1 copy

2 copy

3 copy

شاخص صنعت خودرو طی دو روز اخیر نوسان مثبت 2درصدی را به ثبت رسانده است. اما نگاهی به جزئیات گزارش‌‌‌های این صنعت که شامل صرفا خودروسازها می‌شود، نشان می‌دهد که عمده دلیل رشد درآمدی صنعت خودرو، مربوط به رشد 256درصدی درآمد خودرو بوده است. رشد سطح درآمد ایران‌خودرو و سایپا در شهریورماه، در حالی به وقوع پیوسته است که ایران‌خودرو، سایپا و زامیاد درآمدی بالاتر از میانگین سال‌جاری و افزایش درآمد خوبی را نسبت به شهریورماه سال گذشته تجربه کرده‌‌‌اند. سه نماد مذکور جزو بهترین‌‌‌ گزینه‌‌‌ها در گزارش‌‌‌های این ماه بودند.

 بهبود اندک تولید خودرویی‌‌‌ها

نگاهی به روند تولید صنعت خودرو نشان می‌دهد که پنج‌شرکت خودروساز بورسی طی شهریورماه، در مجموع 73هزار دستگاه خودرو را به مرحله تولید رسانده‌‌‌اند که نسبت به ماه قبل، رشد 6درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در خردادماه مجموع تولید شرکت‌های خودرویی نزدیک به 94هزار دستگاه بوده است. افت شدید تولید طی ماه‌‌‌های اخیر و رشد 6درصدی مقدار تولید حکایت از آن دارد که احتمالا تولید خودرو جان دوباره‌ای گرفته است.

بررسی‌‌‌ها از روند تولید در نمادهای خودروساز حکایت از آن دارد که ایران‌خودرو، رشد 21درصدی تولید را در شهریورماه تجربه کرده است. اما همچنان سطح تولید آن نسبت به شهریورماه سال گذشته افت 2درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که شرکت سایپا، افت تولید 7درصدی را نسبت به ماه قبل، به همراه داشته است. همچنین سطح تولید آن نسبت به شهریورماه سال قبل، 23درصد کاهش یافته است. مجموع تولید این دو خودروساز بزرگ، بیش از 67هزار دستگاه بوده است. ایران‌خودرو دیزل نیز رشد 2درصدی را به ثبت رسانده است. تولید این شرکت در شهریورماه ‌هزار و 100دستگاه بوده است. این در حالی است که طی اردیبهشت‌ماه میزان تولید ایران‌خودرو دیزل، حدود هزار و 900دستگاه به ثبت رسیده است. اما شرکت زامیاد وضعیت بهتری در میزان تولید محصولات دارد، به طوری که این شرکت نیز مانند ایران‌خودرو جان تازه‌‌‌ای گرفته و موفق شده است سطح تولید خود را در شهریورماه به 4هزار و 100دستگاه برساند که نسبت به مردادماه 17درصد افزایش یافته است. این میزان از تولید فاصله چندانی تا سقف تولید خردادماه این شرکت ندارد. این شرکت در خردادماه بیش از 5هزار دستگاه ماشین تولید کرده است. بهمن‌دیزل نیز وضعیت چندان مناسبی را تجربه نمی‌‌‌کند. سطح تولید در این شرکت، رشد 4درصدی را تجربه کرده است.

