به گزارش «ایرنا» به نقل از سازمان بورس، قادر معصومی خانقاه، با بیان اینکه صندوق توسعه بازار سرمایه طبق آیین‌‌‌نامه داخلی در روزهایی که نیاز باشد با قدرت بیشتری اقدام به حمایت از بازار سرمایه خواهد کرد، افزود: هر روز در بازار سرمایه فعال هستیم و براساس شرایط پرتفوی و ضوابط آیین‌‌‌نامه داخلی، اقدام به خرید و فروش سهام می‌‌‌کنیم.

وی گفت: تلاش می‌شود فروش‌های صندوق توسعه بازار سرمایه به صورت بلوکی باشد و طبق ضوابط تعیین‌شده خریداران بلوک‌‌‌ها باید اشخاص حقوقی یا سبد اشخاص حقوقی باشند.

معصومی‌خانقاه اظهار کرد: قیمت بلوک نیز براساس قیمت لحظه‌‌‌ای معاملات تعیین می‌شود و نهاد ناظر بعد از انجام عملیات مچینگ، اقدام به کنترل تمامی شرایط معامله می‌کند تا تخلفی صورت نگرفته باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه ادامه داد: البته ممکن است فروش به صورت خرد هم انجام شود، اما فروش‌های خرد در زمانی که صف‌‌‌های خرید سنگین تشکیل شده باشد انجام می‌شود و در چنین مواقعی، درصدی از صف خرید، در راستای کمک به افزایش نقدشوندگی بازار، عرضه می‌شود. البته عرضه‌‌‌های خرد صندوق توسعه بازار به نحوی انجام می‌شود که بازار آسیب نبیند و از محل فروش‌های صندوق توسعه بازار، هیجان فروش ایجاد نشود.

وی در مورد نحوه انتخاب سهم‌‌‌ها برای حمایت هم گفت: آیین‌‌‌نامه داخلی صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه ورود به هر سهمی را نمی‌‌‌دهد؛ اما اینطور نیست که فقط چند نماد بزرگ و شاخص‌‌‌ساز، مورد حمایت صندوق توسعه بازار قرار بگیرند و به سایر نمادها بی‌‌‌توجه باشیم.

معصومی‌خانقاه افزود: با توجه به آیین‌‌‌نامه داخلی و همچنین شرایط بازار، روزانه حدود ۳۹۰ تا ۴۱۰ نماد بازار مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد. میزان حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه از هر نماد نیز به ارزش بازار، شناوری آن سهم و... بستگی دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: طبیعی است که ۵۰نماد بزرگ بازار به شکل خاص‌‌‌تر نیاز به حمایت دارند، اما عملیات خرید و فروش صندوق توسعه بازار، صنعت‌‌‌محور بوده و هر صنعت هم به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این بررسی جداگانه موجب می‌شود بتوانیم در نمادهای بیشتری فعال باشیم. آیین‌‌‌نامه داخلی صندوق توسعه بازار مشخصا به این موضوعات پرداخته و اجازه دست‌‌‌اندازی به مدیر سرمایه‌گذاری صندوق را نمی‌‌‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: البته روند بازار در فعالیت صندوق تاثیرگذار بوده و طبیعی است که در روندهای صعودی، تعداد سهام بیشتری از دامنه حمایت این صندوق خارج شود و برعکس، در منفی‌‌‌های بازار، تعداد سهام بیشتری زیر چتر حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه قرار بگیرند. به همین دلیل در فروردین‌ماه بیشتر فروشنده بودیم؛ اما در اردیبهشت‌ماه، در سمت خرید فعال‌‌‌تر بودیم. در مجموع در سال‌جاری، حجم خریدهای صندوق توسعه بازار سرمایه بیش از حجم فروش‌ها بوده است.