p11 copy

تاریخچه

شرکت کشت و دامداری فکا در سال 1353 در جنوب شرقی اصفهان تاسیس شد و در سال 1357 فعالیت خود را در زمینه کشاورزی و دامپروری آغاز کرد. همچنین این شرکت در سال 1397 وارد بازار سرمایه شد. شرکت فکا یکی از شرکت‌های بازار اول فرابورس است که در گروه محصولات کشاورزی و دامپروری قرار گرفته است. سهامداران، این شرکت را با نماد «زفکا» می‌شناسند. شیر و علوفه ذرت، دانه‌ذرت و یونجه عمده مواد مصرفی شرکت را تشکیل می‌دهند. سرمایه ثبتی «زفکا» در حال حاضر 150میلیارد تومان و ارزش بازار آن، حدود‌ هزار و 260میلیارد تومان است. این شرکت 31‌درصد سهام شناور نیز دارد. همچنین این نماد حدود یک‌میلیارد و 500میلیون برگه سهم دارد که آخرین قیمت آن 830تومان به‌ازای هرسهم از سوی معامله‌گران مورد دادوستد قرار گرفته است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که بازدهی این نماد در یک‌ماه، سه‌ماه و یک‌‌سال اخیر به ترتیب 7، 4 و 9‌درصد بوده است، این در حالی است که بازده شاخص کل و بازدهی صنعت کشاورزی و دامپروری در یک‌سال اخیر به‌ترتیب منفی 2 و 3‌درصد بوده است که نشان می‌دهد، شرکت در یک‌سال اخیر بازدهی بهتری نسبت به صنعت خود و شاخص کل داشته است. براساس آخرین صورت مالی شرکت، حاشیه سود ناخالص 25‌درصد، حاشیه سود عملیاتی 19‌درصد و حاشیه سود خالص 22‌درصد است. نکته مهم این است که شرکت کشت و دامداری فکا با سهم بازار حدود یک‌درصدی از تولید شیر کشور، جزو دامپروری‌های بزرگ و صنعتی ایران به شمار می‌آید.

سهامداران

از مهم‌ترین سهامداران «زفکا» می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین با مالکیت 66درصدی اشاره کرد.

نگاهی به صنعت دامپروری

در سبد غذایی مصرف‌کنندگان آنچه بیش از هر ماده دیگر حلقه تغذیه انسان را کامل می‌کند، مواد پروتئینی، به‌خصوص نوع حیوانی است که باید آن را در بخش دامپروری به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های بخش کشاورزی جست‌وجو کرد. صنعت دامپروری در سطح جهانی و بین‌الملل از رشد چشمگیری برخوردار بوده و کارآفرینی آن در اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، تغذیه بشر، سلامت انسان و جامعه و به طور کلی نقش مهم آن در اقتصاد، باعث شده است تا همواره مورد حمایت و توجه دولت‌ها و کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه قرار گیرد.

وضعیت درآمد شرکت

«زفکا» براساس گزارش‌های ماهانه خود روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که براساس آخرین گزارش‌ها این شرکت در مهرماه 96میلیارد تومان و در هفت‌ماه سال‌جاری 565میلیارد درآمد داشته است. درآمد حدود 565میلیاردی در هفت‌ماه سال‌جاری درحالی به‌دست آمده است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته تنها 271میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود که رشد 108درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که «زفکا» در سال مالی منتهی به 1400 موفق به تحقق 520میلیارد تومان درآمد عملیاتی شده که نسبت به سال 1399 افزایش 63درصدی داشته است؛ این در حالی است که هزینه بهای تمام‌شده شرکت از 236میلیارد تومان به 400میلیارد تومان رسیده که رشد بیشتری نسبت به رشد درآمد‌های شرکت تجربه کرده و باعث تعدیل حاشیه سود‌های شرکت شده است. همچنین این شرکت در دوره 6ماه 1401 در مجموع 468میلیارد تومان فروش داشته که 242میلیارد تومان افزایش فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در نهایت «زفکا» با آخرین گزارشی که ارائه کرده، با فروش 565میلیارد تومانی حدود 57‌درصد از پیش‌بینی تحلیلی فروش سال‌جاری را محقق کرده است.

