Untitled-1 copy

آنچه را که می‌‌‌توان در تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نکته مثبت به شمار آورد، این است که قیمت سهام این شرکت نوسان منفی ناشی از عملکرد خود نداشته و صرفا تحت‌‌‌تاثیر شرایط کلی بازار قرار گرفته است. همچنین شناوری شرکت در حال حاضر حدود 50‌‌‌درصد است.

سهامداران

موسسه توسعه همیاری‌سپهر با مالکیت 20‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد بزرگ‌ترین سهامدار «وخارزم» است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با مالکیت 10درصد، شرکت آرمان‌اندیشان رستاک با مالکیت 8درصد و شرکت گروه مالی بانک‌مسکن با مالکیت 4‌درصد سهامداران دیگر «وخارزم» هستند.

ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها

مجموع مبلغ سرمایه‌گذاری شرکت خوارزمی براساس بهای تمام‌شده دارایی‌ها تا تاریخ آبان‌ماه سال 1401 بالغ بر 6‌هزار و 200میلیارد تومان بوده که از این رقم 2هزار و 800میلیارد تومان معادل 45‌درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها به شرکت‌های بورسی و 3هزار و 400میلیارد تومان معادل 55درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها به دارایی‌های غیر‌بورسی اختصاص یافته است. از مجموع 37شرکت بورسی که «وخارزم» در آنها سرمایه‌گذاری کرده است، چهار مورد در صنعت استخراج کانه‌های فلزی، هشت‌مورد در صنعت محصولات شیمیایی، سه‌مورد در صنعت فلزات اساسی و یک‌مورد در صنعت مواد محصولات دارویی فعالیت دارند.

همچنین از مجموع 38شرکت غیربورسی، 13مورد در صنعت واسطه‌‌‌گری‌های مالی و پولی و هفت‌مورد در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله فعالیت می‌کنند.

درآمد سود سهام

عمده سود هلدینگ «وخارزم» ناشی از سود تقسیمی زیرمجموعه‌‌‌هاست. سال گذشته «وخارزم» از محل سود سهام زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود درآمد ‌‌‌هزار و 155میلیارد تومانی کسب کرد که نسبت به درآمد 536‌‌‌میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ افزایش 115درصدی نشان می‌دهد. در نهایت این هلدینگ سال گذشته سود خالص هزار و 800‌‌‌میلیارد تومانی را ثبت کرده است که نسبت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال ۱۳۹۹ کاهش 16درصدی نشان می‌دهد. باید توجه کرد که «وخارزم» در سال مالی ۱۳۹۹ حدود هزار و 800میلیارد تومان درآمد از محل فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها ثبت کرده است.

این در حالی است که سال گذشته درآمد فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌های شرکت 800میلیارد تومان بود که دلیل عمده کاهش سود خالص شرکت را می‌‌‌توان عدم‌فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها دانست. باید در نظر داشت که سال مالی «وخارزم» در روز پایانی خردادماه به اتمام می‌‌‌رسد. پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال‌جاری بتواند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته ثبت کند و در نتیجه حدود هزار و 500 تا هزار و 700میلیارد تومان درآمد از محل سود سهام زیرمجموعه‌‌‌ها داشته باشد. این امر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سود خالص 160 تا 170تومانی به‌‌‌ازای هرسهم بینجامد. این در حالی است که قیمت تابلوی سهام «وخارزم» 360تومان و نسبت قیمت به سود شرکت حدود 83/ 2واحد است.

پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی «وخارزم» سهم‌‌‌های متنوعی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌‌‌توان به «دسینا»، «وبصادر»، «کچاد»، «کگل»، «فملی»، «شپدیس» و «فولاد» اشاره کرد. نکته جذاب در پرتفوی بورسی «وخارزم»، وجود سهم‌‌‌های پرپتانسیل و صعودی است که با بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می‌شود، انتظار افزایش ارزش‌‌‌افزوده در پرتفوی بورسی این شرکت را داشته باشیم. طبق آخرین گزارش شرکت در آبان‌‌‌ماه ۱۴۰۱ بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی آن 2هزار و 800‌‌‌میلیارد تومان است که این رقم 45‌‌‌درصد از کل سرمایه‌گذاری شرکت را تشکیل می‌دهد و 55درصد آن مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس است.

