موفقیت‌های عکاس افسانه‌‌ای هلندی، کادیر ون لوهویزن می‌دانم و او همیشه این را در نظر می‌گرفت که چگونه هلند، این کشور بسیار کوچک اروپایی، پس از ایالات متحده، دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی از نظر ارزش در جهان است. آنها در زمین‌های بسیار کمی مشغول پرورش حیوانات و تولید سبزیجات و تولید بذر هستند.

ریسدال: بله، ما باید در اینجا شفاف باشیم، این در سراسر بخش‌های صنعت کشاورزی این کشور به چشم می‌خورد، درست است. همان‌طورکه گفتید این پیشرفت درباره پرورش حیوانات اهلی، سبزی و بذر است. منظورم این است که این همه کاری است که آنها انجام می‌دهند. من تلاش می‌کنم که تحقیرآمیز صحبت نکنم ولی آنها این کار را بر روی زمینی حتی به اندازه تمبر پستی انجام می‌دهند.

ریلی: بله، می‌دانید، نیمی از زمین‌ها در این کشور به صنعت کشاورزی اختصاص دارد. اما یک چیز جالب این است که حدود ۲۴هزار هکتار، یعنی تقریبا دو برابر منهتن، زیر سقف شیشه‌ای قرار دارد و اینها گلخانه هستند. منظورم این است که اگر تا به حال بر فراز بخش شمالی کشور پرواز کرده باشید، نه چندان دور از آمستردام، مناظر باورنکردنی ساخته‌شده از شیشه‌های درخشان می‌بینید. بنابراین بسیاری از کارهایی که آنها انجام می‌دهند همان چیزی است که ما اکنون کشاورزی عمودی می‌‌نامیم که مجموعه‌‌ای از اصطلاحات مختلف برای آن وجود دارد. بسیاری از کارهایی که آنها انجام می‌دهند توسعه فناوری است که می‌تواند به مکان‌های دیگر صادر شود. آنچه درباره آنها عالی است این است که آنها می‌توانند مزارع را به محل زندگی مردم نزدیک کنند، خصوصا در بخش‌هایی از جهان که زمین قابل کشت وجود ندارد.

ریسدال: درست است که شرکت‌های چندملیتی بزرگ به آنجا می‌روند تا یاد بگیرند که چگونه هلندی‌ها این کار را انجام می‌دهند؟

ریلی: قطعا. منظورم این است که من فکر می‌کنم در حال حاضر علاقه بسیار زیادی به ارتقای این صنعت از نظر فناوری، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز و فناوری غذایی وجود دارد. اما برخی از کارهایی که هلندی‌ها انجام می‌دهند بیشتر نوعی روش قدیمی، کشاورزی احیاکننده یا جلوگیری از هدر رفتن و استفاده بهینه از آب است. بنابراین این منطقه بسیار دوستدار آب و هوا و دارای فناوری پیشرفته است.

ریسدال: از آنجا بیشتر بگو. از جمله کارهای دیگری که آنها انجام می‌دهند این است که آنها این تولید شگفت‌انگیز را بدون افزایش مصرف گاز طبیعی، بدون افزایش انتشار CO۲ و کاهش کود انجام می‌دهند. همه این مواردی که ذکر شد از آنجاکه ما با سیاره‌ای رو به گرم شدن مواجهیم، بسیار کلیدی خواهند بود.

ریلی: حتما این طور است. آنها تولیدکنندگان بزرگ پیاز و گوجه فرنگی هستند و می‌توانند یک پوند گوجه فرنگی تولید کنند که تنها به نیم گالن آب نیاز دارد. در حالی که میانگین جهانی ۲۸ گالن است. بنابراین، شما یک اختلاف واقعی را مشاهده می‌کنید.

ریسدال: این نکته را بیشتر توضیح بده، زیرا بسیار خارق‌العاده است.

ریلی: به‌طور متوسط در سراسر جهان ۲۸ گالن آب برای تولید یک پوند گوجه فرنگی مصرف می‌شود. این عدد در هلند، نیم گالن است، بنابراین هیچ آبی هدر نمی‌رود. جالب این است که بدانید، یک نسل پیش، هلندی‌ها شهرت وحشتناکی داشتند. گوجه‌های تولیدی آنها فقط گلوله‌هایی سخت بودند که هیچ‌کس نمی‌خواست آنها را بخورد و بنابراین آنها واقعا به نوعی شهرت خود را تغییر داده‌اند. نه فقط از جنبه گیاهی، بلکه درباره پرورش دام نیز همین‌طور است. بنابراین، جوجه، خوک و گوشت گاو، قسمتی از صادرات این کشور هستند و اکنون هلند بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی است و بسیاری از این محصولات به نوعی در رستوران‌های زنجیره‌ای متوسط در ایالات متحده به فروش می‌رسند.

ریسدال: اما این یک واقعیت است که ما کشاورزی در مقیاس صنعتی بزرگ در این کشور داریم. فکر می‌کنید چقدر طول می‌‌کشد که کیفیت کشاورزی در ایالات متحده به هلند برسد، یا اینکه فکر می‌کنید آیا کشاورزی آمریکا حتی به کشاورزی این کشور نزدیک می‌شود؟

ریلی: فکر می‌کنم تحقق این موضوع ضروری است. ایالات متحده در برخی از انواع بزرگ مزارع عمودی سرپوشیده، شکست‌‌های زیادی داشته است و برخی از آنها فقط به این دلیل است که هزینه‌های راه‌‌اندازی چنین مزارعی بسیار گزاف هستند. اما زمانی که ما به نوعی، این هزینه‌های اولیه را سرشکن کنیم، دلایل زیادی وجود دارد که کشاورزی کارآمدتر خواهد بود. همچنین با افزایش فناوری لامپ‌های LED، کشاورزی به این روش هزینه کمتری خواهد داشت و مطمئنا به آب بسیار کمتری نیز نیاز دارد.

ریسدال: درست است. شرایط نور در برخی از عکس‌ها و برخی از تصاویر این مقاله به نوعی چشمگیر بود. بسیار خوب، شما زنی هستید که مسیر خود را در صنعت غذا پیدا کرده‌اید. شما یک سرآشپز آموزش‌دیده هستید، مدت زیادی است که این کار را انجام می‌دهید. من باید باور کنم که شما برخی از این محصولات را چشیده‌اید؟

ریلی: بله، من فکر می‌کنم برای سبزی‌های برگ‌دار و گیاهان، سلیقه‌ها متفاوت است. اختلاف نظر درونی همیشه درباره تراکم تغذیه بوده است. مطمئنا خرده‌کشاورزان کمی با بد‌بینی به قضیه نگاه می‌کنند که آیا این مواد برای شما خوب است یا خیر. اما مطمئنا برای سبزی‌‌ها و گیاهان و این نوع محصولات، رشد آن درست در مجاورت جایی است که مردم آن را مصرف می‌کنند، و این امر بسیار هوشمندانه‌‌تر از حمل آن به ۳هزار مایل دورتر است.