تولید و فروش

بازار اصلی محصولات شرکت کشت و دامداری فکا داخلی است و بخش عمده درآمد آن از محل فروش شیر و حدود 5‌درصد مربوط به گوساله‌نر و تولیدات کشاورزی گندم، جو و... است. روند تولید شرکت از سال 1395 تا سال 1400 با شیب ملایمی رشد داشته؛ به طوری که کل فروش شیرخام در سال گذشته حدود 76‌هزار تن بوده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که «زفکا» در هفت‌ماه سال‌جاری حدود 47‌هزار تن شیرخام را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 2‌هزار تنی را نشان می‌دهد. در نهایت بررسی‌های تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» تا انتهای سال‌جاری نشان می‌دهد که شرکت می‌تواند حدود 75‌هزار تن شیرخام را به فروش برساند که حدود 87‌درصد از کل فروش شرکت یا به عبارت دیگر حدود 850 تا 860میلیارد تومان از کل درآمد شرکت را پوشش می‌دهد.

نرخ فروش

وزارت جهادکشاورزی نرخ شیرخام را تعیین می‌کند. از سال 1397 به محصولات لبنی ارز ترجیحی 4200تومانی تعلق می‌گرفت؛ اما پس از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی در اردیبهشت 1401، نرخ شیرخام از حدود 6‌هزار تومان به 12‌هزار تومان افزایش پیدا کرد. این موضوع سبب افزایش سهم نهاده‌های دامی در بهای تمام‌شده تولید شیرخام شده، به نحوی که سهم نهاده‌های دامی از بهای تمام‌شده تولید شیر از حدود 70‌درصد به حدود 85‌درصد افزایش یافته است.

بهای تمام‌شده

میانگین وزن مواد مصرفی از بهای تمام‌شده شرکت طی سال‌های گذشته حدود 75درصد بوده است. با تغییر نرخ ارز تخصیص‌یافته به خوراک دام از ارز ترجیحی به نیمایی، سهم مواد مصرفی از بهای تمام‌شده به بیش از 80‌درصد رسیده و بیش از 82‌درصد از بهای ساخت محصولات را مواد مصرفی تشکیل می‌دهد که از نظر مبلغی حدود 25‌درصد مبلغ مصرف مواد اولیه شرکت را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهند. در نهایت، انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری هزینه‌های تولید شرکت به 733میلیارد تومان برسد؛ این در حالی است که هزینه تولیدات شرکت در سال گذشته حدود 400میلیارد تومان بوده است.

طرح‌های توسعه

وجود طرح‌های توسعه مطلوب در نقاط پرپتانسیل کشور و افزایش ظرفیت تولید در سال‌های آتی، به‌عنوان نکات مثبت شرکت ارزیابی می‌شود و سهامدار عمده شرکت که شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین است در جهت پیشبرد اهداف شرکت و تامین منابع مالی موردنیاز نقش بسزایی دارد. از مهم‌ترین طرح‌های توسعه شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1 )پروژه دامداری 3هزار راس ارس دام ماکو: طرح سرمایه‌گذاری 6‌هزار راسی بوده که شامل 3‌هزار راس دام مولد است. این تعداد دام طی سه‌سال آینده از شرکت کشت و دامداری فکا انتقال داده می‌شود که در حال حاضر ‌هزار راس دام انتقال پیدا کرده است. بازار هدف این طرح استان‌های شمال‌غربی کشور از جمله زنجان، قزوین و تهران و تعداد نیروی موردنیاز پیش‌بینی‌شده در این طرح 130نفر مستقیم و 325نفر غیرمستقیم است. بهره‌برداری از این دامپروری اکنون شروع شده و روزانه تولیدی بالغ بر 35تن دارد و انتظار می‌رود در سال جاری تولید این طرح بالغ بر 50تن در روز و ظرف سه‌سال آتی بالغ بر 200تن در روز باشد.

2 )پروژه دامداری 3هزار راس خدابنده زنجان: در راستای این طرح زمینی به مساحت 62هکتار واقع در استان زنجان، شهرستان خدابنده از اراضی متعلق به منابع طبیعی استان زنجان برای طرح احداث دامداری به صورت سالانه به شرکت اجاره داده شده است. طرح مذکور شامل دامداری 6‌هزار راسی شامل 3‌هزار راس دام مولد است که مقرر شده است طی سه‌سال از شرکت کشت و دامداری فکا به طرح مذکور منتقل شود. همچنین طبق پیش‌بینی شرکت این طرح در آذرماه سال‌جاری به بهره‌برداری اولیه خواهد رسید.