ارزش روز پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در آبان‌‌‌ماه سال‌جاری حدود 6هزار و 600‌‌‌میلیارد بوده است که نسبت به بهای تمام‌‌‌شده، افزایش ۳‌‌‌هزار و 800میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. آخرین وضعیت بررسی پرتفوی شرکت، رشد 134درصدی ارزش سرمایه‌گذاری‌‌‌های شرکت نسبت به بهای تمام‌‌‌شده را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که بیشترین میزان حساسیت بر افزایش یا کاهش خالص ارزش دارایی‌ها مربوط به تغییرات قیمت سهام بانک‌صادرات ایران، دارو‌سازی سینا، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی پردیس است.

پرتفوی غیر‌بورسی

در «وخارزم» 55درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری مربوط به پرتفوی غیر‌‌‌بورسی است. این شرکت پرتفوی غیربورسی بزرگی دارد که می‌‌‌توان به شرکت‌هایی نظیر شرکت توسعه مدیریت برق و انرژی سپهر، توسعه ساختمان خوارزمی، تجارت‌گستران خوارزمی، گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم، تامین سرمایه سپهر و... اشاره کرد. سه‌شرکت توسعه مدیریت برق سپهر، توسعه ساختمان خوارزمی و گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم، 46‌‌‌درصد کل بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی غیر‌‌‌بورسی «وخارزم» را به همراه تعداد زیادی شرکت دیگر تشکیل داده‌‌‌اند.

نکته قابل‌‌‌توجه این است که بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی غیربورسی «وخارزم» بالغ بر 3هزار و 400‌‌‌میلیارد تومان است. نکته مهم‌تر اینکه با توجه به قدمت بالای این شرکت‌ها ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار جذابی خواهد شد که برای ارزش‌‌‌گذاری دقیق نیازمند ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از صورت‌های مالی و ارائه اطلاعات دقیق از مجموع وضعیت این شرکت‌هاست. بنابراین برای اینکه به‌طور کلی با شرکت‌های تابعه «وخارزم» آشنا شویم، در ادامه توضیحی مختصر از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های شرکت ارائه می‌‌‌کنیم.

شرکت توسعه مدیریت برق و انرژی سپهر

شرکت توسعه برق و انرژی سپهر در سال 1391 به‌منظور مدیریت، نگهداری و راهبری تاسیسات و ساختمان‌ها و انتقال دارایی‌های نیروگاه منتظرقائم به صورت سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت در زمینه تولید و بهره‌برداری برق و انرژی نیروگاه شهید منتظر قائم فعال است و از زیرمجموعه‌های اصلی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به شمار می‌رود. شرکت توسعه مدیریت برق و انرژی سپهر در سال گذشته موفق به تحقق 667میلیارد تومان درآمد عملیاتی از محل تولید و فروش برق نیروگاه قائم شده است. در مقابل 47میلیارد تومان بهای تمام‌شده فعالیت‌های عملیاتی آن بوده که با کسر 91میلیارد تومان هزینه‌های مالی به سود خالص 300میلیارد تومانی رسیده است. مجموعه نیروگاهی شهید منتظرقائم از نیروگاه‌‌‌های بخار و سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی ‌هزار و 623مگاوات تشکیل شده است. قدمت واحدهای بخار حدود 43سال، قدمت واحدهای گازی حدود 22سال و قدمت واحدهای بخار سیکل ترکیبی حدود 15سال است. مجموعه نیروگاهی شهید منتظرقائم در شهرستان فردیس استان البرز واقع است که این شرکت مالکیت آن را عهده‌‌‌دار است و با 750نفر پرسنل علاوه بر تامین حدود 20‌درصد برق موردنیاز استان‌‌‌های تهران و البرز نقش کلیدی و استراتژیک در پایداری شبکه برق سراسری کشور دارد.