 سبقت فروش از تولید

نگاهی به روند مقدار فروش در صنعت خودرو طی چند ماه اخیر نشان می‌دهد که سطح مقدار فروش نیز از اوایل سال گذشته تاکنون کاهش قابل‌توجهی را به همراه داشته است. اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد طی مردادماه دوباره میزان تولید با کاهش شدید‌‌‌تری مواجه شده که میزان فروش شهریورماه افت ماه‌‌‌های گذشته را جبران کرده است. پنج‌نماد خودرویی در شهریورماه سال‌جاری، 79هزار دستگاه ماشین‌آلات را به فروش رسانده‌اند که نسبت به ماه قبل، رشد 49درصدی داشته است. این در حالی است که میزان فروش مردادماه حدود 53هزار دستگاه بوده است. مقدار فروش در خودروساز بزرگ ایرانی یعنی ایران‌خودرو، رشد 46درصدی و مقدار فروش «خساپا»، رشد 51درصدی را نسبت به مردادماه به ثبت رسانده است. ایران‌خودرو دیزل، زامیاد و بهمن‌دیزل نیز رشد 41، 78 و 19درصدی را نسبت به مردادماه ثبت کرده‌‌‌اند. نکته قابل‌توجه فروش تجمیعی 6ماهه دو خودرو‌ساز بزرگ ایرانی است که افت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌‌‌اند.

 کدام خودرویی‌‌‌ها مشمول افزایش نرخ شدند؟

نرخ فروش شرکت‌های خودرویی به‌رغم میزان تولید و فروش رشد چشمگیری نداشته است؛ به طوری که تنها دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا موفق شده‌اند رشد نرخ فروش اندکی را تجربه کنند.

زامیاد نیز با رشد شدید نرخ فروش همراه شده است. سایر خودروسازان بورسی نیز افت شدید نرخ فروش را نسبت به ماه قبل تجربه کرده‌‌‌اند. به نظر می‌‌‌رسد، رشد درآمدی صنعت خودرو بیشتر در گرو رشد شدید مقدار فروش بوده و این صنعت در حال جبران کمبودهای تولید و فروش خود طی ماه‌‌‌های گذشته است. با وجود این، صنعت خودرو موفق شده است پرقدرت استارت بزند و خیز خوبی برای جبران کم و کاستی‌‌‌های خود برداشته است.

 خیز خودرویی‌‌‌ها برای بهبود؟

درآمد فروش خودرویی‌‌‌ها نیز به تبع رشد مقدار فروش، رشد خوبی داشته؛ به طوری که این صنعت رشد 156درصدی درآمد را طی شهریورماه تجربه کرده است. بررسی‌‌‌ها از روند درآمدی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت در شهریور، 32هزار میلیارد تومان درآمد را به ثبت رسانده است که نسبت به مردادماه، رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد. همچنین درآمد این شرکت نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رشد 71درصدی را تجربه کرده است. شرکت سایپا نیز 8هزار میلیارد تومان درآمد را در ششمین‌ماه از سال به ثبت رسانده است. رشد 70درصدی درآمد شرکت نسبت به مردادماه و رشد 46درصدی نسبت به شهریور سال قبل، حکایت از آن دارد که سایپا نیز مانند ایران‌خودرو جان دوباره‌‌‌ای گرفته است. همچنین سطح درآمد این دو شرکت بالاتر از میانگین سال‌جاری است. زامیاد 2هزار و 200میلیارد تومان درآمد داشته که 56درصد نسبت به مردادماه افزایش یافته است. همچنین درآمد این شرکت در شهریورماه نسبت به شهریور سال گذشته رشد 89درصدی را تجربه کرده است. مجموع درآمد 5نماد بورسی صنعت خودرو، حدود 45هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مرداد ماه تقریبا 2.5برابر شده است. همچنین درآمد 45هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو 49درصد بالاتر از میانگین 6ماه اخیر است. درآمد این شرکت در ماه پایانی تابستان، رشد 44درصدی را نسبت به شهریور سال قبل ثبت کرده است.

به نظر می‌رسد صنعت خودرو اکنون جان دوباره‌‌‌ای گرفته است و دو خودروساز بزرگ کشور و زامیاد، سطح درآمدی بالایی دارند؛ به طوری که رشد شدید درآمد ایران‌خودرو، در مجموع درآمد و رشد درآمد این صنعت تاثیر بسزایی داشته است. بنابراین در ادامه سال به نظر می‌رسد با افزایش نرخ خودرویی‌‌‌ها همچنان سطح درآمدها بالا بماند.