Untitled-1 copy

معرفی شرکت

براساس آمار‌های منتشرشده، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان در سال 1354 به‌عنوان یکی از واحد‌های شرکت تهیه و توزیع شیر ایران با ظرفیت تولید 55‌هزار و 933تن سیر در سال برای یک شیفت کاری تاسیس شد. مرکز اصلی کارخانه این شرکت در شهرک صنعتی رشت است. واکاوی صورت‌های مالی حاکی از آن است که پگاه گیلان در اردیبهشت سال 1399، 20‌درصد از سرمایه خود را با نماد «غگیلا» به عنوان یکصد و پنجاه و نهمین شرکت در فرابورس عرضه کرد و در حال حاضر جزو واحد‌های تجاری فرعی صنایع شیر ایران و شرکت نهایی گروه صندوق بازنشستگی کشوری است. در این میان، طبق اساسنامه، موضوع فعالیت «غگیلا» عبارت است از خرید، فروش، فرآوری و توزیع شیر و انواع فرآورده‌های شیری؛ واردات و صادرات؛ تاسیس واحد‌های جدید؛ سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از کشور و مبادرت به هرگونه عملیات و معاملات مجاز که به‌طور مستقیم برای انجام فعالیت‌های فوق لازم و ضروری است.

محصولات شرکت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات اصلی شرکت پگاه گیلان در 6ماه سال مالی 1401 شامل شیر پاستوریزه و استریل، دوغ، ماست، پنیر، خامه، کره و محصولات پودری بوده است. «غگیلا» از سال 1399 فروش صادراتی نداشته و در سال‌هایی که به صورت صادراتی فروش داشته، درمجموع یک‌‌درصد از درآمد آن را درآمدهای صادراتی تشکیل ‌داده است.

بر همین اساس می‌توان گفت، شرکت پگاه گیلان تمام محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌رساند. با بررسی مواد مصرفی شرکت درمی‌یابیم که سه‌نوع ماده اصلی از جمله شیرخام، انواع مواد اولیه و انواع مواد بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان تامین‌کننده عمده ماده مصرفی اصلی شرکت یعنی شیرخام، شرکت کشت و صنعت دامپروری صنایع شیر ایران است. بر همین اساس به دلیل اینکه ماده اولیه «غگیلا» داخلی و از طرفی تامین‌کننده اصلی آن، سهامدار عمده پگاه گیلان است، مجموع این عوامل ریسک عدم‌تامین مواد اولیه در پگاه گیلان را که حدود 85‌درصد بهای تمام‌شده را شامل می‌شود، بسیار کاهش می‌دهد.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری «غگیلا» می‌تواند نقشه‌ای از عملکرد آن در گذشته به تحلیلگران ارائه دهد. بر این اساس در بخش تولیدات بررسی آمارها نشان می‌دهد که در سه‌سال اخیر به‌طور میانگین 5‌درصد به میزان تولیدات شرکت افزوده شده است. این در حالی است که در 6ماه 1401 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 9‌درصد از میزان تولیدات «غگیلا» کاسته شده است.

یکی دیگر از آمار‌های مهم شرکت پگاه گیلان، مبلغ فروش است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که «غگیلا» در سه‌سال گذشته رشد خوبی را در مبلغ فروش به ثبت رسانده و به‌طور میانگین 46‌درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در 6ماه 1401 شرکت مذکور موفق شده است نسبت به دوره مشابه سال قبل 100‌درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر در واقع رشد درآمدی بسیار خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل عمده افزایش درآمد فروش «غگیلا» با توجه به عدم‌رشد میزان تولید در 6ماه 1401، افزایش نرخ حاصل از حذف ارز ترجیحی بوده است.

آخرین موردی که باید در «غگیلا» به بررسی آن بپردازیم، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. بر همین اساس در چهارسال اخیر میانگین حاشیه سود‌های شرکت مذکور به‌ترتیب برابر با 12درصد، 6‌درصد و 4‌درصد بوده، این در حالی است که در دوره 6ماه 1401 حاشیه سود‌ها به 16درصد، 10‌درصد و 8‌درصد رسیده و این موضوع حکایت از این دارد که شرکت به‌خوبی توانسته است با کنترل هزینه‌ها، حاشیه سود‌های خود را افزایش دهد و همواره روند رو به رشدی داشته باشد.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران عمده شرکت پگاه گیلان عبارتند از شرکت صنایع شیر ایران و صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن که به ترتیب مالکیت 71‌درصد و 7/ 1‌درصد سهام شرکت را در اختیار دارند.