در حال حاضر شرکت توسعه برق و انرژی سپهر مالکیت صد‌درصد اموال و دارایی‌‌‌های نیروگاه‌‌‌های بخار و سیکل ترکیبی شهید منتظرقائم را در اختیار دارد. بهای تمام‌شده شرکت توسعه مدیریت برق و انرژی سپهر برای سرمایه‌گذاری خوارزمی معادل 800میلیارد تومان است که 25‌درصد از ارزش کل بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی شرکت را تشکیل می‌دهد. در روش ارزش جایگزینی، با توجه به ظرفیت اسمی ‌هزار و 623مگاواتی نیروگاه قائم و ظرفیت عملی‌ هزار و 323مگاواتی، هزینه‌های برآوردی احداث چنین نیروگاهی با نرخ دلار 28‌هزار تومان نیمایی حدود 18‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین با افزایش احتمالی نرخ فروش برق و افزایش تعهد خرید دولت، سطح درآمدی این نیروگاه‌ها افزایش محسوسی خواهد داشت.

شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی

شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه اصلی شرکت خوارزمی است که عمده سرمایه‌گذاری‌های آن در بخش بانک و خدمات مالی، معدن، ساختمان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.

جمع سرمایه‌گذاری‌های شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی طبق آخرین صورت مالی منتشرشده بالغ بر 510میلیارد تومان بوده که از این رقم 467میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری‌های غیر‌بورسی و 68میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بورسی است. بهای تمام‌شده شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی برای سرمایه‌گذاری خوارزمی معادل 146میلیارد تومان است اما در بخش غیر‌بورسی، این شرکت مالک شرکت ساختمان خوارزمی و توسعه معادن صدر جهان است.

شرکت توسعه معادن صدر جهان شرکتی معدنی است که در زمینه کلیه فعالیت‌های معدنی اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری و کلیه خدمات مرتبط با فعالیت‌های مجاز بازرگانی فعالیت دارد. عمده فعالیت فعلی شرکت، اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌های معدنی شامل کانسنگ مس و تبدیل آن به کنسانتره و فروش کنسانتره حاصل از معدن رشیدآباد، معدن مس و روی ماهور و معدن اردستان است. نکته مهم‌تر اینکه با توجه به قدمت بالای شرکت‌های غیر‌بورسی ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار جذابی خواهد شد.

ارزش‌‌‌گذاری

ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری پرتفوی بورسی هر شرکت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین بخش محاسبه خالص ارزش دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن شرکت است. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در پرتفوی بورسی خود سهام شرکت‌های بزرگ مانند بانک‌صادرات، «فملی»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد» و «دسینا» را دارد.

ارزش‌‌‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با استفاده از روش NAV (خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها) صورت پذیرفته است. به این منظور ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه و با حقوق صاحبان سهام و سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع می‌شود.

پرتفوی بورسی

ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت خوارزمی 6‌هزار و 600هزار میلیارد تومان و ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی بورسی آن 3‌‌‌هزار و 800میلیارد تومان است. از مهم‌ترین شرکت‌های بورسی «وخارزم» می‌‌‌توان به «دسینا»، «شپدیس»، «فملی»، «کچاد»، «کگل»، «شبندر» و «فولاد» اشاره کرد.

پرتفوی غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌بورسی

ارزش برآوردی پرتفوی غیر‌‌‌بورسی شرکت خوارزمی حدود 22هزار میلیارد تومان و ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی غیر‌‌‌بورسی آن حدود 18هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب NAV هر سهم «وخارزم» در حال حاضر ‌هزار و 550تومان و نسبت P/ NAV روز شرکت 23‌‌‌درصد است. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی 358تومان است.

به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مقایسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور سنتی P/ NAV برای این سهم باید حدود ۷۰ تا ۶۰‌‌‌درصد باشد. با توجه به محاسبات انجام‌‌‌شده P/ NAV «وخارزم» 23‌‌‌درصد است.