ایران‌مال ناجی «وآیند» می‌شود؟

این بانک به دلیل عدم‌بهره‌‌‌وری کامل و مناسب از سپرده‌‌‌های دریافتی و در مواردی در مصارف پولی، با زیان‌‌‌های هنگفتی مواجه شده است، به‌طوری که این بانک براساس آخرین صورت مالی منتشرشده در سامانه کدال که گزارش ۹ماه منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۱ است، زیان انباشته‌‌‌ای معادل ۱۰۰هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. ارزش دارایی‌‌‌های فعلی این بانک در پایان‌‌‌ آذرماه، حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان و حقوق صاحبان سهام حدود منفی ۹۸هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بوده است.  ارزش‌گذاری سهام بانک‌های بورسی همواره یکی از دغدغه‌‌‌های فعالان بازار سرمایه به شمار می‌آید و معمولا روش‌های ارزش‌گذاری متفاوتی با توجه به دوره‌‌‌های زمانی مختلف به کار گرفته می‌شود. یکی از روش‌های اصلی ارزش‌گذاری بانک‌ها براساس میزان دارایی‌‌‌ها، تسهیلات اعطایی و بدهی آنهاست که با توجه به تورم‌‌‌های اخیر در کشور این روش ارزش‌گذاری ناجی سهام بانک‌های بورسی بوده و در بعضی مواقع، سهام بانک‌ها را با تقاضای زیادی مواجه کرده است. 

بانک آینده طی اطلاعیه‌‌‌های اخیر خود در سامانه کدال گزارش‌‌‌هایی را از ارزشیابی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلف خود منتشر کرده است که در صورت تجدید ارزیابی این دارایی‌‌‌ها منافع حاصل از آن در حقوق صاحبان سهام و صورت سود و زیان جامع به ثبت رسیده و سود حاصل از آن نصیب سهامداران می‌شود. بانک آینده در آخرین گزارش‌‌‌های خود، ارزش واقعی پروژه ایران‌مال را حدود ۲۵۵هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده است. این در حالی است که ارزش بازار ثبت‌شده در آخرین معاملات سهام بانک آینده حدود ۱۶هزار میلیارد تومان بوده و نسبت قیمت به خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها را به شکل عجیبی متعادل کرده است و قیمت سهام بانک بسیار ارزنده به نظر می‌‌‌رسد. هرچند نماد معاملاتی بانک آینده یا «وآیند» نزدیک به دوسال است که به دلیل عدم‌شفافیت‌‌‌های لازم، تعلیق شده و مورد معامله قرار نمی‌گیرد، اما با تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها و در نظر گرفتن ارزش روز این دارایی‌‌‌ها احتمالا به نظر سرمایه‌گذاران، قیمت سهام بانک آینده بسیار ارزان بوده و در صورت بازگشایی می‌‌‌تواند بازدهی زیادی را نصیب سهامداران خود کند. با توجه به رقمی که تحت عنوان حقوق صاحبان سهام به ثبت رسیده است، احتمالا پس از تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها، زیان انباشته ۱۰۰هزار میلیارد تومانی این بانک نیز جبران خواهد شد و دارایی‌‌‌های بانک آینده به عنوان ناجی به داد اعداد و ارقام منفی ترازنامه‌‌‌ای خواهد رسید.

هرچند برای توقف زیان این بانک، توجه به رسالت بانکداری در اقتصاد، اهمیت زیادی دارد و در صورتی که این بانک بتواند تفاوت میان سود علی‌الحساب و قطعی خود را جبران کند، از فاز زیاندهی خارج شده و احتمالا این پتانسیل را دارد تا در مسیر بانکداری درست قرار گیرد. بانک آینده طی چند سال اخیر، به دلیل عدم‌مصرف مناسب منابع سپرده‌‌‌گذاران، بهره‌‌‌ کافی از این منبع نبرده، به طوری که طی دوره ۹ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱، خالص درآمد و سپرده‌‌‌گذاری، معادل منفی ۲۸هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود دوبرابر شده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه بانک آینده در حال ارائه گزارش‌‌‌های حسابرسی‌شده از صورت‌های مالی سال‌های گذشته خود است، به نظر می‌رسد این بانک می‌‌‌تواند در مسیر شفافیت قرار گیرد و با توجه به نزدیکی به مجمع عمومی این بانک، احتمال بازگشایی نماد «وآیند» بسیار بالاست. با توجه به تغییر و تحولات صورت‌گرفته در عملکرد مالی این بانک و به‌روزرسانی ارزش دارایی‌‌‌ها احتمال رشد قیمتی سهام وجود دارد و سهامداران این بانک پس از مدت‌‌‌ها انتظار می‌‌‌توانند شاهد آغاز معاملات این نماد باشند.