تحلیل سود سال آینده

اگر بخواهیم سهم سود سال 1401 «غگیلا» را تخمین بزنیم، ابتدا باید مفروضات و متغیر‌های موثر بر سودآوری شرکت را مشخص کنیم. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی «غگیلا» که بیشترین درآمد شرکت را شامل می‌شوند، عبارتند از: دوغ، شیر، ماست، پنیر، خامه و محصولات پودری که نرخ آنها براساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه (آبان‌ماه) به ترتیب 9میلیون و 734‌هزار تومان، 17میلیون و 878‌هزار تومان، 24میلیون و 348‌هزار تومان، 90میلیون و 936‌هزار تومان، 44میلیون و 132‌هزار تومان و 30میلیون و 771‌هزار تومان به‌ازای هر تن در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از افزایش حقوق، تورم و حمل‌ونقل که به‌ترتیب 55درصد، 30درصد و 35‌درصد برآورد شده‌اند. همچنین نرخ دلار در بازار آزاد برای سال 1401 به‌طور میانگین برابر با 28‌هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیر‌ها، فروش شرکت پگاه گیلان در سال 1401 برابر با 845میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش، 166میلیارد تومان سود ناخالص، 122میلیارد تومان سود عملیاتی و 92میلیارد تومان سود خالص برآورد می‌شود. این در حالی است که در 6ماه ابتدایی سال 1401 «غگیلا» توانسته است به میزان 397میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت پگاه گیلان برای سال 1401 برابر با 275تومان پیش‌بینی می‌شود.

همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شده، «غگیلا» در دوره 6ماه اول 1401 موفق به افزایش درآمد فروش به میزان 100‌درصد شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود برای سال 1401 رشد 102درصدی در درآمد شرکت نسبت به 1400 به وقوع بپیوندد. با توجه به آخرین قیمت هر سهم «غگیلا» که برابر با‌ هزار و 335تومان بوده، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای 1401 برابر با 8/ 4 می‌شود.

ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

اولین ریسکی که می‌تواند بر سودآوری پگاه گیلان تاثیر بگذارد، نوسانات نرخ بهره است. افزایش قابل‌توجه نرخ هزینه‌های تامین مالی می‌تواند باعث کاهش سود خالص و در نتیجه کاهش نقدینگی شرکت شود. بر همین اساس، در صورتی که قسمت قابل‌توجهی از سرمایه در گردش موردنیاز شرکت، از محل تسهیلات بانکی تامین شود، تاثیر این ریسک بیشتر خود را نمایان می‌کند. از طرفی ریسک نوسانات نرخ ارز همواره روی فعالیت تمامی شرکت‌ها به‌عنوان ریسک جدی سایه افکنده است. به همین روال با توجه به اینکه شرکت در تامین مواد اولیه، بسته‌بندی و قطعات ماشین‌آلات متکی به ارز برای واردات است، بنابراین در صورت افزایش نرخ ارز مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش قدرت رقابت در بازار به وجود آمده و افزایش قابل‌توجه در قیمت برابری ارز مقابل ریال، می‌تواند باعث کاهش سود خالص شرکت شود.

با توجه به اینکه شیر خام به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه محصولات پگاه گیلان نقش موثری دارد، بنابراین وجود هرگونه محدودیت در تولید و عرضه شیر خام یا محدودیت در واردات نهاده‌های دامی یا افزایش قیمت آنها به طور مستقیم، در افزایش قیمت شیر خام موثر بوده و می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر افزایش بهای تمام‌شده محصولات این شرکت داشته باشد که این مهم در صورت عدم‌امکان افزایش قیمت فروش محصولات سبب کاهش سود شرکت خواهد شد.

 در نهایت، عواملی همچون عرضه محصولات لبنی مشابه جدید، اعطای تحفیفات خارج از عرف تجاری توسط رقبا، راه‌اندازی کارخانه‌های جدید لبنی و اشباع بازار و درنهایت رقابت ناسالم توسط رقبا و کمبود شیرخام را می‌توان به عنوان ریسک‌های تجاری موثر بر افت فروش و در نتیجه کاهش سودآوری شرکت دانست.

با توجه به ماهیت فعالیت پگاه گیلان و فروش داخلی آن، ریسک تحریم‌ها که همواره بر ایران سایه افکنده، بر فعالیت شرکت تاثیری ندارد و از نظر فروش، ریسکی آن را تهدید نمی‌کند. از طرفی شرکت یک طرح توسعه تحت عنوان خط تولید پنیر ساهمزگی را در برنامه‌های آتی خود دارد که در حال حاضر 78‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاریخ احتمالی بهره‌برداری از آن نیز بهمن‌ماه 1401 برآورد شده است. در این میان بنا بر گزارش‌های تفسیری شرکت این طرح باعث رشد فروش و افزایش سهم بازار «غگیلا» خواهد شد.

جمع‌بندی

اگر به روند سود به‌ازای هر سهم شرکت پگاه گیلان نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که در سال‌های گذشته همواره روند رو به رشد داشته، به طوری که در 6ماه اول 1401 توانسته است 93تومان به‌ازای هر سهم سود ثبت کند که این عدد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 325درصدی را به ارمغان آورده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال 1401 شرکت مذکور بتواند 275تومان سود برای هر سهم شناسایی کند که این عدد نسبت به سال گذشته 508‌درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با 8/ 4 برای سال 1401 برآورد شده است.

در نهایت با توجه به مجموع این عوامل می‌توان گفت شرکت از نظر میزان تولید، میزان فروش، حاشیه سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص در حال رشد است که این موضوع از پتانسیل شرکت برای گسترش زیرساخت‌ها به‌منظور تولید بیشتر و افزایش میزان سودآوری خبر می‌دهد. از طرفی با توجه به آزادسازی نرخ محصولات و درنتیجه رشد درآمدی شرکت می‌توان گفت، حتی با افزایش بهای تمام‌شده در درآمد شرکت خللی ایجاد نخواهد شد و از این نظر افق روشنی می‌توان برای «غگیلا» متصور بود.