3) پروژه دامداری 3‌هزار راس قهاوند همدان: شرکت در راستای اجرای سیاست‌های کلی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در خصوص سرمایه‌گذاری در صنعت دامپروری و کشاورزی در مناطق حاصلخیز اقدام به احداث گاوداری صنعتی در استان همدان، شهرستان قهاوند کرده است. در این راستا زمینی به مساحت حدود 60هکتار از اراضی ملی متعلق به منابع طبیعی استان همدان به‌منظور احداث طرح دامداری به صورت اجاره تا اجرای کامل طرح مصوب به این شرکت واگذار شده است. طرح مذکور شامل دامداری 6هزار راسی شامل 3‌هزار راس دام مولد است که مقرر شده طی سه‌سال از شرکت کشت و دامداری فکا به طرح مذکور منتقل شود. طبق پیش‌بینی شرکت طرح از دی‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری اولیه خواهد رسید؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بردن چند طرح همزمان در شرکت فکا این طرح با یک‌سال تاخیر نسبت به پیش‌بینی شرکت مواجه شود. بازار هدف این طرح استان‌های همدان و تهران و استان‌های شمال، غرب و شمال‌غربی کشور است.

4) پروژه دامداری 1800 راس کوزران کرمانشاه:  طرح فوق در زمینی به مساحت حدود 30هکتار واقع در استان کرمانشاه، شهرستان کوزران که متعلق به شخصی حقیقی است به صورت مشارکت در طرح احداث دامداری 3‌هزار و 600راسی شامل ‌هزار و 800راس دام مولد به این شرکت اختصاص داده شده که پیش‌بینی شده است، این تعداد راس دام مولد طی سه‌سال از طریق شرکت کشت و دامداری فکا به طرح منتقل شود. این طرح براساس پیش‌بینی شرکت در بهمن‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری اولیه خواهد رسید. بازار هدف طرح استان‌های کرمانشاه و تهران و استان‌های شمالی، غربی و شمال‌غربی کشور است.

دارایی زیستی مولد

دارایی زیستی مولد نوعی دارایی است که به قصد تولید مثل یا تولید کشاورزی، نگهداری می‌شود و قابلیت برداشت در بیش از یک‌سال را دارد. دام‌های شیری، تاکستان‌ها، درختان میوه و مرغ‌های تخم‌گذار نمونه‌هایی از دارا‌‌‌یی‌های زیستی مولد هستند.

دارایی زیستی غیرمولد

اقلامی هستند که به‌عنوان تولید کشاورزی برداشت می‌شوند یا به‌عنوان دارا‌‌‌یی‌های زیستی به فروش می‌رسند. دام‌های گوشتی، دام‌های آماده فروش، ماهی پرورشی، غلات در جریان رشد از قبیل ذرت و گندم و درختان پرورشی برای تهیه الوار نمونه‌هایی از دارا‌‌‌یی‌های زیستی غیرمولد هستند.

سود‌سازی

 روند نسبت قیمت به سود «زفکا» سال 97 تا آخرین گزارش ارائه‌شده نشان می‌دهد که بیشینه این نسبت حدود 60واحد و کمینه آن در حال حاضر حدود 7واحد است که از سقف تاریخی خود فاصله زیادی گرفته است. این موضوع نشانگر بهبود وضعیت سود‌سازی شرکت در سه‌سال اخیر است. بررسی‌های تحلیلی و آماری نشان می‌دهد که سود شرکت در سال‌جاری می‌تواند به 130 تا 140تومان به‌ازای هرسهم برسد. بنابراین انتظار می‌رود، شرکت در 6ماه آینده با فروش حداقل 550میلیارد تومان به سود خالص حدود 60 تا 70تومانی به‌ازای هرسهم دست یابد. در نهایت انتظار می‌رود، در صورت تداوم شرایط فعلی درآمدهای شرکت تا انتهای سال مالی به 950 تا هزار میلیارد تومان برسد و سود خالص شرکت در سطح 200میلیارد تومان قرار گیرد. به عبارت دیگر 139تومان سود به‌ازای هر سهم پیش‌بینی می‌شود که نسبت قیمت به سود آینده‌نگر شرکت در سطح 6واحد قرار می‌گیرد، این در حالی است که نسبت قیمت به سود فعلی شرکت در سطح 7واحد است.