«بفجر»: با توجه به انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌شده ۶ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در تاریخ ۳۰/ ۰۸/ ۱۴۰۱ در سامانه کدال، دلایل عمده کاهش سود عملیاتی دوره منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ نسبت به دوره ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ به شرح زیر به استحضار سهامداران می‌رسد.

اعمال نرخ‌های فروش سال ۱۴۰۰ به صورت علی‌الحساب: آخرین نرخ‌های ابلاغی فروش محصولات و خدمات توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این شرکت مربوط به سال ۱۴۰۰ است که به دلیل عدم‌ابلاغ نرخ‌های فروش محصولات و ارائه خدمات برای سال ۱۴۰۱، درآمدهای عملیاتی برای دوره منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ به صورت علی‌الحساب و براساس نرخ‌های محاسبه لحاظ شده است. مراتب به‌طور مکرر از شرکت صنایع پتروشیمی و شورای رقابت در حال پیگیری است که به محض دریافت نرخ‌های سال ۱۴۰۱، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افزایش نرخ خرید سوخت گاز و آب‌خام:

افزایش نرخ گاز سوخت نیروگاه: از بهمن سال ۱۴۰۰ و به استناد نامه معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی مجتمع‌های احیای فولاد مصارف مربوط به تاسیسات عمومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و... معادل ۴۰‌درصد نرخ گاز پتروشیمی‌ها اعلام شده است. بنابراین نرخ گاز مصرفی برای هر مترمکعب مبلغ ۲‌هزار تومان و با احتساب بالاسری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی لحاظ می‌شود که این امر باعث افزایش قابل ملاحظه‌ هزینه سوخت مصرفی این شرکت در دوره ۶ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ شده است.

افزایش بهای آب‌خام: به موجب صورت‌جلسه تعیین نرخ آب‌خام فی‌مابین سازمان آب و برق خوزستان و نمایندگان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نیز به‌موجب مصوبه هیات‌مدیره شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در تاریخ ۲۸/ ۰۸/ ۱۴۰۱ قیمت آب‌خام مصرفی در سال ۱۴۰۱ برای ماه‌های گرم سال (اردیبهشت تا شهریورماه) ۱۳‌هزار و ۲۰۰تومان به‌ازای هر مترمکعب و برای ماه‌های سرد سال (مهر تا فروردین‌ماه) مبلغ ۱۱‌هزار تومان به‌ازای هر مترمکعب تعیین شد. درضمن میانگین نرخ خرید آب‌خام برای دوره ۶ماه اول مشابه سال قبل مبلغ ۴‌هزار و ۱۰۰تومان به‌ازای هر مترمکعب و برای کل سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳‌هزار و ۸۰۰تومان به‌ازای هر مترمکعب است.

مطابق دستورالعمل‌های شورای رقابت، برای نرخ‌های فروش سرویس‌های حیاتی هر سال میانگین وزنی بازده عملیاتی شامل درآمد و هزینه تمام‌شده عملیاتی سال قبل تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ها محاسبه می‌شود. بنابراین افزایش هزینه‌های سوخت گاز و آب‌خام در نرخ‌های فروش لحاظ نشده است و در تعیین نرخ‌های فروش، محصولات سال ۱۴۰۲ شرکت «بفجر» اثرگذار می‌شود. مراتب به‌عنوان یکی از محدودیت‌ها و ایرادات اساسی برای شرکت‌های تولیدکننده سرویس‌های حیاتی، به شورای رقابت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شده است و به‌طور مکرر پیگیری می‌شود.

«بکام»: شرکت کارخانه‌های تولیدی شهید قندی از برگزاری مزایده فروش تعدادی از املاک مازاد خود در شهرستان مشهد خبر داد. تاریخ برگزاری مزایده ۳۰/ ۰۸/ ۱۴۰۱ بوده است.

«خپویش»: شرکت سازه‌پویش، از بهره‌برداری از طرح خط تولید سنسور ABS خبر داد. زمان شروع پروژه، ۲۸/ ۰۸/ ۱۴۰۱ و مدت اجرای آن دوماه است. بهای تمام‌شده این طرح، ۷میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان است. حدود ۵/ ۰‌درصد از درآمد فروش شرکت در بودجه پیش‌بینی‌شده ۶ماه دوم سال ۱۴۰۱ منتشرشده در تارنمای کدال مورخ ۲۹/ ۰۷/ ۱۴۰۱ مربوط به فروش این قطعه است؛ اما با توجه به جایگاه این قطعه در تامین مدولاتورهای ABS تولید قطعه مزبور توسط شرکت گام مهمی در جهت خودکفایی شرکت خواهد بود.

«جوین»: کشت و صنعت جوین در خصوص صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۴/ ۱۴۰۱ موارد زیر را اعلام کرد.

دلیل افزایش ۱۵درصدی مبلغ دارایی‌های ثابت در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نسبت به حسابرسی‌نشده عمدتا مربوط به شناسایی مبلغ نهایی تراکتورهای کشاورزی و پنل‌های خورشیدی وارداتی است که تا تاریخ تهیه و تایید گزارش حسابرسی، امور مربوط به ترخیص آنها پایان یافته است. بنابراین با نظر حسابرس مبالغ پرداختی قبلی و مانده بدهی از بابت خریدهای فوق به حساب‌های پرداختنی منظور شده و موجب افزایش دارایی‌های ثابت شده است.

دلیل کاهش ۲۵درصدی سفارش‌ها و پیش‌پرداخت‌ها نیز اصلاح طبقه حساب‌ها از سفارش‌ها و پیش‌پرداخت‌ها به پیش‌پرداخت اقلام سرمایه‌ای بوده که با بررسی‌های انجام‌شده و نظر حسابرس اصلاح شده است. بخشی از افزایش حاصله در دارایی ثابت نیز به این دلیل بوده است.

از آنجا که تعداد عمده‌ای از نیروهای شرکت در مراکز خدماتی واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند، بنابراین افزایش حاصل‌شده در هزینه‌های سربار عمدتا به دلیل افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان حدود ۶۵‌درصد و نیز افزایش میزان تصفیه شکرخام و نیز افزایش قابل‌توجه تولید اسیدسیتریک نسبت به سال قبل از آن است.

«فاراک»: ماشین‌سازی اراک در خصوص صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد، افزایش سود عملیاتی شرکت نسبت به سال مالی مشابه قبل به میزان ۴۹‌درصد ناشی از اخذ قراردادها و سفارش‌های محصولات روتین با حاشیه سود مناسب، اجرای به‌موقع آنها و تحویل به مشتریان است که موجب افزایش قابل‌ملاحظه‌ سود عملیاتی شرکت شده است.

«تپمپی»: شرکت گروه صنایع پمپ‌سازی ایران اعلام کرد، شرکت صنایع نوید موتور، ششدانگ قطعه‌زمین به مساحت ۹‌هزار و ۶۵۰مترمربع سوله و ساختمان آماده بهره‌برداری به متراژ ۳‌هزار مترمربع واقع در شهرک‌ صنعتی استان آذربایجان‌غربی را خریداری کرده است.